تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان مامنی برای آزادی پرندگان در اسارت

تالاب امیرکلایه از سوی مردم لاهیجان و لنگرود به مامنی برای رهاسازی پرندگان تیمار شده و در اسارت تبدیل شده است.

تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان مامنی برای آزادی پرندگان در اسارت

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»، این روزها شاهد صحنه های زیبایی از مراجعات مردم محلی برای تحویل و رهاسازی پرندگان اسیر و مداوا شده به محیط بانان تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان هستیم.

مردم و ادارات محیط زیست شهرستان های لاهیجان و لنگرود انواع پرندگان را پس از آزاد کردن از دست شکارچیان و مداوای آنها برای رهاسازی و برگرداندن به دامان طبیعت به تالاب بین المللی لاهیجان و پنگاهگاه حیات وحش آن برای پرواز می آورند.
محیط بانان این تالاب شاهد مراجعه کنندگان مردمی هستند که برندگان وحشی مهاجر را با عشق و علاقه برای رها کردن در این تالاب به آنان می سپارند تا این پرندگان نیز درجمع انبوه پرندگان تالابی به حیات و زندگی طبیعی خود ادامه دهند.
هر هفته خبرهایی خوشی از مردم این منطقه مبنی بر خرید چند فقره قو یا عقاب در اسارت می رسد که پس از مداوا بطور داوطلبانه به محیط بانان این تالاب می دهند .
خبرها حاکی است که مردم پرندگان در اسارت را از شکارچیان و تله گذاران می خرند و یا پس از پیدا کردن پرندگان تیر خورده و مجروح با درمان و تیمار و اطمینان از سلامت و قابلیت پرواز ، آنها را به محیط امن تالاب شفاف و سرشار از تغذیه امیرکلایه می آورند تا با آزاد کردن آنها خود را در فرهنگ حفظ محیط زیست کشور سهیم بدانند.
چند روز گذشته شاهد رهاسازی یک فقره پرنده قو در تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان بودیم و در روزهای قبل نیز خبرهایی مبنی بر رهاسازی عقاب و پرندگان شکاری درمان شده و هفته های قبل تر نیز شاهدی تحویل یک فقره پرنده با پلاک کشور روسیه در این تالاب بودیم.
مسوول پایگاه محیط بانی تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از شهریور ماه تاکنون بیش از ۳۰ قطعه انواع پرندگان از سوی مردم برای رهاسازی در این تالاب تحویل داده شده است .
رحمان پورحسین افزود: در این مدت بیش از این تعداد پرنده نیز توسط ادارات محیط زیست لاهیجان و لنگرود پس از درمان و مداوا برای رهاسازی به تالاب امیرکلایه تحویل این محیط بانی شده است.
وی اظهارداشت: برخی پرندگان تحویلی مردم چون قابلیت پرواز را از دست داده و براثر زخم های وارده نمی توانند از خود دفاع کنند در این پاسگاه محیط بانی تیمار و درمان شده و پرواز داده می شوند و آن تعدادی که قدرت و توانایی زندگی در طبیعت را باز نمی یابند به واحدهای مردمی برای نگهداری داده می شوند.
وی یادآورشد: هر سال با مهاجرت پرندگان به استان و مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست؛شاهد کمک و حمایت مردم برای یاری رساندن به حیات وحش هستیم و هر سال نسبت به سال قبل فرهنگ زیست محیطی مردم و حمایت از پرندگان بیشتر می شود.
وی تصریح کرد: حتی برخی موارد دیده شده است که خود شکارچیان و صیادانی که پرندگان را برای نگهداری در اسارت می گیرند پس مدتی پشیمان شده و پرندگان را به این پاسگاه محیط بانی تحویل داده اند تا نسبت به آزادسازی آنها اقدام شود.
پورحسین گفت: امسال انواع پرندگان از قبیل قو، چنگر ،جغد انبار ، انواع مرغابی، پرندگان شکاری ، طاووسک ، فلامینگو و دیگر پرندگان توسط مردم به این محیط بانی تحویل و در تالاب امیرکلایه رهاسازی شده اند.
وی خاطرنشان کرد: روند حمایت مردمی از پرندگان افزایشی است و هر سال پرندگان بیشتری نسبت به سال قبل برای رهاسازی از سوی مردم به این تالاب آورده می شوند.
تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان زیستگاه ۱۰۵ گونه گیاهی و ۱۵ گونه و زیر گونه ماهی است و هر ساله بیش از ۱۳۶ گونه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی در این تالاب فرود می آیند.
تالاب بین المللی امیرکلایه با مساحت یک هزار و ۲۳۰ هکتار تنها تالاب گیلان به شمار می رود که آب شیرین دارد و آب آن از چشمه های داخل خود تالاب تامین می شود و از آلودگی ها حفظ شده و تمیز و زلال مانده است.
این تالاب در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال ۱۳۵۴ در فهرست ۱۹ تالاب ایران، ثبت بین المللی شد.
تالاب بین المللی امیرکلایه در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شرقی لاهیجان و بین شهرهای لنگرود، لاهیجان و بندرکیاشهر قرار دارد.
پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه