آثار توافقنامه ژنو منجر به زلزله سیاسی در منطقه می‌شود

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: تحولات سیاست خارجی در ایران و همچنین آثار توافقنامه ژنو تبدیل به یک زلزله سیاسی در منطقه می شود که در این زلزله قدرت ایران مورد شناسایی قرار می گیرد.

آثار توافقنامه ژنو منجر به زلزله سیاسی در منطقه می‌شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از  مهر، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در نشست آثار منطقه‌ای توافق ژنو که صبح امروز چهارشنبه به همت موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، با اشاره به اینکه پرونده هسته‌ای ایران نه تنها برای ایران بلکه برای کل دنیا مهم است، به آثار بین‌المللی و منطقه‌ای توافق ژنو اشاره کرد و گفت: برای طرح این مسئله می توانم این سوال را مطرح کنیم اگر به طور مثال اکنون در ژانویه ۲۰۱۳ بودیم و می خواستیم نشستی با این موضوع برگزار کنیم، باید در چه موضوعاتی صحبت می کردیم.

روانچی گفت: سال گذشته یکی از مباحث مهم تحریم های اقتصادی و مالی سازمان ملل و تحریم های یک جانبه و چند جانبه علیه ایران بود که این فشارهای ظالمانه با وجود آنکه ظالمانه است وجود داشت و همه به دنبال این بودند که تحریم ها به چه سمت و سویی خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه بحث ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و شعارهای ضد ایرانی در سال گذشته در منطقه مطرح بود، بیان کرد: وضعیت سوریه مانند اکنون حاد بود، اما آن زمان در مورد دخالت های ایران صحبت می شد و تصویری که می ساختند حاکی از آن بود که وحشت از تهران آغاز می شود و به دمشق می رود تا کل منطقه را به آتش بکشد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی نیز در این میان مانور می داد، اظهار داشت: بر خلاف سال گذشته اکنون بحث صحبت از کاهش تحریم ها است، اینکه در این مرحله کاهش تحریم ها از چه زمانی آغاز می شود و کشورها به چه سمتی خواهد رفت. اکنون جدای از اینکه عده ای مانند رژیم صهیونیستی اقدامات خود را ادامه می دهند، اما در مقایسه با سال گذشته کسانی که به دنبال ایران هراسی و شیعه هراسی بودند، در اقلیت هستند.

روانچی تصریح کرد: اکنون از سوی بسیاری از کشورها اذعان می شود که نیاز داریم ایران مسائل منطقه را حل و فصل کند، این تحلیل ها در در غرب و آمریکا مطرح می شود و اگر سال گذشته ایران به عنوان عامل تهدید مطرح بود، اکنون احساس نیاز به نقش ایران وجود دارد، البته ما نیازی به این تعریف آمریکا نداریم بلکه بحث تحلیل فضا مطرح است.

وی بیان کرد: افراطی گری که با اعزام شهروندان برخی از کشورها به سوریه مطرح است و به دنبال ایجاد موجی است که در عراق و افغانستان ایجاد شده و می خواهند وحشت در جهان و اختلاف بین مسلمانان افزایش یابد، باعث نگرانی کشورهای اروپایی می شود و به همین دلیل احساس نیاز می کنند که با ایران تعامل کنند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: این تحول تبدیل به یک زلزله سیاسی در منطقه می شود که در این زلزله سیاسی قدرت ایران مورد شناسایی قرار می گیرد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بیان کرد: بعد از انتخابات باشکوه خرداد ماه که باعث شد تلاش های برخی کشورها که قصد کمرنگ کردن انتخابات ایران را داشتند از جمله صهیونیست ها و آمریکایی ها با شکست مواجه شود، فضای سیاست خارجی در کشور تغییر کرد.

روانچی افزود: دولت از ابتدا تاکید داشت که سیاست خارجی بر مبنای اصول انقلاب اسلامی و مبتنی بر عقلانیت است البته سیاست خارجی بر مبنای احترام متقابل و از موضع برابر است و یکی از موضوعات مورد توجه دولت، بحث مذاکرات ژنو بود. از ابتدا حرکتی از خارج از کشور آغاز شد که مذاکرات را تخریب کنند که در راس این حرکت رژیم صهیونیستی قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه ایپک یک لابی قدرتمند صهیونیستی در آمریکا است، اظهار داشت: سابقه نداشته است که در آمریکا لابی ایپک شکست بخورد، اما خود آمریکایی ها اذعان داشتند که در بحث مذاکرات ژنو این لابی در آمریکا شکست خورد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در این باره که چرا صهیونیست ها که از همان ابتدای انقلاب به عنوان دشمن ایران شناخته می شدند، تا این اندازه سراسیمه شده اند، بیان کرد: این موضوع مربوط به توافق ژنو است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه