نماینده ولی فقیه در گیلان:

قضات بدون علم و عدالت موجب سلب اعتماد مردم از دستگاه قضایی می شوند

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: عدالت و علم از ویژگیهای قاضی است و در صورت عدم احراز به بی اعتمادی مردم به دستگاه قضا منجر میشود.

قضات بدون علم و عدالت موجب سلب اعتماد مردم از دستگاه قضایی می شوند

به گزارش ۸دی، همایش فصلی روسای دادگستری ها و دادستانهای استان گیلان با حضور آیت الله قربانی نماینده محترم ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت  برگزار شد.

آیت الله قربانی در ابتدای این همایش با اشاره به اینکه  دنیا اکنون به مسائل قضایی ایران حساس شده است تصریح کرد: دشمنان نمی توانند عزت ما را ببیند  و به این جهت در صدد تحقیر  و کم ارزش قرار دادن جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی خاطر نشان کرد: اگر دستگاه قضایی تنها یک روز در کشور تعطیل شود مردم پشتوانه ای برای قانون نمی یابند و قانون شکنی رایج شده و هرج و مرج جامعه را فرا می گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اهمیت قضاوت در اسلام به فرمایشات  علی بن ابی طالب (علیه السلام) خطاب به شریح قاضی اشاره کرد و گفت: بر اساس فرمایش امام(ع) جایگاه قاضی مربوط به پیغمبر و یا جانشین اوست.

وی در ادامه  افزود: قضات جانشین پیامبر و ائمه هدی هستند و این نشانگر  مسند والا و ارزشمند قضاوت می باشد.

امام جمعه رشت با استناد به حدیثی از امام صادق (علیه السلام)  اظهار داشت: بنا بر این حدیث قضاوت متعلق به امام عادل می باشد وو مسائل قضا بسیار پیچیده می باشد و وجوه و ابعاد متفاوتی دارد که باید  به عمق آن دست یافت وگرنه حق افراد ادا  نخواهد شد.

وی با بیان این مطلب که قاضی باید  در میان مسلمین مشهور به عدالت باشد اذعان کرد: عادل کسی است که گناه کبیره نکند و بر گناه صغیره نیز اصرار نداشته باشد.

آیت الله قربانی همچنین ابراز داشت: جامعه باید قاضی را تجسم  عدالت محمدی و علوی بدانند.

وی  با اشاره به کلام امام صادق (علیه السلام)  قضات را ۴ دسته ذکر کرد که سه گروهشان در جهنمند و یک گروه اهل بهشت می باشند و تفاوت آنها را در برخورداری از علم  دانست  زیرا تنها قاضی که به حق حکم کند  و علم بدان داشته باشد اهل رستگاری خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با استناد به آیه « و اذا حکمتم  بین الناس ان تحکموا بالعدل… » خاطر نشان کرد: عدالت و علم از بارزترین ویژگی های قاضی می باشد که در صورت عدم احراز آن به بی اعتمادی مردم به دستگاه قضا منجر خواهد شد زیرا قضات معتمد مردم بوده و پناهگاه آنها محسوب می‌شوند.

امام جمعه رشت با اشاره به روایت مشهوره  ابی خدیجه در کتاب قضا تصریح کرد: امام معصوم علیه السلام فرمودند اگر میان شما اختلافی پدید آمد به قضات جور  رجوع ننمایید و کسی را قاضی  قرار دهید که حلال و حرام  را بداند و به  آن علم داشته باشد.

وی در پایان بنابر بر روایات و احادیث اظهار داشت: قاضی یا باید مجتهد مطلق باشد و یا  مجتهد متجزی در باب قضا بوده و  فتاوای مختلف را دیده و بر احکام قضاوت  مسلط باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه