افتخاری دیگر برای مسئولین!

ثبت تالاب انزلی در فهرست قرمز مونترو به علت افزایش رسوبات و آلودگی

تالاب انزلی به دلیل فعالیت‌ انسانی مورد تخریب قرار گرفت و با افزایش آلودگی آب به عنوان تالاب نیازمند احیا در فهرست مونترو به ثبت رسید.

ثبت تالاب انزلی در فهرست قرمز مونترو به علت افزایش رسوبات و آلودگی

به گزارش ۸دی، مجموعه تالاب انزلی با مساحت حدود ۱۹ هزار هکتار در مجاورت شهر بندرانزلی و طول سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد و در سال ۱۹۷۵در فهرست تالاب‌های بین‌المللی رامسر به ثبت رسیده است.

این تالاب دائمی توسط باتلاق‌های فصلی، مزارع عمدتاً برنج و استخرهای پرورش ماهی احاطه شده و از اهمیت بین‌المللی برای تولید مثل و زندگی پرندگان در زمستان برخوردار است.

تالاب انزلی توسط رودهای متعدد تغذیه می‌شود و با یک ساحل شنی از دریای خزر جدا شده و با سطح گسترده‌ای از نی و پوشش گیاهی فراوان و شناور روی آب و طیف وسیعی از پرندگان جوجه‌آور، عبوری و زمستان گذران است.

%image_alt%

در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۸۶ گونه مختلف از پرندگان در تالاب انزلی ثبت شدند و برای نمونه می‌توان به قلمرو وسیع جوجه‌آوری پرستوی دریایی تیره، و قلمرو ۶ نوع حواصیل، جمعیت باکلان‌های کوچک بومی و طاووسک ابلق اشاره کرد.

اخیراً چند نمونه عقاب دم‌سفید روی درختان اطراف تالاب انزلی جوجه‌آوری کرده‌اند و تالاب انزلی دارای جمعیت بالایی از پرندگان زمستان گذران بوده که به طور متوسط بالغ بر ۸۰ هزار انواع پرنده، شامل مرغابی‌ها، قوها و چنگرها است.

تعداد پلیکان‌های خاکستری زمستان‌گذران در تالاب انزلی رو به افزایش بوده و در سال ۲۰۰۹ بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه پلیکان خاکستری در این تالاب سرشماری شده، تالاب انزلی در کرانه دریای خزر از نظر بین‌المللی به‌عنوان زیستگاهی برای پرندگان مهاجر به‌شمار می‌رود.

%image_alt%

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره پروژه مدیریت یکپارچه تالاب با همکاری جایکای ژاپن، اظهار کرد: طبق درخواست دولت، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن «جایکا» پشتیبانی خود را در اجرای پروژه‌های مطالعه مدیریت یکپارچه برای حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی و پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در فاز یک پروژه آغاز کرد.

قربانعلی محمدپور گفت: طبق دست‌یافته‌های فاز یک پروژه، دولت ایران برای فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی از دولت ژاپن درخواست همکاری کرد.

به گفته وی، پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با همکاری جایکا و استفاده از مرکز آموزش زیست‌محیطی تالاب انزلی و تاسیسات جانبی آن مانند برج پرنده‌نگری و مخفیگاه پرنده‌نگری در پناهگاه حیات وحش سلکه به ترویج فعالیت‌های ارتباطی، آموزشی و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی «CEPA» می‌پردازد.

%image_alt%

این مسؤول با بیان اینکه فعالیت‌های اکوتوریسم در مناطق داخل و اطراف تالاب انزلی آغاز شده است، بیان کرد: تالاب انزلی در معیشت جوامع محلی منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی آب‌بندان‌داری را یک نظام سنتی و شاخص در تالاب انزلی دانست که در آن مناطقی از تالاب در فصل زمستان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به مردم محلی اجاره داده می‌شود و آنها می‌توانند در این مناطق به انجام فعالیت‌های پایدار معیشتی مانند صید و شکار بپردازند.

گفتنی است تالاب بین‌المللی انزلی به واسطه گستره‌ای از فعالیت‌های انسانی مورد تخریب قرار گرفت و در سال ۱۹۹۳ به دلیل مخاطراتی مانند تغییر سطح آب دریای خزر، افزایش رسوبات، آلودگی آب به عنوان تالابی که نیازمند احیا است در فهرست مونترو به ثبت رسید.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه