افخم: تصویب هر تحریم جدیدی مذاکرات را به شکست می‌کشاند/ عدم همکاری ایران و آمریکا در عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصویب هر گونه تحریم جدید علیه کشورمان را به منزله خاتمه بخشیدن به مذاکرات جاری دانست و گفت: چنانچه اقداماتی در این زمینه صورت گیرد، مغایر روند مذاکرات است و مذاکرات را به شکست می‌کشاند.

افخم: تصویب هر تحریم جدیدی مذاکرات را به شکست می‌کشاند/ عدم همکاری ایران و آمریکا در عراق

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران فرا رسیدن سال نوی میلادی را به هموطنان مسیحی و مسیحیان جهان تبریک گفت و افزود: امیدواریم سال جدید، سال صلح، نوع دوستی و تحکیم پیوند بین ملت‌های جهان باشد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره سفر وزیر خارجه به لبنان با تایید این خبر عنوان کرد: این سفر به زودی انجام می‌شود و در حال برنامه‌ریزی در این خصوص هستیم و به محض اینکه زمان انجام آن قطعی شود، اعلام خواهد شد.

خبرنگار فارس درباره حضور ایران در نشست ژنو ۲ و اظهارات مقام امریکایی مبنی بر اینکه ایران بایستی توافقات ژنو ۱ را بپذیرد، سئوال کرد که افخم در پاسخ با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی درباره سوریه از ابتدا مبتنی بر راهکار سیاسی بوده اظهار داشت: در این راستا تلاش‌ها و اقداماتی انجام شده و دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباطات نزدیکی با سوریه در جهت رایزنی و حل این بحران دارد و با برخی گروه‌های معارض نیز ارتباطاتی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تماس‌ها در جهت کمک به حل بحران سوریه ادامه دارد، تصریح کرد: ما خواهان حل بحران سویه از طریق راهکارهای سوری-سوری هستیم و باید مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان در هر راهکاری دیده شوند زیرا نقش مردم تعیین کننده است.

افخم ادامه داد ما آمادگی خود را برای کمک و مشارکت در هر راهکار سیاسی که به حل مسالمت آمیز و عادلانه این بحران بینجامد، اعلام کرده‌ایم و چه دعوت بشویم یا نشویم آمادگی خود را بیان کردیم.

وی ادامه داد: ما بدون پیش شرط در هر برنامه‌ای مشارکت داریم و هیچ پیشنهادی که عزت جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد، نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به حضور قائم مقام وزیر خارجه سوریه در تهران اشاره کرد و افزود: آقای فیصل مقداد با وزیر امور خارجه دیدار کرده و آخرین وضعیت منطقه و مباحث مرتبط با راهکار سیاسی بحران سوریه و رایزنی‌های منطقه‌ای در این سفر مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نشست ژنو ۲ بار دیگر عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون پیش شرط در هر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مشارکت خواهد داشت

وی با اشاره به تاکید کشورهای مختلف و شخصیت‌های موثر بر نقش ایران در کمک به حل بحران سیاسی سوریه عنوان کرد: در سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه این نقش از سوی مقامات ترکیه مورد تاکید قرار گرفت و تردیدی در نقش ایران در حل سیاسی بحران سوریه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعیین پیش شرط و شرایطی که در شأن ایران نیست را درست نمی‌دانیم بار دیگر عنوان کرد: هر پیشنهادی که عزت جمهوری اسلامی در آن لحاظ نشده باشد را رد می‌کنیم.

وی در خصوص نشست ژنو۲ افزود: چنانچه بخواهند این نشست فقط برگزار شود به نمایش سیاسی بدل خواهد شد و دستاورد محکم و پایداری نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی درباره توافقات ژنو با اشاره به سه دور مذاکره کارشناسی ایران و ۱+۵ افزود در این مذاکرات بخش‌های زیادی از موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک مورد گفتگو و تفاهم قرار گرفت و یکی دو مورد قطعی نشده که قرار است به همین منظور گفتگوهایی بین عراقچی و اشمید در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار شود و چنانچه در این مذاکرات بندهای باقی مانده نهایی شود زمان‌بندی برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام خواهد شد.

افخم با ذکر این نکته که اجرای برنامه اقدام مشترک در یک روز است یادآور شد این روز تایین کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما همواره بر گام‌های متوازن تاکید کرده‌ایم، گفت: اجازه دهید این مذاکرات برگزار شود تا پس از آن روز مشخص برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص پیگیری‌های انجام شده درباره بهرام سیفی شهروند ایرانی بازداشته شده در باکو با بیان اینکه پیگیری‌های کنسولی از سوی وزارت خارجه در تهران و همچنین از سوی سفارت ایران که بادامه دارد خاطرنشان کرد: ملاقات‌های کنسولی اولیه انجام و دسترسی کنسولی به سفارت ایران داده شده است.

وی با بیان اینکه، متأسفانه این شهروند ایرانی به دلیل اتهام واهی دستگیر شده خاطرنشان کرد: از ابتدای انتشار این خبر موضوع را پیگیری کرده و با مقامات آذربایجان در این خصوص صحبت کرده‌ایم و سفیر آذربایجان نیز به وزارت خارجه دعوت شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: باید شرایط آزادی این شهروند ایرانی هر چه سریعتر فراهم شود.

افخم با بیان اینکه بر اساس اطلاعات واصله حال جسمانی بهرام سیفی خوب نیست بار دیگر بر آزادی هر چه سریعتر این تبعه ایرانی تأکید کرد.

وی در پاسخ به پرسشی اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها در خصوص همکاری ایران و آمریکا در عراق را درست ندانست و افزود: مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم همواره روشن بوده و ما همواره از اقدامات دولت عراق در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری حمایت کرده و خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه جامعه جهانی باید گام‌های یکسان و غیرتبعیض‌آمیز در مبارزه با افراطی‌گری، خشونت و تروریسم بردارد افزود: اقدامات دولت عراق در جهت حفظ وحدت ملی مورد تأیید و تأکید ما است و این اقدامات کمک می‌کند که وحدت ملی عراق حفظ شود.

افخم با اعلام خبر حضور عادل عبدالمهدی معاون وزیر خارجه عراق در تهران گفت: آقای عادل عبدالمهدی امروز در تهران است و با مقامات کشورمان به گفتگو و رایزنی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه ما روند تحولات عراق را دنبال می‌کنیم اظهار داشت: عراق نمونه خوب فرایند دموکراسی در منطقه را در طی سالهای گذشته نشان داد و امیدواریم همه طوایف، گروه‌ها و شخصیت‌های عراق به موقعیت این کشور توجه ویژه داشته باشند و اقدامات دولت عراق در فرو نشاندن اقدامات تروریستی به نتیجه خوبی برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اعزام هیئتی از ایران به لبنان برای پیگیری مرگ مشکوک عامل اصلی اقدام تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت نیز گفت: بعد از حادثه تلخ تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت اقدامات و پیگیری‌هایی در حوزه‌های حقوقی و سیاسی انجام و رایزنی‌هایی با مقامات لبنانی برای شناسایی عاملان و طراحان این اقدام تروریستی در دستور کار قرار گرفت. هفته گذشته اعلام شد که عامل اصلی هدایت و طراحی این اقدامات شناسایی و دستگیر شده که در طی آن آقای ظریف با همتای لبنانی خود گفتگو و آمادگی ایران را برای حضور در بازجویی این فرد تروریست اعلام کرد.

افخم اضافه کرد: پس از آن خبر مرگ این تروریست اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای که آقای نورمحمدی وزیر دادگستری برای همتای لبنانی خود فرستاد که جمهوری اسلامی ایران مایل است تیم فنی، قضایی و تحقیقاتی خود را هر چه زودتر به لبنان اعزام کند تا در روند پیگیری قضایی از جمله دستگیری این فرد و سایر عوامل این اقدام تروریستی مشارکت داشته باشند.

افخم با بیان اینکه ما در خصوص کالبدشکافی و علل مرگ این فرد تروریسم اعلام آمادگی کردیم خاطرنشان کرد: این موضوع در ابعاد سیاسی و حقوقی در حال پیگیری است و جمهوری اسلامی حق خود را در این باره محفوظ داشته و به پیگیری‌های خود ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در این باره و اخبار منتشر شده درباره علل مرگ ماجدالماجد عنوان کرد: پیگیری‌ها در مورد این حادثه تروریستی و شناسایی عوامل آن ادامه دارد. مبنای کار ما دریافت گزارشات رسمی و دقیق مبتنی بر تأیید مقامات رسمی لبنان است و هیئت فنی و قضایی به زودی عازم لبنان خواهد شد و در همکاری تنگاتنگ و نزدیک با مقامات لبنانی صحت و سوق اخبار منتشر شده را بررسی می‌کنند.

افخم با بیان اینکه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در طی چند روز گذشته بسیار زیاد بوده یادآور شد: ملاک ما اطلاعات رسمی است.

خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احضار رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره به وزارت خارجه مصر و سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره گفت: ما مواضعی را در خصوص مصر اعلام و متناسب با سیاست‌های اصولی خود برای برقراری آرامش و اتخاذ راهکارهای مسالمت‌آمیز خبررسانی کردیم و مقامات مصری نیز اعلام نظری در این زمینه داشتند.

وی با بیان اینکه توضیح بیشتری در این زمینه نداریم عنوان کرد: ما از حق خودمان استفاده کردیم و آنها نیز از حق خودشان.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبر منتشر شده مبنی بر افزوده شدن نام یک شرکت هواپیمایی ایرانی به لیست تحریم‌های آمریکا با بیان اینکه این خبر را دریافت کردیم و به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه هستیم افزود: چنانچه اطلاعات تکمیلی داشته باشیم آن را بررسی می‌کنیم و در صورت تأیید اخبار منتشر شده اعلام موضع خواهیم کرد.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره سفر جک استراو و هیئت پارلمانی انگلستان به تهران و اینکه آیا امکان دیدارهای غیررسمی نیز در این سفر وجود دارد گفت: هیئتی از پارلمان انگلستان طبق برنامه تعیین شده و بنا به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان شب گذشته وارد تهران شد و ملاقات‌ها و برنامه‌هایی در سطح پارلمان و وزارت خارجه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مناسبات پارلمانی را مکمل مناسبات رسمی بین دولت‌ها برشمرد و افزود: ما تمایل داریم که همتراز و همسو با مناسبات رسمی بین دولت‌ها در سطوح مختلف، ارتباطات پارلمانی با سایر کشورها نیز تداوم داشته باشد و تقویت شوند.

افخم این رفت و آمدها را زمینه‌ساز همکاری‌های جمهوری اسلامی و سایر کشورهای دیگر برشمرد و گفت: ما از سفر گروه‌های پارلمانی استقبال می‌کنیم. دغدغه‌ای که اشاره کردیم دغدغه رسانه‌ها و محافل مختلف است.

افخم افزود: آقای استراو و هیئت پارلمانی انگلستان در این سفر با آقای ظریف، معاون وزیر خارجه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دیدار و مصاحبه‌ای مطبوعاتی نیز خواهند داشت و امیدواریم این سفر به گفتگوهای وسیع‌تر و درک بهتر و مناسب‌تر دو کشور از یکدیگر بیانجامد و نشانی از دغدغه‌هایی که اعلام شد نداشته باشیم.

وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن با بیان اینکه پیگیری ما در سطح سیاسی با مقامات یمن ادامه دارد گفت: وزرای خارجه در این خصوص گفتگو کرده است و کاردار یمن نیز به وزارت خارجه دعوت شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تردیدی در مسئولیت دولت یمن در حفاظت بر جان دیپلمات‌ها وجود ندارد خاطرنشان کرد: دومین هیئت ایرانی هفته گذشته بدین منظور عازم یمن شد و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ تا ۳ هفته در یمن حضور داشته باشند و بررسی‌ها را در محل انجام دهند.

افخم ادامه داد: بر اساس اطلاعات رسیده دیپلمات ایرانی در سلامت است و امیدواریم نتیجه‌گیری‌ها به آزادی و بازگشت هر چه سریعتر ایشان به کشور بیانجامد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تصمیم سنای آمریکا برای تصویب لایحه جدید ضدایرانی اشاره کرد و نظر سخنگوی دستگاه دیپلماسی را جویا شد که وی در این باره تصریح کرد: موضع ما کاملاً مشخص است و تصویب هر چه تحریم جدیدی به منزله خاتمه دادن به مذاکرات جاری است.

افخم اضافه کرد: ما قبلاً اعلام کردیم که چنین اقداماتی خلاف حسن نیت و اعتمادسازی و مسیر توافق و روند جاری مذاکرات است و این موضع ما کاملاً صریح، شفاف و روشن است.

وی گفت: چنانچه اقداماتی که در این چارچوب تشکیل شود مغایر روند مذاکرات است و مذاکرات را به شکست می‌کشاند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی با اشاره به دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در پنجاهمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده این برنامه در برنامه‌های کاری وزیر امور خارجه قرار گرفته و در زمان انجام سفر اطلاع‌رسانی در این خصوص صورت خواهد گرفت.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تعیین تیم ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با بیان اینکه اطلاعی از چنین اخبار و اظهارنظراتی نداریم گفت: پرونده مذاکرات هسته‌ای در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و تمام هماهنگی‌ها بین نهادهای ذیربط و تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود و مسئولان عالی کشور در جریان امور قرار دارند و در مشورت با آنها کارها به پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: تیم مذاکره کننده به پیش می‌رود و ترکیب برنامه‌ها همچون سابق ادامه دارد و در روند کار تغییری ایجاد نشده و چارچوب‌های کار به همان شدت و قوت قلب ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در این خصوص بار دیگر گفت: پرونده هسته‌ای در اختیار شورای امنیت است و هماهنگی و تصمیمات در شورا صورت می‌گیرد و وزارت خارجه مسئولیت انجام مذاکرات را بر عهده دارد.

خبرنگاری از افخم پرسید که آیا در سفر اخیر ظریف به ترکیه درباره تبعه ایرانی بازداشت شده در طی فساد اقتصادی اخیر در این کشور گفتگویی شد که افخم با بیان اینکه در طول این سفر در این خصوص صحبتی نشد این موضوع را موضوعات داخلی ترکیه برشمرد و افزود: در طول سفر وزیر خارجه در خصوص ابعاد مناسبات دوجانبه، گسترش همکاری‌های اقتصادی، افزایش رایزنی‌ها و تبادل‌نظر درباره موضوعات منطقه و به خصوص سوریه مورد تبادل‌نظر قرار گرفت و این تبادل‌نظرها در سطوح بالا ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر اردوغان به تهران در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: حوزه گفتگوها و تبادل‌نظر دو کشور وارد مرحله جدیدی شده و ما نسبت به آینده این روند خوش‌بین و امیدوار هستیم.

سخگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دیدار عراقچی و اشمید در آخر هفته در ژنو گفت: امیدواریم یکی، دو مورد باقیمانده دراین مذاکرات به نتیجه برسد و چنانچه نتیجه‌ای حاصل شود و در خصوص یکی‌، دو مورد باقیمانده به تفاهم دست یابند برنامه زمانبندی شده برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام خواهد شد و اگر نشود دوره‌های بعدی برگزار یا در سطح دیگری تصمیم‌گیری خواهد شد.

افخم در پایان و در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر هیئت پارلمانی کانادا به ایران به سفر هیئتی از سنای ایتالیا در اوایل هفته به تهران اشاره کرد و گفت: قرار است رئیس فراکسیون دموکرات مسیحی آلمان نیز به تهران سفر کند و علاوه بر آن هیئت پارلمانی از ایرلند و هیئتی از کانادا نیز به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهند کرد.

افخم افزود: امیدواریم گفتگوها بین نمایندگان مجالس زمینه‌ساز همکاری‌های بهتر و فراگیر بین کشورها شود و ما گفتگوهای پارلمانی و همکاری مجالس را تکمیل‌ کننده همکاری‌های رسمی و گفتگوها بین دولت‌ها می‌دانیم.

وی با بیان اینکه هیئت پارلمانی کانادا از این روند مستثنی نیست خاطرنشان کرد: چنانچه این سفر کمک کند که واقع‌بینی در مجموعه تصمیم‌گیران در کانادا ایجاد و تصویری واقعی از واقعیات و تحولات ایران را منتقل کند ما از آن استقبال می‌کنیم و معتقدیم این گفتگوها راهگشای همکاری و ارتباطات کشورها و ملت‌ها خواهد بود.

وی گفت: امیدواریم واقع‌بینی و نگرش به ابعاد درست و سازنده تحولات در این رفت‌وآمدها بیش از ابعاد دیگر مورد توجه قرار گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه