دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»:

«عمار» ماموریت دارد گستره فعالیت مردم در سینما را گسترش دهد

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره فیلم «عمار» درباره برگزاری این دوره از جشنواره و اهداف و برنامه‌های پیش‌رو توضیحاتی را ارائه داد.

«عمار» ماموریت دارد گستره فعالیت مردم در سینما را گسترش دهد

به گزارش ۸دی، سیدرسول منفرد دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» که جمعه ۱۷ دی ماه به کار خود پایان داد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جمع بندی این جشنواره گفت: جشنواره فیلم «عمار» به طور کلی ۲ هدف دارد؛ یکی اینکه ظرفیت های موجود جامعه ایرانی را که می تواند به کمک سینمای ایران بیاید یادآوری کند و دیگر اینکه به ضرورت هایی که سینمای ایران تاکنون به آن توجه نکرده، اهمیت دهد. بر همین اساس راهبردهایی داشتیم که به خاطر همان اکران مردمی شکل گرفت و ما از ظرفیت هایی مانند دانشگاه ها، مساجد، مدارس و … برای تصحیح سازمان تماشا استفاده کردیم و می خواستیم این ضرورت را بیان کنیم که سینمای ایران برای جلوگیری از غیرمردمی شدن سینما می تواند از  فضاهایی مانند مساجد و دانشگاه ها استفاده کند.

وی افزود: به همین دلیل در جشنواره فیلم «عمار» بخشی مثل «فیلم  ما» ایجاد شد که براساس آن مردم بتوانند به فیلمسازان سوژه معرفی کنند. برگزاری جشنواره صرفا به این معنا نیست که ببینیم برای مثال سه هزار اثر به جشنواره رسیده است. شاید راه حل این باشد که فکر کنیم جشنواره تمرکزش را روی خلاها بگذارد و تنها روی یک مساله خاص کار نکند. جشنواره فیلم «عمار» برای اهدافش یک قدم رو به جلو گذاشته است، با این وجود باید بگویم که با برگزاری یک افتتاحیه و اختتامیه اهداف جشنواره محقق نمی شود و موضوعات مهمتری وجود دارد که باید درباره آنها گزارش داد.

منفرد عنوان کرد: برخی از اهدافی که جشنواره «عمار» مدنظر دارد دائمی و برخی مختص امسال بود. اهداف همیشگی مانند ایجاد سرفصل های جدید برای تولید فیلم است. جشنواره «عمار» معتقد است که سینمای ایران در برخی سرفصل ها مانند دفاع مقدس خوب کار کرده اما در برخی از قسمت ها غفلت کرده است، برهمین اساس این سوال ایجاد می شود که آیا نمی توان در کنار دفاع مقدس سرفصل دیگری داشته باشیم؟ برای مثال برای شهدای واقعه کشف حجاب در زمان رضا پهلوی فیلم بسازیم، سرفصلی درباره جنایات آمریکا در ایران داشته باشیم و یا اینکه درباره قهرمانان عادی در جامعه فیلم بسازیم؟ البته فیلم های مربوط به قهرمانان عادی به حدی رسیدند که ما مجبور شدیم آنها را در یک بخش  مجزا یعنی بخش «قهرمانان ما» طبقه بندی کنیم که در همین بخش نزدیک به ۲۰ اثر در بخش مسابقه وجود داشت که داوری این آثار هم به صورت مجزا صورت گرفت.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم «عمار» بیان کرد: یکی دیگر از اهداف ما ژانرسازی است که امسال این اتفاق افتاد اما باید ادامه پیدا کند، علاوه بر این باید بگویم هر سال باید موضوعات روز جامعه ایران در آثار بازتاب داده شود و جشنواره «عمار» سعی می کند در این حوزه از افراد فیلمساز حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه از اهداف دیگر جشنواره ساماندهی اکران های مردمی بوده است، بیان کرد: امسال در این زمینه به یک رکورد رسیده ایم که نسبت به سال گذشته روند صعودی را نشان داده است برای مثال ما در ۴۰ نقطه مراسم افتتاحیه برگزار کردیم. علاوه بر این به بازخوردهای خوبی از آثار هم رسیده ایم اما باید بگویم اکران های مردمی باید به پاتوق های ثابت اکران تبدیل شود که هنوز به این نقطه نرسیده ایم و باید روی آن تمرکز کنیم.

از اهداف دیگر ما ساماندهی اکران های مردمی بوده است که امسال در این زمینه به یک رکورد رسیده ایم که نسبت به سال گذشته روند صعودی را نشان داده است برای مثال ما در ۴۰ نقطه مراسم افتتاحیه برگزار کردیممنفرد توضیح داد: از اهداف دیگر جشنواره «عمار» این است که نقش مردم در سینمای ایران ارتقا یابد. جشنواره «عمار» این ماموریت را دارد که گستره فعالیت مردم ایران را در سینما افزایش دهد و امکان مشارکت آنها را فراهم کند به طوری که آنها تبدیل به افرادی فعال و موثر در سینما شوند، به همین منظور امسال برای اولین بار اکران های مردمی قبل از داوری ها صورت گرفت، زیرا به نظر ما مردم نباید تنها مصرف کننده باشند. آنها باید تعیین کنند که چه اثری خوب و موفق است. این رویکرد باید ادامه پیدا کند.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم «عمار» اظهار کرد: جشنواره «عمار» یک ماموریت دیگر دارد و آن این است که بررسی کند تا ببیند کجا مردم می توانند تاثیرگذار باشند. به طور کلی قاعده ای وجود دارد که می گوید هر کسی وقتی برای یک فرد دیگر کار می کند هدیه و جایزه اش را از او می خواهد که این قاعده در سینمای ایران وجود ندارد. فیلمسازان برای مردم فیلم می سازند اما باید ببینیم جایزه این افراد را چه کسی باید بدهد. جشنواره «عمار» درصدد این است که بستری فراهم کند تا مردم جایزه فیلمسازان را بدهند. در واقع ما در پی این هستیم که حمایت مصنوعی سینمای ایران را به یک حمایت طبیعی برسانیم. امسال این سرفصل وجود داشت و هدایای مردمی به فیلمسازان اهدا شد. برای مثال ابوالقاسم طالبی چنین هدیه ای را از مادر شهیدان خالقی پور و چند نفر دیگر در اختتامیه جشنواره فیلم «عمار» دریافت کرد. البته به نظرم بهتر این است که در این حوزه بیشتر تمرکز کنیم.

منفرد بیان کرد: فیلمسازی مردمی از دیگر سرفصل های جشنواره فیلم «عمار» است. در واقع این بخش به فیلمسازان آماتور می پردازد بر همین اساس سال گذشته در این بخش ۲۵۰ اثر رسید اما امسال نزدیک به ۷۰۰ اثر به این بخش رسید. برخی از آثار به قدری باکیفیت بودند که ما آنها را در بخش مسابقه قرار دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سینمای ایران چه مردم یک فیلم را بپسندند چه نپسندند باید هزینه تماشای آن را پرداخت کنند. جشنواره «عمار» در پی این است که فضایی را ایجاد کند که اگر مردم از یک اثر در شبکه مردمی فیلم «عمار» خوششان آمد پول بلیت بپردازند و اگر آن اثر را دوست نداشته باشند، این کار را نکنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه