روز شمار تاریخ گیلان / 20 دی ماه؛

اعزام یک سرهنگ به گیلان برای سرکوب انقلابیون

در چنین روزی رضاخان سرهنگ آیرم را برای سرکوب انقلابیون گیلان به رشت اعزام کرد.

اعزام یک سرهنگ به گیلان برای سرکوب انقلابیون

به گزارش ۸دی، بیستم دی ماه ۱۳۰۱ شمسی، سهم دولت ایران از تعمیر پل آستارا مشخص شد. پس از تخریب پل آستارا، براساس توافق دولتین ایران و روس، قرار شد طرف روسی پل را تعمیر کرده نصف مخارج آن را از ایران بگیرد. حال از طرف شورای اقتصادی آذربایجان شوروی خرج تعمیر پل ۸۹۰۰۰ منات طلا و سهم ایران بیش از ۴۴۰۰۰ منات طلا اعلام گردیده است.(۱)

بیستم دی ماه ۱۳۰۱ شمسی، رضاخان سرهنگ آیرم را برای سرکوب فعالیت های انقلابی به رشت فرستاد. منابع انگلیسی می نویسند سرهنگ محمد حسین خان آیرم به فرمان رضا خان وزیر جنگ برای سربازگیری و سرکوب فعالیتهای انقلابی در گیلان و مازندران امروز تهران را به قصد رشت ترک کرد.(۲) بدین ترتیب وی جانشین علی اکبر درخشانی شد و سرپرستی قشون را در گیلان و مازندران به عهده گرفت.

بیستم دی ماه ۱۳۵۹ شمسی، یکی از رزمندگان بخش رحیم آباد رودسر در غرب کشور به شهادت رسید. شهید روح الله علینژاد در روستای اکبرآباد رودسر متولد شده بود و پیکر مطهرش در گلزار رحیم آباد تدفین شد.

بیستم دی ماه ۱۳۶۰ شمسی، یکی از افسران ژاندرمری اهل شهرستان آستانه اشرفیه در خسروآباد به شهادت رسید. شهید سید عیسی جلیلی ۱۴ مرداد ماه ۱۳۳۷ در کیاشهر متولد شد. پیکر مطهر این شهید کوی شهید رجایی بندر کیاشهر تدفین شد.

بیستم دی ماه ۱۳۶۰ شمسی، یک نفر در چابکسر ترور شد. طالب کاظمی در رودسر  استان گیلان متولد شده بود و ۲۰ دی ماه ۱۳۶۰ در حالی که به شغل خیاطی  اشتغال داشت در چابکسر رودسر ترور شد و به شهادت رسید.

بیستم دی ماه ۱۳۶۰ شمسی، یکی از رزمندگان رودسر در تپه کچی به شهادت رسید. شهید عباس زارع ۳۰ دی ماه ۱۳۳۹ در رودسر متولد شده بود و از  لشکر ۵۸ ذولفقار به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید رودسر تدفین شد.

بیستم دی ماه ۱۳۶۱ شمسی، خیراله یکتا صابر ماسوله از رزمندگان شهرستان صومعه سرا به شهادت رسید. وی متولد ۵ آبان ماه ۱۳۳۶ در روستای جاده کنار صومعه سرا بود و در سنندج به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در بقعه آقا سید زکی مناره بازار تدفین شد.

بیستم دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان آستارا به شهادت رسید. شهید ابراهیم حاجیان در سال ۱۳۴۶ در روستای بیجاربین آستارا متولد شده بود.

بیستم دی ماه ۱۳۶۶ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان آستارا به شهادت رسید. شهید خدمت دهساز یکم خرداد ماه ۱۳۴۷ در روستای گیلده(۳) آستار متولد شد و از لشگر ۱۶ زرهی قزوین به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید در گیلده تدفین شد.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۲، ص۶۱۰؛ روزنامه ایران، شم ۱۲۹۶، ص ۲.

۲- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص ۶۱۰؛ FO E 2937 /69 /34

۳- روستای گیلده در ۲۵ کیلومتری غرب آستارا، مرکز دهستان حیران است. این روستا با ۱۳۳ خانوار قریب به ۵۸۸ نفر جمعیت دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه