روز شمار تاریخ گیلان / 8دی؛

شهادت تعدادی گیلانی در تظاهرات ۸دی

در چنین روزی مردم رشت یک بار بر علیه رژیم شاهنشاهی و بار دیگر علیه فتنه گران سال ۸۸ تظاهرات کردند.

شهادت تعدادی گیلانی در تظاهرات ۸دی
به گزارش ۸دی، هشتم دی ماه ۱۳۰۱ شمسی، انوش گرگانرودی به سمت رشت حرکت کرد.بنابر گزارش سلیمان پاشا طالشی که کارش فرستادن اخبار ویژه برای رضا خان وزیر جنگ است، به دنبال روابط و مذاکراتی که انوش گرگانرودی با وساطت معتمد همایون رشتی با کنسول روس داشت، اینک عازم شهر رشت شده است. او ظاهرا توسط نظامیان احضار شده است، اما در باطن برای استحکام روابط خود با کنسول روس به آن شهر رفته است.(۱)
هشتم دی ماه ۱۳۵۷ شمسی، مردم رشت علیه رژیم شاهنشاهی تظاهرات کردند. در پی شهادت ابراهیم جعفری که در تظاهرات روز گذشته به شهادت رسیده بود، مردم این شهر قصد داشتند جنازه این شهید را تحویل بگیرند اما پس از مخالفت پلیس با خواسته آنها، اقدام به برپایی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان تعدادی اتومبیل، ۱۵ شعبه بانک و چند خانه متعلق به مأموران امنیتی را آتش زدند و در نتیجه تیراندازی مأموران ۸ نفر مجروح شدند و یک نفر به نام سید تقی اشکیل به شهادت رسید. ساواک در گزارش خود شمار مجروحان این تظاهرات را ۴ نفر اعلام کرد(۲). شهید اشکبیل متولد ۱۲ شهریور ۱۳۲۶ در شهر رشت بود.
هشتم دی ماه ۱۳۵۷ شمسی، در تظاهراتی در تهران یکی از اهالی رشت به نام اسماعیل تعصبی با اصابت گلوله ماموران به سرش اصابت به شهادت رسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه