رئیس اتاق اصناف لاهیجان مطرح کرد؛

صدور مجوز فروشگاه زنجیره ای از اختیارات اتاق اصناف خارج است/ لاهیجان ۱۷فروشگاه بزرگ دارد

رئیس اتاق اصناف لاهیجان گفت: لاهیجان هم اکنون نیز دارای ۱۷ فروشگاه بزرگ است و دیگر ظرفیتی برای تاسیس شعب دیگر وجود ندارد.

صدور مجوز فروشگاه زنجیره ای از اختیارات اتاق اصناف خارج است/ لاهیجان ۱۷فروشگاه بزرگ دارد

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»، این روزها برای ساماندهی نظام توزیع در هر کوچه و خیابانی شاهد تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌یی هستیم و حالا با گذشت زمان و شناسنامه‌دار شدن فروشگاه‌های زنجیره‌یی معضلی برای واحدهای صنفی خرد و متوسط ایجاد شده است.

رییس اتاق اصناف شهرستان لاهیجان درباره تعدد زیاد فروشگاه‌های زنجیره‌یی در شهرهای کوچک گفت: تعدد زیاد فروشگاه‌های زنجیره‌یی با عناوین مختلف در شهرهای کوچک مانند لاهیجان باعث رکود کار صنوف به ویژه واحدهای خرده‌فروشی شده است.

یوسف اکبری پور رودبنه رئیس اتاق اصناف شهرستان لاهیجان در گفتگو با خبرنگار «لاهیجان»، با اشاره به سوژه این روزهای شبکه های اجتماعی این شهرستان که مرتبط با تاسیس فروشگاه های زنجیره ای قارچی شکل است توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه آئین نامه اجرایی قانون نظام صنفی در مورد فروشگاه زنجیره ای وجود دارد که می گوید صدور جوازهای این گونه به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است گفت: با توجه به وسعت لاهیجان نزدیک به هفده فروشگاه بزرگ داریم که تعدادی از این فروشگاه با ابطال پروانه، از اتحادیه خود پروانه دریافت کرده اند.

**مجوز فروشگاه های زنجیره ای از وزارت صنعت،معدن تجارت صادر می شود

اکبری پور با بیان اینکه فروشگاه های بزرگ مجوزهای خود را از وزارت خانه دریافت می کنند و ارتباطی به اتاق اصناف شهرستان ندارد گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد اداره نظارت بر اماکن شهرستان به این فروشگاه های زنجیره ای مجوزی نداده و فروشگاه جدید زنجیره ای در لاهیجان دارای مجوز اداره نظارت بر اماکن نمی باشند.

وی در ادامه با بیان این موضوع که اصناف هیچگاه مخالف تاسیس فروشگاه های بزرگ در شهرستان نمی باشد زیرا وجود این فروشگاه ها بزرگ باعث تنظیم بازار، ایجاد نظم بیشتر و ایجاد حس رقابت در بازارایان خواهد شد افزود: در نهایت این باعث سود بیشتر مصرف کننده خواهد شد و ما از این موضوع استقبال می کنیم ولی از سوی دیگر از مغازه دار نیز در کنار مصرف کننده باید حمایت شود.

%image_alt%

رئیس اتاق اصناف لاهیجان در پاسخ به این سوال خبرنگار «لاهیجان» که گاهی مشاهده می شود قیمت محصول در فروشگاه های زنجیره ای از قیمت مغازه کمی پایین تر است و سوالی که در ذهن ایجاد می شود این است که چرا این محصول با قیمت پائین تری در بازار عرضه می شود. آیا این همان محصول است و یا کیفیتش با محصول دیگرتفاوت دارد. این نظارت بر عهده چه کسی است گفت: این وظیفه بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت است و اتاق اصناف در این زمینه وظیفه ای ندارد. ساماندهی بازار بر عهده اتاق اصناف است و جالب است بدانید که در شهرستان لاهیجان بیش از هفتصد واحد خرده فروش و خواربارفروش داریم.

اکبری پور درادامه با اشاره به وضعیت بیکاری در جامعه و جوانانی که با مدراک تحصیلی پا به عرصه بازار می گذارد افزود: آیا بستر لازم برای ورود جوانان به بازار وجود دارد و یا این بستر امروز آماده است؟

**تاسیس فروشگاه های زنجیره ای نباید به خرده فروشان آسیب برساند

وی با بیان اینکه دستور وزارت خانه پشت مجوز احداث فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد و حرفی هم در آن نیست اما در شهری مثل لاهیجان با این وسعت آیا به این اندازه فروشگاه زنجیره ای نیاز داریم گفت: شهری که فواصل بین فروشگاه ها دو دقیقه هم نمی شود، آیا نیازسنجی لازم صورت گرفته و نقش خرده فروشان در این بین به خوبی دیده شده است؟

رئیس اتاق اصناف لاهیجان گفت: نامه نگاری های زیادی با مقامات بالادستی در این زمینه برای حمایت بازاریان لاهیجان صورت گرفته و پیشنهاد داده ایم که تمامی کالاها با نظارت مستقیم به صورت یکپارچه و با تفاوت بسیار اندکی ارائه شود و اصناف این وظیفه نظارتی را می تواند به خوبی انجام دهد.

وی با بیان اینکه تاسیس فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نباید به گروه دیگری لطمه وارد کند تصریح کرد: کالایی که با قیمت پایین به فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای فروخته می شود باید به خرده فروش هم با همان شرایط تعلق گیرد.

**جمعیت ۱۱۰ هزار نفری لاهیجان ۱۷ فروشگاه بزرگ دارد

اکبری پور در ادامه با بیان اینکه ایجاد و صدور مجوز فروشگاه های بزرگ براساس میزان جمعیت، جغرافیا و توزیع جمعیتی شهر و وضعیت معیشت شهروندان ارتباط مستقیم دارد گفت: جمعیت شهری لاهیجان که ۱۱۰ هزار نفر است و هم اکنون نیز دارای ۱۷  فروشگاه بزرگ است دیگر ظرفیتی برای تاسیس شعب دوم و سوم ندارد.

وی تاکید کرد: این شهر بیش از این گنجایش فروشگاه های زنجیره ای را ندارد و کارهای نظارتی مرتبط با اصناف دچار مشکل می شود.

اکبری پور در ادامه با طرح این سوال که چطور فشار جهت صدور مجوز فروشگاه و خرده فروشی های کوچک زیاد است ولی با فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در این زمینه مماشات می شود گفت: در حال حاضر سه فروشگاه بزرگ زنجیره ای در لاهیجان بدون مجوز در حال فعالیت هستند و چند روز قبل شاهد پلمپ یکی از این فروشگاه ها بودیم.

وی با بیان اینکه برخی از این فروشگاه های زنجیره ای درلاهیجان پروانه کسب یک ساله دارند افزود: افزایش فروشگاه های زنجیره ای نتیجه جز کم شدن قدرت و ضعیف شدن اتاق اصناف در شهرستان ها نخواهد داشت که این در دراز مدت باعث آسیب هایی به بازار خواهد شد.

 

رئیس اتاق اصناف شهرستان لاهیجان در ادامه با بیان اینکه دولت همیشه از بازار جواب مثبت گرفته و تاکنون از بازار ضرری ندیده است گفت: ساماندهی خوبی باید در ارتباط با فروشگاه زنجیره ای صورت گیرد و مسئله مهم حال حاضر این است که دیگر مجوز جدیدی برای فروشگاه های زنجیره ای در لاهیجان صادر نشود زیرا این شهر بیش از این ظرفیت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار «لاهیجان»، که وظیفه حمایتی اتاق اصناف در برابر فروشگاه و خرده فروشی های کوچک چیست و آیا اصناف وظیفه حمایتی در این زمینه دارد یا خیر گفت: اعتراضات خود را به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان داده ایم و این اداره با سازمان نامه نگاری هایی داشته که به همه جا انعکاس داده شد. حتی در آخرین جلسه شورای اصناف کشور که با حضور وزیر همراه شد اعتراضاتی صورت گرفت که در نهایت به این جواب رسیدیم که این طرح در کشورهای دیگر در حال اجرااست و سیاست دولت است.

%image_alt%

اکبری پور افزود: ما در حدی نیستیم که بگوئیم این سیاست دولت را قبول نداریم ولی ساماندهی این موضوع از نیازمندی های و ملزومات این طرح جدید و نوپا در کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه در آخرین روزهای آذر سال جاری نامه ای به دست ما رسید که محتوای آن عدم پلمپ فروشگاه های زنجیره ای فاقد مجوز در لاهیجان بود.

**بیش از ۷ هزار واحد صنفی در قالب ۲۹ اتحادیه در لاهیجان فعالیت می کنند

رئیس اتاق اصناف لاهیجان با بیان اینکه کار اصناف طبق قانون نظام صنفی است که زیر نظر مجلس شورای اسلامی است و ما در چارچوب قانون حرکت می کنیم گفت: لاهیجان دارای ۲۹ اتحادیه است که بالغ بر هفت هزار واحد صنفی را در خود جای داده است و هدفی جز حرکت در مسیر قانونی نداریم تا جلوی فعالیت بدون پروانه و مجوز گرفته شود.

وی در ادامه افزود: سعی کردیم افرادی را در کنار خود نگه داریم که وارد به کار باشند و در اتحادیه های اتاق اصناف افرادی تخصصی حضور دارند و هیچ گونه تنشی نیز بین آنها وجود ندارد گفت: قانون به ما می گوید میزان صدور پروانه کسب هشتصدهزار تومان است و اگر بیش از این باشد باید در کمیسیون نظارت بررسی گردد و به هیچ عنوان در صدور مجوزها سلیقه ای عمل نمی شود.

یوسف اکبری پور در ادامه با بیان اینکه اصناف با توجه به منابع درآمدی که مبتنی بر صدور پروانه کسب است در ماه بالغ بر صدمیلیون هزینه جاری حقوق و دستمزد دارد گفت: این مبلغ در طول سال یک میلیارد و دویست میلیون تومان است که شامل حقوق و مزایا و پاداش کارکنان اتاق اصناف لاهیجان است.

**از انتقادات سازنده در شبکه های اجتماعی استقبال می کنیم

وی با بیان اینکه مبلغی به اجبار از کسی دریافت نمی شود و به اجبار هم به فردی مبلغی پرداخت نخواهد شد زیرا تصمیمات با حضور مسئولان به صورت خردجمعی گرفته می شود گفت: از انتقادات درست استفاده خواهیم کرد؛ اعضای اتحادیه ها ریالی حقوق دریافت نمی کنند و در طول یکسال برای ارج نهادن به زحماتشان هدیه معقولی به آنها داده می شود و برای روسای اتحادیه ها نیز یک مسافرت مشهد در نظرگرفته می شود که تنها هزینه یک نفر در این مسافرت پرداخت می شود.

اکبری پور افزود: اگر حقوق یک رئیس اتحادیه را ماهیانه تنها صدهزار تومان در نظربگیریم در طول یکسال یک میلیون و دویست هزار تومان باید حقوق دریافت کند که ما سعی میکنیم با یک سفر مشهد این موضوع را حل کنیم. برخی افراد در گروه های تلگرامی به مسائلی دامن می زنند که خودشان به آن آگاهی کامل دارند و شاید خودشان نیز در گذشته با ما همسفر بوده اند.

رئیس اتاق اصناف لاهیجان در ادامه با بیان اینکه در سال ۸۳ با سه هزار پروانه صادره اتاق اصناف لاهیجان را تحویل گرفتم که پس از طی ۱۳ سال این مقدار دو برابر شده و شهرستان لاهیجان امروز نزدیک به ۷هزار پروانه صادر شده دارد افزود: ساماندهی اصناف لاهیجان در کمتر نقطه ای از کشور وجود دارد زیرا یک ریال وام از بانک دریافت نکرده ایم و تنها با کمک بازاریان توانستیم دو واحد ساختمانی در لاهیجان داشته باشیم که شاید ۳ یا ۴ اتاق اصناف شهرستان در کشور همچین ساختمانی داشته باشند و تمامی اتحادیه و اتاق اصناف در یک بخش متمرکز شده اند.

 

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه