روز شمار تاریخ گیلان / 17 دی؛

واکنش سرلشگر آیرم به شایعه تغییر حاکم گیلان

در چنین روزی، سرلشگر آیرم به شایعه احتمال تغییر حاکم گیلان واکنش نشان داد.

واکنش سرلشگر آیرم به شایعه تغییر حاکم گیلان

به گزارش ۸دی، هفدهم دی ماه ۱۳۰۲ شمسی، عواید پوطی پنج شاهی برای معارف گیلان تعیین شد. امروز با حضور حاکم گیلان، ریاست مالیه ایالت، رئیس معارف و انجمن خیریه و اعضای آن مقرر شد مادامی که بودجه ای مستقل از مرکز برای معارف گیلان تعیین نشده عواید پوطی پنج شاهی برای معارف ایالت تخصیص یابد. در این جلسه ۹ ماده برای این موضوع تصویب شد. در نخستین ماده آمده بود: «کلیه عایدات پوطی پنج شاهی از این تاریخ به اسم انجمن خیریه در بانک گذاشته خواهد شد» و طبق ضوابطی این انجمن بودجه جمع شده را به مصرف معارف گیلان می رساند(۱).

هفدهم دی ماه ۱۳۰۲ شمسی، سرلشگر آیرم حاکم گیلان به شایعه تغییر حاکم گیلان واکنش نشان داد. محمدحسین آیرم، رئیس تیپ مستقل شمال، در نامه محرمان های به وزارت جنگ با اشاره به شایعه تغییر میرزاسلیمان خان حاکم گیلان، نوشت حاکمان حقوق گزافی میگیرند اما وجودشان مثمرثمر نیست. همه کارها بین ادارات تقسیم شده و حاکم اسم بیمسمایی است که وجودش بر بودجه مملکتی تحمیل میشود. وی افزود با وجود این میرزاسلیمان خان اگر کار مهمی از پیش نبرده، «اقلاً مثل سایرین [در کار قشون] کارشکنی ننموده و تولید اشکالاتی در جریان امور یومیه نخواهد نمود.» وی خواست که این جابجایی اگر صحت داشته باشد، انجام نگردد(۲)

هفدهم دی ماه ۱۳۰۳ شمسی، میزان مصرف، تولید و واردات چای در کشور در روزنامه ایران اعلام شد. در سال به طور متوسط یک میلیون و ٧٠٠ هزار مَن چای از خارج وارد کشور میشود که قیمت آن به نرخ متوسط مَنی(۳) تومان است. روزنامه ایران در شماره امروز خود با چاپ این مطلب نوشت سالیانه ۵ میلیون و یکصد هزار تومان صرف واردات چای میشود. هماینک در زمین های گیلان ١۶٠ جریب زمین برای کشت چای اختصاص دارد که هر سال ١٠ هزار من چای تولید میکنند. وزارت فواید عامه در صدد است سطح زیر کشت چای را افزایش دهد و نیز میخواهد با استخدام کارشناسی از هلند، آموزش های کشت و برداشت چای را در ناحیه گیلان توسعه بخشد. در کمیسیون اقتصادیات مجلس گفته شده که برای گسترش چایکاری، ٣٠ هزار تومان اعتبار لازم است(۴)

هفدهم دی ماه ۱۳۵۹ شمسی، پرویز مومنی شیجانی از رزمندگان بخش خمام به شهادت رسید. وی متولد ۱۷ دی ماهم ۱۳۵۹ بود.

هفدهم دی ماه ۱۳۶۳ شمسی، بهروز میرزائی از رزمندگان شهرستان رودسر در کوشک به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ مرداد ماه ۱۳۴۳ در رودسر گیلان بود و از لشگر ۹۲ زرهی اهواز به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در وادی رودسر تدفین شد.

هفدهم دی ماه ۱۳۶۶ شمسی، محمد وارسته از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۲۹ اسفند ماه ۱۳۴۵ متولد شده بود.

 

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص۶۰۱؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۱۳- ۱- ۷- ۱۳۰۱.

۲-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص۵۱۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ٨۶، ص ۵٣. به آیرم پاسخ داده شد که تغییر حاکم گیلان شایعه است.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص۴۹۹؛ روزنامه ایران، شم ١٧۴٨، ص ٢.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص۴۹۹؛ روزنامه ایران، شم ١٧۴٩، ص ٢.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه