روز شمار تاریخ گیلان / 18 دی ماه؛

ناتوانی دولت ایران در تعطیلی مدرسه روسی در انزلی / ترور ۳ گیلانی توسط منافقین

در چنین روزی وزارت خارجه اعلام کرد دولت ایران نتوانست مدرسه روسی انزلی را که چند ماه قبل آغاز به کار کرده بود را تعطیل کند.

ناتوانی دولت ایران در تعطیلی مدرسه روسی در انزلی / ترور ۳ گیلانی توسط منافقین

به گزارش ۸دی، هجدهم دی ماه ۱۳۰۱ شمسی، دولت ایران موفق نشد مدرسه روسی انزلی را از روسها بگیرد. تلاش ایران برای گرفتن مدرسه روسی غازیان از دست روسها با موفقیت همراه نبود. این مدرسه افتتاح شد، اما موضوع یکی بودن بنای این مدرسه با کلیسا برای دولت ایران همچنان لاینحل باقی مانده است. وزارت امور خارجه امروز به کارگزاری رشت نوشت اگر ساختمان کلیسا جدا از مدرسه باشد وفق عهدنامه بین دو دولت امکان بازپس گیری ساختمان مدرسه نیست. سفارت شوروی می گوید کلیسا در یکی از ادارات شیلات واقع است. در صورتی که اداره معارف گیلان پیش از این بنای مدرسه و کلیسا را یکی دانسته بود. «لازم است به فوریت تحقیقات کامله از اشخاص مطلع و از مدرسه و کلیسا به عمل آورده و راپورت جامعی ارسال دارید تا با اطلاعات صحیحه بتوان موافق عهدنامه اقدام مقتضی نمود.»(۱)

هجدهم دی ماه ۱۳۰۳ شمسی، اعلامیه های ممنوعه در آستارا توزیع شد. وزارت امور خارجه با ارسال نامه ای به وزارت جنگ نوشت که بنا بر اطلاعات رسیده به این وزارت خانه برخی افراد مظنون «اوراق ممنوع الورودی را به وسایلی از قفقازیه به آنجا آورده و مطالب آن را به انحای مختلفه بین مردم انتشار میدهند.» وزارت امور خارجه خواستار مراقبت شد تا اشکالاتی برای دولت تولید نشود.(۲)

هجدهم دی ماه ۱۳۵۹ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان انزلی به شهادت در کرخه نور به شهادت رسید. شهید فرهاد علی پور در سال ۱۳۳۸ در انزلی متولد شده و از نزاجا به کرخه اعزام شده بود.

هجدهم دی ماه ۱۳۵۹ شمسی، یکی از رزمندگان گیلانی به شهادت رسید. شهید نصرالله  جنیدی جعفری که اصالتی گیلانی و رودسری داشت در سال ۱۳۳۸ در قم متولد شده بود و سرانجام در سوسنگرد به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در پیشوای ورامین تدفین شد.

هجدهم دی ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک سرباز وظیفه گیلانی در پیرانشهر ترور شد. شهید داود نشاطی ۲ آذر ماه ۱۳۳۹ در شهرستان آستارا در استان گیلان متولد شد و ۱هشت دی ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در پسوه پیرانشهر در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای آستارا تدفین شد.

هجدهم دی ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک سرباز وظیفه گیلانی ترور شد. شهید عنایت علی پور ۱۸ فروردین ماه ۱۳۴۱ در رودبار استان گیلان متولد شد و ۱هشت دی ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در شاه شهیدان رودبار تدفین شد.

هجدهم دی ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک گیلانی در در مدرسه شهید رجایی کرج ترور شد. شهید حسن مهماندوست ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۳۲ در تهران متولد شده بود اما اصالتی صومعه سرایی داشت. پیکر مطهر این شهید والامقام در بهشت زهرای تهران تدفین شد.

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۲، ص۶۰۳؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۱۹- ۲۳- ۳۲- ۱۳۰۱.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۴؛ ص۵۰۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، پ ١١، ص ١٣۶. موضوع به لشکر شمال غرب اطلاع داده شد. رئیس نظامیان آستارا در پاسخ گفت که چنین موضوعی صحت ندارد. همه تحرکات این شهر تحت نظر و مراقبت است اما هر اقدامی بدون سند و مدرک موجب هوشیاری افراد مزبور خواهد شد. «در صورتی که اینگونه مسائل جریان داشته باشد اولین کاشف فدوی خواهیم بود.» (همان، پ ١١، ص ١٣۴).

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه