فعال فرهنگی مطرح کرد؛

اولین شعارهای مرگ بر آمریکا در گیلان چگونه سر داده شد ؟ / مساجد در زمان انقلاب نقش سنگر را داشتند

فعال فرهنگی گفت: مساجد در زمان انقلاب نقش سنگر را داشتند و شروع همه حرکت‌های انقلابی در این مکان مقدس بود.

اولین شعارهای مرگ بر آمریکا در گیلان چگونه سر داده شد ؟ / مساجد در زمان انقلاب نقش سنگر را داشتند

به گزارش ۸دی، مساجد نقش مهمی را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند و همانطور که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، امام راحل فرمودند؛«مساجد باعث پیروزی انقلاب اسلامی شدند» که در این راستا مساجد شهرستان ماسال هم از این قافله مستثنا نبوده است.

مسجد جامع ماسال از مکان‌های برنامه‌ریزی برای تظاهرات علیه رژیم شاه بود

سید قدرت‌الله معجنی، یکی از انقلابیون ماسال و نمازگزار مسجد جامع شاندرمن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان ماسال که قبلا بخش بود، دانش‌آموز بودم.

وی با بیان اینکه در آن زمان همراه با مردم در تظاهرات خیابانی علیه شاه شرکت و اعتراض خود را نسبت به حکومت بیان می‌کردیم، افزود: یک بار ماموران شاه وارد مدرسه شدند و برخورد بدی با دانش‌آموزان و اولیای مدرسه کردند.

این انقلابی ماسالی با بیان اینکه مسجد جامع ماسال محل تجمع مردمی و از مکان‌های برنامه‌ریزی تظاهرات علیه رژیم شاه بود، گفت: مساجد در زمان انقلاب نقش سنگر را داشتند و شروع همه حرکت‌های انقلابی در این مکان مقدس بود.

وی متذکر شد: وقتی روحانی در مسجد در راستای احکام دین و … شروع به سخنرانی می‌کرد این صحبت‌ها طوری به ذهن تداعی می‌شد که احکام باید از طریق حکومت اجرا شود و ریشه یک حکومت باید الهی باشد تا بتواند آن احکام را اجرایی کند.

موجنی، ایمان به خدا را یکی از رموز موفقیت پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: مردم با ایمان به خدا توانستند در برابر رژیم تا دندان مسلح ایستادگی کنند و حرف خود را به کرسی بنشانند.

وی با بیان اینکه وحدت و همدلی مردم از دیگر عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: برخی از کشورها اگر ایمان داشته باشند اما فاقد وحدت باشند یقینا به پیروزی دست نخواهند داشت.

ایثار، در زمان انقلاب جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشت

این نمازگزار مسجد جامع شاندرمن با اشاره به اینکه وضعیت روحی مردم در زمان قبل از پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی غیر قابل وصف است، اظهار داشت: توقع مردم در آن زمان بسیار کم بود و دیگران را به خود برتری می‌دادند و ایثار یک جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشت و توجه ویژه‌ای به افراد محروم می‌شد.

موجنی با بیان خاطره‌ای از دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در آن زمان دبیر جغرافیای ما بالای تپه‌ای از شن که در داخل بازار هفتگی شهر بود رفت، و گفت؛ آمریکا گندم‌ها را در داخل دریا می‌ریزد تادر قیمت‌ها تصرف کند آنجا بود که دانش‌اموزان برای اولین بار شعار «مرگ بر آمریکا» و « مرگ بر شاه» را سر دادند و ما بقی مردم هم هم‌صدا با دانش‌آموزان شدند.

واقعیات و نعمات انقلاب مورد غفلت قرار گرفته است

وی با بیان اینکه واقعیات و نعمات انقلاب مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: باید این واقعیات را برای نسل سوم تبیین کنند تا دوران انقلاب به خوبی برایشان تداعی و فرهنگ ایثار و شهادت در بینشان ترویج داده شود.

این انقلابی ماسالی با بیان اینکه باید واقعیات انقلاب از دیدگاه هنری برای نسل جوان و نوجوان جامعه گفته شود تا برایشان ملموس باشد، تصریح کرد: آنها باید بدانند که اتفاقات زمان انقلاب واقعیت و به دور از داستان و خیال پردازی است که با این اتفاقات حکومت انقلاب اسلامی شکل گرفته  و حکومت ۲۵۰۰ساله از بین رفته است.

موجنی خاطرنشان کرد: باید با یک زبان ساده به دانش‌آموزان و جوانان القا شود که مردم توانستند با همه سختی‌ها کار بزرگی را انجام دهند و باید باور «ما می‌توانیم» را در جامعه احیا کنیم.

زنده نگه داشتن فضای انقلابی از مهمترین برنامه‌های کانون‌های مساجد

مازیار رستم‌پور، مسئول کانون فرهنگی هنری حب المتین مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه انتقال مفاهیم و معارف اسلامی به نسل جوان یک ضرورت است، اظهار داشت: امروز نسل جوان در فضای ابتدای انقلاب زندگی نمی کند و به همین خاطر باید برای ترویج معارف انقلاب اسلامی بیش از گذشته تلاش کرد.

وی، زنده نگه داشتن فضای انقلابی را از مهمترین برنامه‌های کانون‌های مساجد دانست و افزود: در این راستا کانون فرهنگی هنری حب المتین مسجد جامع شاندرمن همزمان با فرا رسیدن دهه مبارک فجر برنامه‌های مختلفی رادر دست اجرا دارد.

مسئول کانون فرهنگی هنری حب‌المتین مسجد جامع شاندرمن گفت: روز ۱۴ بهمن اعضای کانون به همراه جمعی از نمازگزاران مسجد جامع شاندرمن با حضور در گلزار شهدای این شهر به گلباران مزار شهدا خواهند پرداخت.

رستم‌پور، شرکت نمازگزاران این مسجد در نماز جمعه شهرستان ماسال را یکی دیگر از برنامه‌های دهه فجر دانست و تصریح کرد: نشست بصیرتی با حضور جمعی از جوانان در مسجد جامع شاندرمن، دیدار اعضای کانون و هیئت امنا با خانواده معظم شهدا، برگزاری مسابقات قرآنی، پخش فیلم جشنواره عمار و نشست منتظران موعود از جمله برنامه‌های این کانون در دهه مبارک فجر است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی در رده سنی نوجوان و جوان، خاطرنشان کرد: همه برنامه‌های کانون و سخنرانی‌هایی که در دهه مبارک فجر برگزار می‌شود در راستای تبیین مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) و نقش مساجد و مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است.

مساجد، به عنوان پایگاه مقدس دینى و اجتماعى در برهه‌های مختلف زمان و جغرافیای متنوع مکانی نقش خود را ایفا کرده است و همه ما بر نقش پررنگ مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی واقف هستیم و در حال حاضر که به شکر خداوند متعال سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم باید نقش مساجد در ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی برای همگان تبیین شود.

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه