مطالبات چایکاران گیلان تا دو ماه آینده پرداخت می‌شود / چای سنواتی صادر می‌شود

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان گفت: تلاش می‌شود طبق سازوکارهای موجود تمام مطالبات چایکاران گیلان تا دو ماه آینده پرداخت شود.

مطالبات چایکاران گیلان تا دو ماه آینده پرداخت می‌شود / چای سنواتی صادر می‌شود

 به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس ، محمدحسین اصغریان امروزدر رشت با اشاره به وضعیت چای سنواتی اظهار کرد: طبق قانون چای با گذشت بیش از سه سال از تولید، سنواتی محسوب می‌شود و غیرقابل شرب انسانی است.

وی، چای سنواتی را برای مصارف صنعتی، رنگ و کمپوست قابل استفاده عنوان کرد و افزود: مقداری چای از سال ۷۹ در انبارهای دولت و تعاون روستایی موجود است.

اصغریان با اشاره به فروش چای سنواتی در ماه‌های گذشته، خاطرنشان کرد: استاندار گیلان توزیع چای سنواتی در مدت شش ماه را ممنوع اعلام کرد و موضوع مدیریت شده است.

معاون استاندار گیلان به گذشت چهار ماه از ممنوعیت توزیع چای سنواتی اشاره کرد و ابراز داشت: سازوکار فروش چای سنواتی با هماهنگی سازمان چای، اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی و همچنین دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و اقتصادی برای صدور به خارج از کشور تهیه شده است.

*خروج چای سنواتی از انبارها آغاز شده است

وی با بیان اینکه ابلاغیه مذکور به تمام دستگاه‌ها اعلام شده است، تصریح کرد: خروج چای سنواتی به آرامی و به مقدار کم از انبارها با نظارت سازمان چای آغاز شده است.

اصغریان به صادرات مرحله به مرحله چای سنواتی اشاره کرد و یادآور شد: گواهی صادرات در گمرک باید تایید شود تا بتوانند محموله دیگر را از انبار خارج کنند.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان صادرات چای سنواتی را به صورت فرآوری یا معمولی دانست و بیان کرد: تمام مسئولیت نظارت در درجه نخست به عهده سازمان چای است.

وی با تأکید براینکه اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان بر چای سنواتی نظارت می‌کند، اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گیلان به صورت دوره‌ای چای سنواتی را کنترل می‌کند و نمونه‌گیری را انجام می‌دهد تا دستورالعمل‌ها درست اجرا شود.

اصغریان به کنترل شدید به منظور جلوگیری از تخلف در چای سنواتی اشاره کرد و افزود: با تخلف احتمالی به شدت برخورد می‌شود.

*یک‌هزار و ۵۰۰ تن چای سنواتی از انبارها خارج شده است

معاون استاندار گیلان با بیان اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ تن چای سنواتی در گذشته از انبارها خارج شده است، اذعان کرد: چای مذکور به چند کارخانه چای‌سازی وارد شده است.

وی مسئولیت نظارت بر چای سنواتی مذکور را به عهده سازمان چای و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان ذکر کرد و گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گیلان نماینده ویژه استاندار درباره موضوع مذکور است.

اصغریان، صادرات چای سنواتی را به نفع کشور دانست و تصریح کرد: عرضه چای سنواتی در داخل آثار زیان‌باری برای کشور دارد.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان بر نظارت بر چای سنواتی تاکید کرد و یادآور شد: چای سنواتی غیر قابل شرب است و برای مصارف صنعتی به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چای سنواتی حتی در خارج از کشور نباید برای مصرف شرب استفاده شود، بیان کرد: صادرات چای سنواتی به منظور شرب به اعتبار کشور لطمه وارد می‌کند.

*خرید ۶۱ میلیارد تومان برگ سبز چای

اصغریان در ادامه به مطالبات چایکاران اشاره کرد و افزود: ۶۱ میلیارد تومان برگ سبز چای از ابتدای امسال تاکنون از چایکاران گیلان خریداری شده است.

معاون استاندار گیلان از پرداخت ۳۷ میلیارد تومان مطالبات چایکاران تا پایان هفته گذشته خبر داد و اظهار کرد: پنج میلیارد تومان از مبلغ مذکور توسط کارخانه‌های آزادخر پرداخت شده است و بهترین عملکرد را داشتند.

وی با بیان اینکه ۲۳ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران توسط دولت پرداخت شده است، اذعان کرد: کارخانه‌های چای‌سازی مبلغ ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کردند.

به گفته اصغریان، دولت طبق محاسبات سهم خود تا پایان مرداد ماه را به طور کامل پرداخت کرده است و کارخانه‌داران باید باقیمانده مطالبات چایکاران را بپردازند.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان به بدهی ۲۴ میلیارد تومانی کارخانه‌داران چای به کشاورزان اشاره کرد و افزود: کارخانه‌های چای‌سازی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن حواله چای دارند و سازمان چای پس از تسویه حساب این حواله‌ها را واگذار می‌کند.

وی بدهی کارخانه‌های چای‌سازی با حذف حواله را بین پنج تا ۱۰ میلیارد تومان به نرخ امروز اعلام کرد و گفت: وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران نسبت به سال گذشته به مراتب بهتر است اما با ایده‌آل فاصله بسیاری داریم.

اصغریان میانگین خرید برگ سبز چای با احتساب درجه یک و دو تا پایان سال ۹۱ را ۴۶۵ تومان دانست و بیان کرد: امسال میانگین خرید برگ سبز چای ۸۳۰ تومان است.

معاون استاندار گیلان با بیان اینکه مطالبات چایکاران به طور میانگین ۵۳۰ تومان در هر کیلوگرم پرداخت شده است، اظهار کرد: چایکاران اکنون به اندازه تمام سال گذشته پول دریافت کردند اما به ازای هر کیلوگرم برگ سبز چای ۳۱۰ تومان طلبکار هستند.

*مطالبات چایکاران تا دو ماه آینده پرداخت می‌شود

وی از پرداخت تمام مطالبات چایکاران تا دو ماه آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: تعدادی از کارخانه‌داران حاضر به همکاری نیستند و باید تلاش کنیم با آنها برخورد جدی شود.

اصغریان به اتمام حجت استاندار گیلان مبنی بر پرداخت مطالبات چایکاران توسط کارخانه‌های چای‌سازی اشاره کرد و یادآور شد: سازمان چای از طریق دستگاه‌های قضایی و امنیتی کارخانه‌داران بدهکار را وادار به تمکین از قانون می‌کند.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان با اشاره به رشد نرخ فروش چای به دلیل افزایش قیمت جهانی و نرخ ارز در کشور، اظهار کرد: کارخانه‌داران از افزایش نرخ چای راضی هستند و متضرر نشدند.

وی پرداخت سریع بدهی کارخانه‌های چای‌سازی را عادلانه و منطقی توصیف کرد و افزود: سازمان چای موظف و مکلف است در راستای احقاق حق کشاورزان اقدام کند.

اصغریان در پایان تصریح کرد: مبلغ شش میلیارد تومان بدهی چایکاران تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه