بیانیه لندن درباره تحریم‌ها قابل اعتنا نیست/ عدم پاسخگویی درباره نقش انگلیس در فتنه ۸۸

وزیر خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به سوالی درباره تناقض بین اظهارات وی و بیانیه رسمی دیروز لندن درباره تحریم‌ها علیه ایران گفت: نمی دانم در لندن چه گذشته، این حرفها نقل قول است و خیلی قابل اعتنا نیست!

بیانیه لندن درباره تحریم‌ها قابل اعتنا نیست/ عدم پاسخگویی درباره نقش انگلیس در فتنه ۸۸

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، «جک استراو» وزیرخارجه اسبق انگلیس در نشست خبری که شامگاه چهارشنبه در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برگزار شد، با بیان اینکه دعوت پارلمان ایران برای سفر و تهران را پذیرفتم، گفت: از هیات ایرانی برای سفر به لندن دعوت کرده‌ام.

وی ادبیات جدید حسن روحانی را باعث تغییر نگاه اروپا و آمریکا به ایران عنوان کرد.

استراو در پاسخ به سوالی درباره سیاست دوگانه انگلیس و محدود کردن رسانه هایی مانند پرس تی وی اظهار داشت:  سیاست های ما در قبال ایران دو گانه نیست.

 وی اضافه کرد: تصمیم در مورد پرس‌تی‌وی را مجلس یا دولت انگلیس نگرفته و این تصمیم توسط مرکز قوانین ما اتخاذ شده است.

*جک استراو احتمال حضور انگلیسی‌ها در بین تکفیری‌‌ها را رد نکرد

وزیر خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص سیاست دوگانه انگلیس در بحرین و سوریه و حضور نیروهای انگلیسی در بین تکفیری ها گفت: احتمال حضور انگلیسی ها هست ولی سلاح به سوریه نفرستادیم.

جری کوربین، عضو هیات پارلمانی انگلیس نیز در پاسخ به این سوال گفت: دولت انگلیس در ماه اوت، علیه دخالت نظامی در سوریه رای داد، ما معتقدیم تراژدی در حال وقوع در سوریه از طریق فرایند سیاسی حل می شود و ایران باید بدون قید و شرط در کنفرانس ژنو شرکت کند و ما این دیدگاه را هفته آینده در انگلستان ارائه خواهیم داد.

جک استراو در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت‌های انگلیس در امور داخلی ایران و بی اعتمادی مردم ایران به آنها گفت: ما در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنیم، دخالت‌های ما مربوط به دهه‌های گذشته و زمان شاه است.

وزیر خارجه اسبق انگلیس ادامه داد: اینکه رئیس MI6 گفته می خواهیم دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کنیم را تا به حال نشنیدم؛ گمان می کنم وقتی برخی دانشمندان ایران ترور شدند ما محکوم کردیم.

وی درباره تحریم ها اظهار داشت: فکر می کنم وضع تحریم جدیدف واکنش های تندی را در داخل ایران خواهد داشت؛ بعید می دانم سنای آمریکا چنین اقدامی بکند.

استراو افزود: دنبال عادی سازی کامل روابط با تهران و افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در انگلیس هستیم.

*بیانیه لندن درباره تحریم‌ها قابل اعتنا نیست

وزیر خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به سوالی درباره تناقض بین اظهارات وی و بیانیه رسمی دیروز لندن درباره تحریم‌ها علیه ایران گفت: نمی دانم در لندن چه گذشته، این حرفها نقل قول است و خیلی قابل اعتنا نیست!

استراو همچنین ضمن خودداری از پاسخ به چندین سوال درباره نقش آشکار سفارت انگلیس در فتنه ۸۸، حمایت انگلیس از آشوبگران و بازداشت تعدادی از کارکنان سفارتخانه این کشور، به گفتن این جمله بسنده کرد:« دخالتی نداشتیم، مسائل سال ۸۸ به خودتان ارتباط داشت.

** متن کامل این نشست خبری به شرح زیر است:

در ابتدای این نشست عباسعلی منصوری آرانی رئیس هیئت دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این سفر یک سفر عادی محسوب می‌شود، گفت: از آنجا که گروه‌های تروریستی سعی می‌کنند تا فضاهایی را اشغال کنند و مراوداتی را با نمایندگان پارلمان‌ها داشته باشند دوستان ما در پارلمان انگلیس با من تماس گرفتند و تلاش داشتند تا برای هماهنگی دیدگاه‌ها به جمهوری اسلامی ایران بیایند تا دیدگاه‌های خود را در این رابطه همسو کنیم.

وی افزود: مواضع خوب آقایان استراو، لموند و کوربین در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و اینکه ما حق غنی‌سازی داریم و گروه‌های تروریستی را به عنوان گروه‌های تروریستی می‌شناسند و اسرائیل سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرده است، داشته اند که شما می‌توانید آن را در روزنامه‌ها و یا بی‌بی‌سی ببینید.

رئیس هیئت دوستی ایران و انگلیس در مجلس ادامه داد: من از این تیم و مواضع آنها در دیدارها تشکر کردم و شاید امروز شفاف‌تر با شما سخن بگویند.

منصوری گفت: بنابراین منافع ما ایجاب می‌کرد که این جلسه را داشته باشیم. دیروز ما ملاقاتی را داشتیم و حول موضوعات مختلف به تبادل نظر پرداختیم. همچنین در یک ضیافت شام شرکت کردیم.

وی افزود: متاسفانه روابط ما در گذشته به صورتی نبوده است که ما با آن افتخار بکنیم اما قرار نیست ما در گذشته متوقف شویم و ما باید آینده را بسازیم. این هیئت، ملاقاتی با آقای ظریف و آقای شفیع داشتند و همچنین از موزه صلح بازدید کردند و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند. امروز در دفتر مطالعات با پژوهشگران جلسه‌ای داشته و بازدیدی نیز از موزه مجلس و مجلس مشروطیت داشتند.

در ادامه این دیدار، جک استراو رئیس هیئت پارلمانی دوستی ایران و انگلیس در پارلمان این کشور در مقدمه سخنان خود با تشکر از خبرنگاران ایرانی و همچنین منصوری‌آرانی گفت: سفر ما در راستای یک دیدار پارلمانی است نه یک دیدار دولتی که دوستانمان از نمایندگان پارلمان انگلیس نیز ما را همراهی می‌کنند.

رئیس هیئت دوستی پارلمانی ایران و انگلیس ادامه داد: ما همگی از تمام احزاب هستیم و به این دلیل دعوت آقای منصوری را پذیرفتیم چراکه ما دوست ایران هستیم و می‌خواهیم برای ارتقای روابط دوجانبه تلاش کنیم. همانطور که ما گفتیم، زمانی که آقای روحانی زبان فعلی را برای صحبت با دنیا انتخاب کردند تاثیر بسزایی در بهبود چهره ایران در آمریکا و اروپای غربی داشته است.

وی افزود: اولین مورد در مذاکرات ما، پرونده هسته‌ای بوده است. من و همکاران من حامی حقوق هسته‌ای هستیم که نه تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورهایی که می‌خواهند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند قرار گرفته است. ما اینجا نیستیم که پیش‌بینی کنیم وزیر خارجه ایران و ۱+۵ قرار است چه کاری انجام دهند ما با دقت این مشاهدات خود را درخصوص توافقنامه ژنو ثبت کردیم و به آنها گوش داده‌ایم.

نماینده پارلمان انگلستان ادامه داد: ما معتقدیم در اجرای فاز اول این توافقنامه نتیجه مطلوب به دست آمده است و امیدواریم که در ادامه نتایج مطلوب به دست بیاید.

استراو در ادامه تصریح کرد: ما همچنین درخصوص مسائل دیگری ازجمله بحران در سوریه، روابط منطقه‌ای و بازگشایی سفارت و صدور ویزا در کشور شما صحبت کردیم من این را باید بگویم به طور رسمی از آقای منصوری و گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی ایران دعوت کردیم که از پارلمان انگلیس دیدار کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی درباره عدم محکومیت آقای مورداک صاحب شبکه رسانه‌ای که از مقامات این کشور جاسوسی می‌کردند، گفت: ممکن است ما در برخی از موارد، توافق نظر نداشته باشیم اما دلایلی وجود دارد تا در مواردی که اختلاف‌نظر داریم باید با یکدیگر همکاری کنیم اما درباره سوال شما باید بگویم که هم‌اکنون سردبیران ارشد رسانه آقای مورداک در دادگاه جنایی انگلیس در حال محاکمه هستند.

نماینده پارلمان انگلیس ادامه داد: درباره سوال دیگر شما درباره برخورد تبعیض‌آمیز با پرس‌تی‌وی باید بگویم که این برخورد از طریق «آفکام» که کمیسیون نظارتی مجلس انگلیس است، صورت گرفته است.

استراو در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع این گروه پارلمانی درباره مسائل هسته‌ای گفت: ما و آقای هیگ وزیر امور خارجه انگلیس بسیار درباره توافقات ژنو خوشبین هستیم و به شما می‌گویم که این توافق می‌تواند ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره موضع دوگانه انگلستان درباره بحث تروریسم در سوریه و ارسال سلاح به این کشور و سکوت دربرابر سرکوب مردم بحرین گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که انگلیس سلاح به سوریه نمی‌فرستد و نه پارلمان انگلیس و نه دولت انگلیس و نه ام‌آی۶ هیچ سلاحی را به سوریه نفرستادند.

وزیر سابق خارجه انگلیس ادامه داد: ما دیدگاه‌های خودمان را درباره سوریه در ملاقات با مقامات ایرانی به اطلاع آنها رسانده‌ایم و تنها راه‌حل مسئله سوریه این است که ایران در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کند.

استراو ادامه داد: من و همکارانم این را به مخاطبانمان در ۲ روز گذشته گفته‌ایم و به نمایندگان مجلس گفته‌ایم که جمهوری اسلامی بدون هیچ پیش‌شرطی به کنفرانس ژنو۲ دعوت شود و به طور کامل در آن مشارکت داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره حضور اتباع انگلیس در بین گروه‌های تکفیری گفت: هم‌اکنون صدها نفر از جهادگران از تمامی کشورها در سوریه حضور دارند و در این بین ممکن است اتباع انگلیسی نیز حضور داشته باشند و مقامات امنیتی ما در این‌باره نگرانی جدی دارند و ما نیز تمام تلاشمان این است که آنها را شناسایی کنیم.

جرمی کوربین دیگر عضو هیئت پارلمانی ایران در کشور انگلیس نیز در این نشست گفت: دولت انگلیس در ماه اوت علیه مداخله نظامی در سوریه رای داد و راه‌حل پایان این تراژدی در سوریه این است که ایران حتما در کنفرانس ژنو حضور داشته باشد.

در ادامه، نماینده شبکه خبری الاتجاه از استراو پرسید ایران همیشه انگلیس را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کند، شما چه تضمینی می‌دهید که ایران دیگر در امور داخلی این کشور دخالت نکند که وی در پاسخ به این سوال گفت: ایران و انگلیس در روابط خود مسائل مختلفی داشته‌اند که می‌توان به کودتای ۲۸ مرداد و همچنین وارد شدن نیروهای متفقین به ایران و انحصار تنباکو اشاره کرد و ما این را قبول داریم.

وی افزود: اما در دهه‌های اخیر این را باید به شما بگویم که دولت انگلیس به استقلال و تمایت ارضی ایران احترام گذاشته است و هیچ دخالتی در امور داخلی ایران نداشته است و این درباره دولت کارگری که من عضو آن بوده‌ام صدق می‌کند و دولت فعلی انگلیس نیز چنین دخالتی را انجام نمی‌دهد.

در ادامه، خبرنگار ایسنا از رئیس هیئت پارلمانی انگلیس پرسید که علت پذیرش حق غنی‌سازی در خاک ایران در مذاکرات ژنو چیست در حالی که شما در مذاکرات خود با چنین کاری موافقت نمی‌کردید، که وی در پاسخ گفت: من نمی‌خواهم وارد مسائلی که در آن زمان توافقنامه را امضا کردم شوم و تمامی مواضع خودم را در کتابم توضیح دادم، بشوم و اگر بخواهید می‌توانم کتابم و ترجمه فارسی آن را در اختیار شما بگذارم آنچه که الان مهم است این است که توافق ژنو اجرا شود.

استراو گفت: ما امیدواریم که توافق جامع مورد اجرا قرار بگیرد و آن توافق نیز حتما شامل برنامه غنی‌سازی در ایران خواهد بود و این توافق باید با اقدامات اعتمادساز همراه باشد و دو طرف به تعهدات خود عمل کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص سخنان جان ساورز رئیس ام‌آی۶ درباره ترور دانشمندان ایرانی گفت: من از این موضوع بی‌خبرم و این سیاست دولت انگلستان، شخص ایشان و ام‌آی۶ نیست.

وزیر امور خارجه سابق انگلیس ادامه داد: اگر درست به خاطر داشته باشم زمانی که دانشمندان ایرانی ترور شدند، دولت انگلیس آن را محکوم کرد.

جرمی کوربین دیگر عضو این هیئت نیز در پاسخ به این سوال گفت: زمانی که دانشمندان ایرانی به صورت ظالمانه ترور شدند، ما این سیاست را محکوم کردیم و گفتیم که چرا باید مردم ایران کشته شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش کنگره آمریکا برای تحریم ایران و افزایش طرفداران آن و واکنش احتمالی ایران درباره نقض توافقنامه افزود: در صورتی که این تحریم‌ها تصویب شود، ما واکنش بسیار بدی از سوی ایران خواهیم داشت. دولت ایالات متحده زیر توافقنامه ژنو را امضا کرده و براساس این توافقنامه یک نقشه راه مهیا شده که تحریم‌ها در چند ماه آینده کاهش پیدا خواهد کرد و به طور کامل برداشته خواهد شد.

نماینده پارلمان انگلیس ادامه داد: آقای هیگ (وزیر خارجه انگلیس) قاطعانه به نمایندگان پارلمان انگلیس اعلام کرده که توافقنامه ژنو سیاست دولت انگلیس است اما این نکته شایان ذکر است که در صورتی که تحریم جدیدی تصویب شود، ما واکنش سختی را در ایران خواهیم داشت.

وی درخصوص برداشت‌های متفاوت از توافقنامه ژنو گفت: در توافقنامه‌های به این پیچیدگی، واژه‌هایی وجود دارند که باید تفسیر شوند. من معتقد هستم نه‌تنها آمریکا بلکه تمام کشورهای ۱+۵ به آن متعهد خواهند بود و به آن عمل خواهند کرد.

لرد لموند نیز در پاسخ به این سوال تصریح کرد: آقای اوباما با صراحت اعلام کرده‌اند که هیچ تحریمی علیه ایران تصویب نخواهد شد و آن ۲ سناتور نیز باید بدانند که روسای کمیته‌های سنا، تماما با این تحریم مخالف هستند و آقای اوباما نیز می‌توانند این تحریم‌ها را وتو کنند.

این نماینده پارلمان انگلیس در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت بخش کنسولی به ایران گفت: این برعهده وزارت خارجه است که در اینباره اظهار نظر کند اما من به عنوان نماینده پارلمان انگلیس بسیار خوشحال می‌شوم تا ایرانی‌ها بتوانند آزادانه رفت و آمد کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چگونه می‌توان توافقنامه ژنو را حفظ کرد، گفت: تمام تلاش من و همکارانم حفظ این توافقنامه است و تلاش ما این است که ایران در چارجوب NPT بتواند از انرژی هسته‌ای برخوردار باشد اما باید گام‌های متقابل و شفاف‌سازی نیز بردارد.

استراو در پاسخ به سؤالی درباره دیدار وزیر امور خارجه انگلیس و اسرائیل و تأکید وی بر افزایش تحریم‌ها ‌افزود: من در جلسه آقای هیگ و وزیر خارجه اسرائیل حضور نداشتم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما من به عنوان وزیر امورخارجه می‌گویم که آنها درباره حرف‌هایی صحبت کرده‌اند که دیگران در این رابطه زده‌اند و این خیلی قابل اطمینان نیست و من باید اضافه کنم که دیدگاه آقای هیگ همانند آقای اوباما است که هیچ تحریم اضافی نباید علیه ایران اعمال شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نقش‌آفرینی سفارت انگلیس در جریان آشوب‌های سال ۲۰۰۹ و دستگیری برخی اعضای سفارت انگلیس در جریان اتفاقات آن گفت: من به صراحت می‌گویم که انگلستان در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران دخالت نمی‌کند، در آن زمان من وزیر دادگستری انگلستان بودم. از سوی سفارت انگلیس هیچ دخالتی در انتخابات نشد. صادقانه می‌گویم که قدرتی که برای دیپلمات‌های انگلیس در نظر گرفته شده است نمی‌تواند وجود داشته باشد و به نظر من اتفاقات سال ۲۰۰۹ را در داخل کشور خودتان جستجو کنید.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دستگیری تعدادی از کارمندان انگلستان در اتفاقات سال ۲۰۰۹ گفت: چیزی که من بر آن تأکید می‌‌کنم این است که باید به تمام کارمندان سفارت انگلیس همانند سایر سفارتخانه‌ها اجازه داده شود تا آزادانه به فعالیت بپردازند همانگونه که کارمندان محلی سفارت انگلیس بتوانند آزادانه به کار بپردازند و آنچه که ما خواسته‌ایم و به ما اطمینان داده شد احترام به حقوق کارمندان محلی سفارت انگلیس در چارچوب کنوانسیون ژنو بوده است.

استراو در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا شما لابی‌های گسترده‌ای برای خارج کردن نام گروهک تروریستی منافقین از بین گروه‌های تروریستی انجام دادید، اظهار داشت: هنگامی که وزیر کشور انگلیس بودم قانونی را تصویب کردم که براساس آن این اختیار به من داده می‌شد که گروه‌های تروریستی همچون مجاهدین را ممنوع اعلام کنم و بنده حکم آن را امضا کردم و گروهک تروریستی منافقین را، تروریست نامیدم و این کارم را براساس وزیر خارجه وقت انگلیس آقای رابین کوک انجام دادم که به من شواهدی را مبنی بر تروریست بودن گروه مجاهدین خلق نشان داده بود

همچنین استراو در پاسخ به سؤال دیگر درباره توافقنامه ژنو گفت: ما بعنوان نماینده مجلس نمی‌توانیم درباره توافقنامه ژنو اظهار نظر کنیم اما ما طی ۲روز گذشته بر این نکته تأکید کرده‌ایم که نمی‌خواهیم این توافقنامه با شکست روبرو شود اما کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم، تعمیق اطلاعات مردم انگلستان درباره ایران است.

همچنین در پایان این نشست خبری، بن والاس دیگر نماینده پارلمان انگلیس با اشاره به اینکه وی پیش از این سفر آخرین مقامی بود که به ایران سفر کرده است، گفت: بسیار خوشحالم که بار دیگر به ایران سفر کردم. باید این نکته را بگویم که جیمزباند، واقعی نیست همانگونه که بسیاری از سؤالاتی که خبرنگاران در این جلسه مطرح کردند، واقعی نبود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه