غیرت متولیان عرصه فرهنگ کی به جوش می آید؟

واردات رقاصه از فرانسه با هماهنگی یک نهاد دولتی! / نفوذ یواشکی فرهنگ غرب در گیلان

گویا برخی سازمان ها، ادارات، نهادها و شخصیت ها جاده صاف کن نفوذ فرهنگی در گیلان شده اند.

واردات رقاصه از فرانسه با هماهنگی یک نهاد دولتی! / نفوذ یواشکی فرهنگ غرب در گیلان

به گزارش ۸دی، مقوله فرهنگ یکی از موضوعات بسیار مهم و حیاطی در جامعه اسلامی محسوب می شود. دشمنان برای به انحراف کشاندن جوامع اسلامی همواره از بحث فرهنگ و تهاجم فرهنگی و هجوم به مبانی و بنیادهای فرهنگی آن جامعه شروع نموده اند.

از آنجایی که در جامعه اسلامی، دین اسلام با ابعاد جهان شمول خود، موضوعی فراگیر محسوب میشود و همه ی عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه را تحت لوای خود قرار می دهد، از همین رو با سست و لغزان نمودن پایه های فرهنگی یک جامعه ی دینی چه بسا مابقی ارکان آن جامعه نیز به انحطاط و انحراف کشیده شده و نهایتا موجب اضمحلال اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه شود.

در دوران طاغوت و دوره رژیم منحوس پهلوی اول، با کشف حجاب و زدودن آداب و رسوم اسلامی و ظواهر دینی از عرصه ی اجتماع، تهاجم به مرزهای فرهنگی و اسلامی امت مسلمان ایران شدت گرفت و با روی کار آمدن پهلوی دوم با تصویب و اجرای قوانینی همچون قانون انجمن های ایالتی و ولایتی و امتیاز کاپیتولاسیون ادامه یافت.

اما با طلوع انقلاب اسلامی همه ی توجهات دشمنان ملت ایران، بار دیگر به عرصه ی فرهنگ و موضوع تهاجم فرهنگی بیشتر و بیشتر شد.

با روی کار آمدن دولت کارگزاران، رنگ و بوی فرهنگ تجمل پرستی و اشرافیگری در جامعه پدیدار گشت و سپس در دولت اصلاحات به بهانه ی شعار آزادی، ولنگاری و بی بندو باری فرهنگی ترویج شد و ارزش های مقدسی چون امریه معروف و نهی از منکر و غیرت دینی و شور و شعور مذهبی، به عنوان مفاهیمی خشونت آمیز و  افراط گرایانه از سوی تئوریسین های اصلاح طلب و مشاوران رئیس جمهور وقت و چهره های بانفوذ و نزدیک به دولت اصلاحات، معرفی و تبلیغ شد.

در دولت محمود احمدی نژاد هم آنگونه که انتظار می رفت به بحث معضلات فرهنگی و چالش های پیش روی آن پرداخته نشد و برنامه جدی و دقیقی برای حل این دغدغه ی  چندین و چند ساله رهبر معظم انقلاب، اندیشیده نشد تا اینکه در دولت اعتدال و امید، بار دیگر بحث نفوذ فرهنگی و وادادگی های عرصه ی فرهنگ و هنر در جامعه مشاهده شد و بر سر زبان ها افتاد.

کنسرت های موسیقی در نقاط مختلف و حتی در استان های مقدسی مانند مشهد و قم برگزار گردید و حرمت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و خواهر گرانقدرش بی بی فاطمه ی معصومه(ع) و مراجع عظام تقلید در مشهد و قم شکسته شد و مقاومت در برابر این موج از تهاجمات فرهنگی و بی بند و باری اجتماعی را دیکتاتوری و قانونگریزی! نامیدند و دولتی که خود باید مجری قوانین اجتماعی و سیاسی، با حفظ احکام و شرایع دینی باشد، مجری برگزاری کنسرت ها و اردوهای مختلط دانشجویی شده و این بی مبالاتی دولت روحانی در عرصه فرهنگ کار را به انجا رساند که همین چند روز پیش روزنامه “مانیلا استاندارد” از زبان محمد تنهایی، سفیر ایران در فیلیپین نوشته است: ایران یکی از اصلی‌ترین مقاصد لوازم آرایشی در حوزه خلیج فارس است، لوازم آرایشی می‌تواند شروع مناسبی برای صادرکنندگان فیلیپینی برای ورود به بازار ایران باشد!

اگر در دولت کارگزاران با تبلیغ فرهنگ اشرافیگری مسئولین، و ایراد خطبه ی مانور تجمل توسط هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران، هجوم به فرهنگ و ارزش های اجتماعی کلید خورد و اگر در دولت اصلاحات با ترویج آزادی های سیاسی و اجتماعی لیبرال، بی بندو باری های فرهنگی و اجتماعی اوج گرفت و دین افیون توده ها نامیده شد، این بار در دولت تدبیر و امید حسن روحانی، در یک پیوند نامیمون و نامبارک، فرهنگ اشرافیگری و رفاه طلبی مسئولین به یاری ولنگاری فرهنگی و اجتماعی در جامعه آمده تا راه را بر اهداف و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی ببندد و به قول رهبر انقلاب؛ “در تلاشند تنها پوسته ای از انقلاب اسلامی باقی گذارند و محتوا را تبدیل به اسلام آمریکایی یا اسلام لیبرال یا اسلام التقاطی نمایند”.

همه ی این اتفاقات در سکوت محض رسانه های حامی دولت در حال وقوع است و رئیس جمهور محترم به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، به جای برخورد با حامیان و مبلغان فرهنگ منحط غرب، از نماینده ی معلوم الحال مجلس که گفته بود: “اگر امام رضا(ع) هم زنده بود خودش در کنسرت ها شرکت می کرد”، سرسختانه دفاع کرده و در نامه ای خطاب به وزیر دادگستری، لغو سخنرانی این نماینده را، مسئله ای تکان دهنده و مایه شرمساری دانست!

با وجود چنین نگاه فرهنگی در دولت یازدهم، اصلا عجیب نیست که علی موجانی سفیر دولت تدبیر در آلمان، از یک بیمار روانی مازوخیست به نام “جان جان آریاز” دعوت نماید و با او قرارداد مالی ببندد وعکس یادگاری هم بگیرد وسپس از وی بخواهد که در عوض فلان مبلغ، به تبلیغ فرهنگ عاشورا و فرهنگ عزاداری شیعیان بپردازد!

اما مانند دولت اصلاحات، جدای از بعضی مشاوران و مدیران، در حلقه ی حامیان نزدیک به دولت روحانی نیز بسیارند کسانی که به جای دفاع از هویت ایرانی اسلامی و حل معضلات و مشکلات فرهنگی و مقابله با ناتوی روزافزون فرهنگی استکبار جهانی، در کنار گود نشسته و به جای کارشناسی و برنامه ریزی، آب به آسیاب دشمنان ریخته و خواسته و ناخواسته مانعی در مسیر حل چالش های فرهنگی جامعه دینی شده و حتی انتقاد نسبت به این وضع را بر نمی تابند!

مصداق عینی این ماجرا را می توان در استان خودمان گیلان مشاهده نمود، آنجا که غلامعلی جعفرزاده ( که معلوم نیست نماینده ی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی است یا نماینده ی سران فتنه در مجلس)، به بهانه دفاع از مردم گیلان و در حرکتی کاملا تبلیغاتی، در برابر انتقادهای حجت الاسلام دکتر رفیعی نسبت به وضع فرهنگی و بدحجابی در گیلان، بیانیه تند و تیزی صادر نمود و زشت ترین عبارات را خطاب به حجت الاسلام رفیعی به کار برد و در اقدامی ضدامنیتی تهدید نمود که در صورت عدم عذرخواهی این روحانی دلسوز و محبوب، مردم رشت را به کف خیابان ها خواهد کشاند!

امروز ردپا و خط فکری جریان مذبور را در شهرداری رشت نیز میتوان مشاهده نمود. شهردار فعلی رشت که از چهره های نزدیک به جعفرزاده می باشد، یکی از افرادی است که حاشیه های عملکرد چندساله ی اخیر  وی موجب شده هر از گاهی به تیتر اول برخی رسانه های استان تبدیل شود.

از برگزاری مراسم مختلط رقص و پایکوبی در میدان شهرداری(شهدای سرپل ذهاب) به مناسبت روز رشت (که ده ها انسان آزاده در آن روز به شهادت رسیده اند)، گرفته تا مخالفت با نامگذاری کوچه ها و خیابان های شهر به اسم شهدا توسط شهردار منطقه ی ۵، که از افراد مورد حمایت شخص شهردار رشت محسوب میشود.

در جدیدترین دسته گل این مجموعه می توان به برگزاری دوره آموزش حرکات به اصطلاح مدرن! با حضور یک استاد مطرح موسیقی شناسی و رقاصی از کشور فرانسه به نام “جولی دبلیس” که از اساتید معروف رقص در فرانسه می باشد اشاره نمود که قرار بود این دوره با همکاری برخی نهادهای دولتی در یکی از آموزشگاه های هنری شهر رشت برگزار گردد و حتی بنرها و پوسترهای آن نیز در سطح شهر نصب گردید که اخیرا با انتقاد رسانه های انقلابی استان جمع آوری شد.

 

علی رضا قانع مدیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت درخصوص ماجرای فوق به ۸دی گفته است که: دعوت از این فرد (جولی دبلیس) توسط مرکزهنرهای نمایشی وزارت ارشاد اسلامی انجام گرفته و مجوزهایی برای دعوت از این رقاص فرانسوی از سوی این نهاد صادر شده بود و ابتدا قرار بود با برگزاری این دوره آموزشی در حد نصب بنر همکاری کنیم و کارشناسان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت از سابقه هنری این خانم خبر نداشتند ولی به محض اطلاع،  بنرهای تبلیغاتی آن را از سطح شهر جمع آوری کردیم.

همچنین فرهاد شوقی عضو شورای شهر رشت نیز در گفتگویی بیان نموده است که: “متاسفانه یکی دو تن از اعضای شورای شهر رشت اصرار به برگزاری چنین  برنامه ای در یک آموزشگاه هنری خصوصی داشته اند. وی در ادامه گفته است که   سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت باید در خصوص محتوای برنامه ها نظارت بیشتری داشته باشد و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز باید پاسخگوی همکاری برای برگزاری این کلاس رقص و موسیقی باشد”.

اما متولیان نهادهای فرهنگی استان ابتدا باید توضیح دهند که چیزهایی که در فرهنگ عمومی ما ضعیف است، یا جایش کم است و یا احتیاج به دُز بالاتری دارد، کدام است؟ در واقع ابتدا نیاز سنجی کنند و سپس به دنبال دعوت و برگزاری   کلاس های این چنینی باشند. متولیان فرهنگی استان چرا به فکر درمان و      مقابله با وضع نامطلوب نفوذ فرهنگی  نیستند؟

گویا نفوذ و ناتوی فرهنگی غرب که ماحصل سیاست های غلط نهادهای فرهنگی دولت و بی تفاوتی و بی غیرتی برخی مدیران دولت یازدهم می باشد این بار به محدوده استان گیلان رسیده و برخی نهادها و مسئولین مانند شهرداری رشت و رئیس جهاد دانشگاهی گیلان و نماینده ی حامی فتنه رشت در مجلس شورای اسلامی، جاده صاف کن نفوذ فرهنگی در گیلان شده اند.

ناگفته نماند شهرداری رشت در چند سال اخیر با بزرگنمایی طرح ناقص پیاده راه فرهنگی خیابان امام خمینی(ره) که هیچ نشانی از معماری ایرانی اسلامی در آن مشاهده نمی شود، سعی نموده کم کاری ها، نواقص و عملکرد ضعیف و کارنامه ی ناکارآمد خود را پنهان نماید و به جای حل مشکلات مردم در مسائلی چون ترافیک سرسام آور شهر رشت، آسفالتهای افتضاح خیابان های اصلی شهر، خیابان های تنگ و قدیمی و بافت های فرسوده در جای جای شهر و تخلفات و انحرافات بودجه ای در برخی پروژه ها و …، دست به اقدامات بی نتیجه تبلیغاتی زده تا توجهات نسبت به عملکرد ضعیف مجموعه ی شهرداری رشت منحرف گردد.

سوالی که اینجا در ذهن شکل میگیرد این است که چرا برخی مدیران و مسئولین به جای تقلید از غرب در عرصه فرهنگی، از فرهنگ کار و تلاش برخی مسئولین غربی مانند وزیر صنعت، تجارت و شیلات نروژ تقلید نمیکنند؟

حسن ختام این مطلب اشاره کوتاهی باشد به بیانات گهربار رهبر فرزانه ی انقلاب در دیدار با دانشجویان کشور؛ “موضوع دیگر، غیرت ملی است. اگر ببینیم کسی دارد به نحوی از انحا، به مرزهای فرهنگی یا دینی یا جغرافیایی یا ملی ما تعرض می کند یا فکر تعرض دارد، باید خون ما به جوش بیاید و غیرت ما تحریک شود… این جزو وظایف دولت اسلامى است که در این آشفته بازار احتمالى، یا حتى غیر آشفته بازار، در بازار عرضه‏ ى فرهنگ و عقیده و اخلاق، نگذارد ملت دچار گمراهى بشوند؛ یعنى همان احساسى را که انسان نسبت به زن و بچه‏ ى خودش دارد، همان را باید نسبت به دیگران هم داشته باشد…تهاجم فرهنگى یعنى یا تهاجم به وسیله‏ ى ابزارهاى فرهنگى، یا تهاجم به وسیله‏ ى عناصر فرهنگى.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه