روز شمار تاریخ گیلان / 12 دی؛

تظاهرات ۳ هزار نفری در رشت / راهپیمایی مردم در آستانه اشرفیه و صومعه سرا

در چنین روزی سه هزار نفر از مردم رشت به رهبری آیت الله رسولی علیه تخلفات انتخاباتی در این تظاهرات کردند.

تظاهرات ۳ هزار نفری در رشت / راهپیمایی مردم در آستانه اشرفیه و صومعه سرا

به گزارش ۸دی، ۱۲ دی ۱۲۹۹ شمسی، آیت الله میرزا محمدرضا حکیمی معروف به «ابوالمله» از علمای مبارز مشروطه خواه گیلان درگذشت. ایشان نوه دختری حاج ملارفیع شریعتمدار فقیه نامدار گیلان در عصر ناصری و از علمای مبرز گیلان در زمان مشروطه و از فعالان سیاسی بود. وی در سال ۱۲۸۵ش که اولین دوره انتخابات مجلس شورای ملی به صورت صنفی برگزار شد، از جانب علمای رشت به نمایندگی مجلس شورا برگزیده شد ولی از قبول نمایندگی عذر خواست. وی به ریاست انجمن ایالتی گیلان منصوب شد. در زمان نهضت جنگل نیز از حامیان میرزا کوچک خان به شمار می رفت و از اعضای هیئت اتحاد اسلام گشت و مورد احترام اعضای نهضت بود. ایشان در سال پایانی نهضت جنگل در رشت درگذشت. (۲۱ ربیع الثانی ۱۳۳۹ق) (۱)

۱۲ دی ماه ۱۳۰۵ شمسی، صدها نفر از مردم رشت در تظاهرات مردم این شهر علیه تخلفات انتخاباتی به شهادت رسیدند. در این روز حدود ۳۰۰۰ نفر از مردم رشت به رهبری آیت الله رسولی در اعتراضات به تخلفات انتخاباتی راهپیمایی کردند (برای اطلاعات تکمیلی درباره این واقعه تاریخی روی اینجا کلیک کنید+).

۱۲ دی ۱۳۲۹ شمسی، محمدعلی جنگلی در رشت درگذشت. محمدعلی جنگلی برادر میرزا کوچک بود. وی در نهضت جنگل به مجاهدت پرداخت. بعد از شهادت میرزا نیز به خاطر انتساب با آن سردار بزرگ متحمل اذیت های بسیاری از طرف دربار پهلوی ها گردید. (۲)

۱۲ دی ماه ۱۳۵۷ شمسی، در شهرهای مختلف گیلان علیه رژیم شاه تظاهرات بر پا شد. «کاظم جعفرپور» در آستانه اشرفیه بر اثر درگیری با ماموران رژیم ستمشاهی به شهادت رسید. در صومعه سرا نیز ماموران به تظاهر کنندگان تیراندازی کردند. (۲)

۱۲ دی ماه ۱۳۶۲ شمسی، یکی از اهالی منجیل گیلان ترور شد. سید جلیل فغانی ۱ دی ماه ۱۳۴۱ در استان گیلان متولد شد و ۱۲ دی ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۱۲ دی ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی ترور شد. غلامحسین جمالی گلباغی ۱۱ آبان ماه ۱۳۴۵ در استان گیلان متولد شد و ۱۲ در ماه ۱۳۶۲ در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۱۲ دی ماه ۱۳۷۸ شمسی، یک زن گیلانی ترور شد. ژاله ساعدی ۲۹ اسفند ماه ۱۳۳۶ در رودسر استان گیلان متولد شد و ۱۲ دی ماه ۱۳۷۸ در رودسر توسط گروهک منافقین ترور شد و به شهادت رسید. 

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان

۲- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه