روز شمار تاریخ گیلان / 10 دی ماه؛

تظاهرات مردم لنگرود، رودسر و رشت علیه رژیم / مأموران ۴ گیلانی را به شهادت رساندند

در چنین روزی، مردم گیلان در شهرهای مختلف اقدام به تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی کردند.

تظاهرات مردم لنگرود، رودسر و رشت علیه رژیم / مأموران ۴ گیلانی را به شهادت رساندند

به گزارش ۸دی، دهم دی ماه ۱۳۵۷ شمسی، مردم رودسر بر علیه رژیم شاه در باغ شاهپور غلامرضا تظاهرات کردند. عزیزالله حسنی ثانی، در این تظاهرات به شهادت رسید. وی دهم دی ۱۳۳۳ در روستای سرولات چابکسر از توابع شهرستان رودسر متولد شده بود. پیکر مطهر این شهید در روستای سرولات رودسر تدفین شد.

دهم دی ماه ۱۳۵۷ شمسی، مردم لنگرود علیه رژیم شاهنشاهی راهپیمایی کردند. در این تظاهرات یک نفر از تظاهرات کنندگان به شهادت رسید. محمودرضا بابایی‌پور که متولد سال ۱۳۳۳ بود شهید این روز تظاهرات لنگرودی ها بود. عزیز رحیمی چاکدل هم دیگر لنگرودی بود که امروز در تظاهرات قم به شهادت رسید. وی در سال ۱۳۴۰ در روستای خالیکاسر لنگرود متولد شده بود.

دهم دی ماه ۱۳۵۷ شمسی، مردم رشت برای چندمین روز پیاپی علیه رژیم شاهنشاهی تظاهرات کردند. در این تظاهرات سید رضا حبیب زاده به شهادت رسید. وی سوم فروردین ۱۳۲۹ در روستای کوزان فومن به دنیا آمد. سایت رنگ ایمان هم درباره تظاهرات امروز گیلان نوشت: تظاهرات انقلاب در شهرهای مختلف گیلان برگزار شد. در پی اعلام هفته همبستگی در دانشگاه گیلان، مأموران از ورود افراد به دانشگاه جلوگیری کردند که در نتیجه، این عده از پشت دیوار دانشگاه به داخل وارد شده و در محوطه آن تظاهرات کردند. در ساعت ۱۶ مجدداً شماری از دانشجویان به همراه گروهی از مردم به خیابان‌ها آمدند که با حمله مسلحانه پلیس روبه‌رو و در نتیجه ۶ نفر مجروح شدند و ۲  نفر به شهادت رسید: «سید یوسف سیدی نژاد» در خیابان پل عراق، «سیدرضا حبیب زاده» در خیابان سردار جنگل به شهادت رسیدند. ساواک در گزارش خود از دستگیر شدن ۴ نفر از تظاهرکنندگان خبر داده است. در پی تظاهراتی که در لنگرود برپا شد، تظاهرکنندگان کلیه مؤسسات دولتی، بانک‌ها و منزل دو نفر از مأموران را آتش زدند. در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران ۲ نفر مجروح شدند و به «محمودرضا بابایی پور» شهادت رسید. ارتش درباره لنگرود گزارش داده است: «شهر در کنترل مردم است؛ فرماندار و شهردار نیز فرار نموده‌اند.» باید اضافه کرد که در تظاهرات رودسر «عزیزالله حسینی ثانی» شهید شد. یکی از اهالی آستانه اشرفیه به نام «عزیز رحیمی پاکدل» در تظاهرات شهر قم به شهادت رسید(۱)

دهم دی ماه ۱۳۵۹ شمسی، شهید ظهراب وظیفه دان از رزمندگان شهرستان انزلی در خرمشهر به شهادت رسید. وی ۲ فروردین ماه ۱۳۲۶ متولد شده بود.

دهم دی ماه ۱۳۶۱ شمسی، محمد حاجی زاده از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید.

دهم دی ماه ۱۳۶۴ شمسی، یحیی معلایی از رزمندگان شهرستان رودسر به شهادت رسید. وی ۱۶ شهریور ۱۳۴۱ در روستای دیودره رودسر متولد شده بود و در پادگان آموزشی جلدیان آذربایجان غربی به شهادت رسید و پیکر مطهرش در روستای دیودره تدفین شد.

 

پی نوشت:

۱-رنگ ایمان؛  سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب/ فجر آفرینان، ص۱۹،۳۹،۴۱،۵۰،۵۷٫

 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه