مدیرکل گمرک آستارا خبر داد؛

صادرات ۱۳۳ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرک آستارا

مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۲۸۴ هزار تن کالا به ارزش اقتصادی ۱۳۳ میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.

صادرات ۱۳۳ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرک آستارا

به گزارش ۸دی، رسول امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر کالاهای صادر شده شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی و محصول های معدنی و فلزی بوده است.
وی مقصد این کالاها را کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه ذکر و اظهار کرد: طی این مدت ۳۹ هزار تن کالا به ارزش ۹۰ میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است.
وی اضافه کرد: این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۲ و ۳۰ درصد افزایش داشته است.
امیدی بیشتر کالاهای ترانزیت ورودی را شامل لوازم چوب، فرآورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.
وی ادامه داد: در مدت یادشده، ۱۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۷۳۱ میلیون دلار از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور ترانزیت شده است.
مدیرکل گمرک آستارا بیشتر کالاهای ترانزیت خروجی را شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین ها، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، کچ، سیمان، ظروف شیشه ای، البسه، مواد شیمیایی و محصول های کشاورزی عنوان کرد و افزود: این کالاها از قاره های مختلف به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.
امیدی ادامه داد: در این مدت ۲۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۶۴ میلیون دلار از گمرک آستارا وارد کشور شده است.
وی عمده کالاهای وارده را شامل مواد شیمیایی، چوب، آهن، ماشین ها و لوازم برقی ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد شده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت ۳۲۱ تن کالا به ارزش یک میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است.
امیدی بیشتر کالاهای صادراتی چمدانی از گمرک آستارا را مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصول های کشاورزی اعلام کرد و گفت: این کالاها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا تعداد ترددکنندگان از این مرز را تا پایان آذر ماه امسال ۵۶۵ هزار و ۹۵۳ نفر ذکر و بیان کرد: تعداد تردد خروجی پنج درصد و تعداد تردد ورودی مرز زمینی آستارا چهار درصد افزایش داشته است.
امیدی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا را طی این مدت ۳۹۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش یافته است.
گمرک آستارا به عنوان اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندر آستارا با ۸۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود و سالیانه نزدیک به ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه