8دی گزارش می دهد؛

مصوبه ای که کشتار خونین مردم رشت را نادیده گرفت/ در ماهیت روز رشت تجدید نظر شود

در حالی شورای اسلامی شهر رشت ۱۲ دیماه را بعنوان روز رشت به ثبت رساند که در همین روز صدها نفر از مردم رشت به رگبار بسته شدند.

مصوبه ای که کشتار خونین مردم رشت را نادیده گرفت/ در ماهیت روز رشت تجدید نظر شود

به گزارش ۸دی، در دوازدهم دیماه سال ۱۳۰۵ مردم شهر رشت تجربه ای را در تاریخ خود ثبت کرده اند که با گذشت زمان فراموشی سراغ آن نیامده و هر روز که می گذرد ارزش آن مانند گنجی روز به روز بیشتر می شود.

مردم همیشه در صحنه رشت در آن تاریخ نسبت به انتخابات برگزار شده تظاهراتی به راه انداختند و این اعتراض با مقابله سربازان حکومتی آن زمان مواجه شد و نیروهای نظامی و امنیتی مردم را به گلوله بستند و صدها نفر را نیز شهید شدند.

اکنون ۹۰ سال از آن کشتار خونین گذشته اما همچنان ارزش خون شهدا در جامعه ما زنده است و روز به روز اثر رنگ خون آنها در جامعه ما بیش از پیش پر رنگ و پر رنگ تر می شود.

اما در حال حاضر مردم گیلان به ویژه مردم رشت با اقدامی که گویا از روی عدم آگاهی شهرداری و شورای شهر صورت گرفته موجب شده تا تقویم رشت با رسیدن به ۱۲ دیماه تنها به این دلیل که رشت مرکز استان شده را بعنوان روز رشت در خود ثبت کند و اشاره ای به کشتار خونین آن روز نشده است.

در این راستا طی پیشنهادی از سوی شهرداری رشت به شورای اسلامی مبنی بر نامگذاری ۱۲ دیماه به روز “رشت” این شورا پیشنهاد شهرداری را در دستور خود قرار داد و آن روز را چون رشت بعنوان مرکز استان انتخاب شده بود را بدان عنوان نام نهادند.

در همین راستا و به منظور شفاف شدن علت نامگذاری ۱۲ دیماه به روز “رشت” با اعضای شورای این شهر به گفتگو نشستیم و از علت نامگذاری آن تاریخ جویا شدیم.

سید امیرحسین علوی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اعلام اینکه نامگذاری ۱۲ دیماه به عنوان روز رشت، به پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای شهر بوده است، اظهار داشت: این طرح تازه یک سالی است که مصوب شده و قابل تغییر نیست.

وی با اعلام اینکه شورا از موضوع تاریخی یاد شده مطلع نبوده است، افزود: اکنون در خصوص این مصوبه اظهار و نظر کردن بی فایده است و در همان زمان هم با مطرح شدن موضوعات دیگر روز “رشت” با کش و قوس هایی همراه بود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه در خصوص ۸دی نیز برای انتخاب کردن روز رشت بحث کرده ایم، گفت: زمان تغییر نام روز رشت گذشته و فقط می توان با پیشنهاد دادن طرح هایی سالروز شهادت همشهریان را در ۱۳۰۵ گرامی داشت.

علوی با بیان اینکه باید روی این طرح کار شود تا یادبودی در آن تاریخ برگزار شود، اظهار کرد: شورای شهر رسالتی در این قبال دارد و من پیشنهاد می کنم این روز در قالب یک یادواره گرامی داشته شود چون تاکنون روی آن کاری صورت نگرفته است.

عباس صابر درودخانی نیز در گفتگوی خود با خبرنگار ۸دی در واکنش به روزشمار ۱۲ دیماه و روز رشت، اظهار داشت: تغییر روز رشت از دوازده دی به ۸دی پیشنهاد بدی نبود، کاش در زمان تصویب این طرح همکاران ما در کمیسیون فرهنگی شورا این کار را در دستور کار خود قرار می دادند.

وی با بیان اینکه ۸دی بیشتر با فرهنگ مردم رشت همخوانی دارد، افزود: اگر نام نهادن روز رشت به ۸دی انجام می گرفت این بیشتر با فرهنگ مردم رشت هماهنگ بود و اگر این امکان وجود داشته باشد که این تغییر ماهیت در نام روز رشت ایجاد شود، یقینا این امر صورت می پذیرد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه باید روی مسئله روز رشت تجدید نظر و بررسی هایی صورت پذیرد، افزود: بهتر بود با توجه به رویداد عظیمی که مردم گیلان به خصوص مردم رشت خلق کرده بودند، روز رشت در ۸دی ثبت می شد و جا داشت بیشتر روی این مسئله فکر و بررسی صورت می گرفت.

کارشناسان امور فرهنگی و نقادان نگاهشان نسبت به روز رشت کمی متفاوت با ادله اعضای شورای و شهرداری نسبت به این نامگذاری است.

برخی از فعالان فرهنگی معتقد هستند که پیشینه تاریخی برای نامگذاری روز رشت دیده نشده و می توان با حفظ تاریخ، روز رشت را با نام کشتار خونین مردم رشت تغییر نام داد و نه اینکه موضوع مرکز استان شدن را نمادی برای برگرفتن روز رشت تداعی کرد.

عده ای دیگر از فعالان و دلسوزان فرهنگی سیاسی معتقد هستند که باید روز هشت دی را به روز رشت نامگذاری کرد چرا که مردم رشت با خوش درخشیدن در دفتر نظام و خاطرات انقلاب اسلامی توانسته همچون نگینی بر پهنه کشور ایران بدرخشد.

با بررسی ها و واکاوی در اظهارنظر های کارشناسی اعضای شورا و فعالان فرهنگی و سیاسی به نظر می رسد که عوامل شهرداری و اعضای شورای شهر باید در تغییرات احتمالی در روز رشت در محتوای آن تجدید نظر کنند و روزی را که در آن یک تظاهرات عظیم تاریخی در آن رخ داده و تعداد زیادی شهید تقدیم شده است را در آن مد نظر قرار دهند. همچنین می توان در مورد تغییر این روز به روز هشت دی نیز بررسی و تحقیقاتی انجام داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه