روز شمار تاریخ گیلان / نهم دی ماه؛

سردار محمود آذر ارجمند به شهادت رسید / اسامی شهدای ۹ دی گیلان

در چنین روزی و در تظاهرات مردم گیلان در شهرهای مختلف شش گیلانی به شهادت رسیدند.

سردار محمود آذر ارجمند به شهادت رسید / اسامی شهدای ۹ دی گیلان

به گزارش ۸دی، نهم دی ماه ۱۳۰۰ شمسی، اختمال ممنوع شدن حمل کالا از روسیه به ایران قوت گرفت. خاوین کنسول روسیه در رشت که برای کسب تکلیف از سفارت روسیه در خصوص ممنوعیت حمل برنج به روسیه از سوی دولت ایران، به تهران رفته بود، امروز به انزلی بازگشت. او قصد داشت دو روز دیگر به مسکو برود. به دلیل ممنوع شدن حمل برنج از ایران به روسیه، این احتمال وجود داشت که روسیه نیز حمل کالا به ایران را ممنوع نماید(۱)

نهم دی ماه ۱۳۰۱ شمسی، دخالت یک شرکت روسی در فروش نفت در آستارا صدای اعتراض انبارداران نفت را در آورد. چهار انبار نفت در آستارا وجود دارد که مالکان آنها نفت وارداتی از بادکوبه را در آنها انبار کرده به فروش می رساندند. اما اینک شرکت نفت گوم که یک شرکت روسی است، یکی از این انبارها را کرایه کرده و با نرخی که خود تعیین می کند نفت را وارد و توزیع می کند. مالکان سه انبار دیگر که موقعیت خود را در خطر می بینند با شکایت به کارگزاری آستارا درخواست یاری کردند. وزارت امور خارجه ایران امروز این شکایت را به نمایندگی سیاسی ایران در بادکوبه منعکس کرد تا اقداماتی را برای رفع اضطراب انبارداران کنار مانده صورت دهد.(۲)

نهم دی ماه ۱۳۰۱ شمسی، نماینده سیاسی ایران در آنکارا وارد انزلی شد. ممتاز الدوله نماینده سیاسی ایران در آنکارا که به عنوان سفیر کبیر فوق العاده به آن کشور عزیمت کرده بود، امروز در بازگشت از این مأموریت وارد انزلی شد. وی تا دو روز دیگر به تهران می رسد.(۳)

نهم دی ماه ۱۳۰۲ شمسی، رضاخان خواستار مراعات حال روسها در گیلان شد. سختگیری رئیس تیپ شمال نسبت به اقدامات تبلیغاتی و تحریکات روسها از یک سو، و توافق رضا خان با روسیه برای آزادی عمل آنها از سوی دیگر، موجب شد که رئیسالوزراء و وزیر جنگ امروز در تلگرامی به محمدحسین آیرم رئیس تیپ مستقل شمال چنین بگوید: «نظر به این که انتخابات گیلان اسباب زحمت من شده لازم است به کلی انتخابات آن جا را آزاد بگذارید که هر کس را میخواهند انتخاب نمایند. ضمناً تذکر میدهم روی های که تا به حال نسبت به روسها اتخاذ کرد هاید مرا دچار محظور و زحمت کرده با این که در نظر دارم استفاده هایی از آنها بکنم مجبورم رویه شما را تعقیب نمایم و این قضیه مانع از اجرای مقاصد است… رویه خود را نسبت به آنها تغییر داده و علیالظاهر طوری رفتار نمایید که آنها را به طرف خود جلب» نمایید.(۴)

نهم دی ماه ۱۳۰۲ شمسی، وزیر مختار روسیه از جریده ندای گیلان بار دیگر شکایت کرد. شومیاتسکی، وزیرمختار روسیه، در ایران امروز بار دیگر با فرستادن نام های به وزیر امور خارجه، از مواضع جریده ندای گیلان نسبت به دولت روسیه انتقاد کرد. وی با آوردن نمونه هایی از مطالب چاپ شده نوشت که «پروتست قطعی خود را جداً اظهار و قویاً خواستار است که از طرف آن وزارت جلیله اقدامات مجدانه برای قطع این نسبت های تغیّرآوری که در تحت حمایت مأمورین محلی به دولت متبوعه دوستدار میدهند و همچنین مجازات شدید مقصرین به عمل آید.» (۵)

نهم دی ماه ۱۳۰۴ شمسی، محمد دهدشتی به احتمال اعطای صنعت نوغان به فرانسوی ها و ایتالیایی ها از وزارت فواید عامه شکایت کرد. محمد دهدشتی (معینالتجار) در نامه ای به وزارت فواید عامه از این که دولت ابراز تمایل کرده «صنعت نوغان» را به یک شرکت فرانسوی و ایتالیایی بدهد، شکایت کرد. وی با برشماری خدمات خود در چند سال گذشته در گسترش عمل نوغان و ابریشم در گیلان و مازندران نوشت که در سه سال گذشته ١۵٠ هزار جعبه نوغان در این دو ناحیه توزیع کرده، ٣۵ میلیون درخت توت در گیلان غرس شده است. دهدشتی افزود که ١۵٠ هزار تومان صرف خرید ماشینآلات و استقرار آن در رشت و لاهیجان و لنگرود کرده، سه دستگاه دیگر در حال وارد کردن است. وی با اشاره به کارآفرینی خود از طریق این سرمایهگذاریها نوشت که «مجبورم از خود و تمام ایرانیها دفاع نمایم و مدلل دارم که ایرانی قابلیت و استعداد در هر کاری بیش از دیگر ملل دارد، الا این که مشوق نداشته، بلکه برای همیشه اولیای امور مانع رشد و عرض اندام اینها بودهاند.» دهدشتی در پایان ابراز داشت اگر قرار است انحصار این صنعت به کسی یا شرکتی داده شود او اولویت خواهد داشت.(۶)

نهم دی ماه ۱۳۵۷ شمسی، تظاهرات انقلاب در شهرهای مختلف گیلان برگزار شد. در پی تظاهراتی که در رشت برپا شد ۴ نفر مجروح و ۷۹ نفر دستگیر شدند. همچنین به دنبال تظاهرات این شهر کارخانه پپسی‌کولا و شرکت سهامی فیروز متعلق به حبیب‌ پاسال سرمایه‌دار بهایی طعمه حریق شد. در درگیری‌های امروز گیلان ۳ نفر جوان به شهادت رسیدند: «شهرام طلوعی» در صومعه سرا، «علی رمضان پور» در آستانه اشرفیه، «حسین پرندک» در آستانه اشرفیه به ضرب گلوله مزدوران رژیم شهید شدند. گفتنی چند نفر از اهالی گیلان نیز در تظاهرات امروز تهران به شهادت رسیدند: «غلامرضا عظیم داوری» (اهل صومعه سرا)، «اصغر هاشم پور» (اهل رودسر) و «ناصر درویش زاده». (اهل رودبار).(۷) پیکر مطهر شهید غلامرضا عظیم داوری در بهشت زهرای تهران و پیکر مطهر شهید شهرام طلوعی در بقعه سبزقبا لولمان تدفین شد.
نهم دی ماه ۱۳۶۱ شمسی، سردار شهید حاج محمود آذرارجند از رزمندگان شهرستان لنگرود و فرمانده تیپ اطلاعات و عملیات لشگر ۲۵ کربلا به شهادت رسید.
پی نوشت:
۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۱؛ ص ۴۸۳؛ تلگراف کارگزار رشت به وزارت خارجه، ۹/ ۱۱/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۶۵، پ ۵، ص ۷.
۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲؛ ص  ۵۸۵؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۲۵- ۴- ۴۹- ۱۳۰۱.
۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲؛ ص  ۵۸۵؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۲۵- ۴- ۴۹- ۱۳۰۱. روزنامه اتحاد، شم ۲۷۸، ص ۱.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳؛ ص  ۵۸۶؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١٧، ص ۵٧٩.

۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳؛ ص  ۵۸۶؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٣٩-٣-۶٢-١٣٠٢.
۶- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۵؛ ص  ۵۱۳؛ اسناد تجاری ادوار اول تا…، صص ۴٩۴ تا ۴٩۶.
۷- رنگ ایمان؛ سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب / فجر آفرینان، ص ۲۷،۴۸،۵۱،۶۴، ۶۷، ۸۵٫
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه