روز شمار تاریخ گیلان / 15 دی؛

اولین دانشجوی گیلانی در دفاع مقددس به شهادت رسید

در چنین روزی، اولین دانشجوی گیلانی در دفاع مقدس به شهادت رسید.

اولین دانشجوی گیلانی در دفاع مقددس به شهادت رسید

به گزارش ۸دی، پانزدهم دی ماه ۱۳۰۱ شمسی، عدلیه گیلان به مندرجات ندای گیلان اعتراض شدید کرد. محمد تقی طباطبایی رئیس عدلیه گیلان در نامه ای که به کارگزاری مهام خارجه گیلان نوشت، ضمن اشاره به «وقایع اخیر بین عدلیه و حکومت» گیلان، مندرجات «ورق پاره ندای گیلان» را اقدام حکومت علیه عدلیه دانست و آن را «اقدام یک طفل به اتکاء دیگران [منظور وی روسهاست]» تشبیه کرد که حیثیتی برای دولت باقی نمی گذارد. در نامه محمد تقی طباطبایی به حکومت گیلان، مسئولیت مندرجات نشریه ندای گیلان علیه عدلیه را متوجه حاکم گیلان دانست و خواستار جلوگیری از تخریب عدلیه شد(۱).

پانزدهم دی ماه ۱۳۵۹ شمسی، اولین دانشجوی گیلانی در دفاع مقدس به شهادت رسید. شهید اکبر توپا اولین دانشجوی شهید گیلان است که در منطقه سوسنگرد به شهادت رسید. (۱). شهید توپا متولد ۲۴ شهریور ماه ۱۳۳۸ ه.ش در محله‌ی خمیران زاهدان رشت بود(۲).

پانزدهم دی ماه ۱۳۵۹ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا به شهادت رسید. شهید پرویز زحمتکش پردسری ۳۰ آذر ماه ۱۳۳۹ در روستای پردسر صومعه سرا متولد شده بود و در ۱۵ دی ماه ۵۹ در سوسنگرد  در حالی که توسط لشکر ۱۶ زرهی قزوین به این منطقه اعزام شده بود به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در بقعه آقا سیدزکی پردسر تدفین شد.

پانزدهم دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، شاهپور آذریان از رزمندگان شهرستان رودبار در دفاع  مقدس به شهادت رسید.

پانزدهم آبان ماه ۱۳۶۶ شمسی،  سیدحسن میراحمدی از رزمندگان شهرستان رودسر به شهادت رسید.   وی ۲ فروردین مامه ۱۳۴۳ در رودسر گیلان متولد شده بود. پیکر مهطر این شهید والامقام در روستای سیارستاق رودسر تدفین شد.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲؛ ص۵۹۷؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۱۳ و ۱۲- ۱۰- ۴۶- ۱۳۰۱.

۲- رنگ ایمان؛ مجله روایت هشتم، شمـ ۱۴، ص ۴۱٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه