روز شمار تاریخ گیلان / ششم دی؛

تظاهرات چند هزار نفری مردم رودسر / ۴ نفر از انقلابیون شهید شدند

در چنین روزی، هزاران تن از مردم شهرستان رودسر پس از تشییع یکی از شهدای روز گذشته بر علیه رژیم تظاهرات کردند.

تظاهرات چند هزار نفری مردم رودسر / ۴ نفر از انقلابیون شهید شدند

به گزارش ۸دی، ششم دی ماه ۱۳۰۱ شمسی، کفیل ارکان حرب از رضاخان خواست از رئیس تلگراف خانه گیلان حمایت کند. کفیل ارکان حرب لشکر مرکز در نامه ای که امروز به رضا خان وزیر جنگ فرستاد از او خواست که از سالار مبشر رئیس سابق تلگراف خانه گیلان حمایت کند و با نوشتن شرحی به وزارت پست و تلگرام خدمات او بیان گردد. وی یادآور شد که سالار مبشر در کشف خیانت دو نفر تلگرافچی رشت که مرموزات وزارت جنگ را می فروختند «خدمات شایانی به وزارت جنگ و دولت کرده است و هیچ سزاوار نیست … از شغل خود» منفصل شود و اینک در تهران سرگردان باشد.(۱)

ششم دی ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. قربانعلی فریدونی ۲۰ دی ماه ۱۳۴۱ در استان گیلان متولد شد و ۶ دی ماه ۱۳۶۱ در یک حمله مسلحانه توسط منافقین ضد انقلاب به شهادت رسید.

ششم دی مه ۱۳۶۳ شمسی، علیرضا رسولی از افسران نیروی دریایی انزلی به شهادت رسید. شهید علیرضا رسولی  ۱ مهر ماه ۱۳۳۸در انزلی متولد شده بود.

ششم دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، یکی از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. شهید شیخ حسن محمدی ۴ دی ماه ۱۳۳۱ در خمام متولد شده بود و در چنین روزی به شهادت رسید.

ششم دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، صادق اصغری از رزمندگان شهرستان لاهیجان به شهادت رسید. وی متولد ۴ دی ماه ۱۳۴۰ لاهیجان بود و منطقه حاج عمران به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای رودسر تدفین شد.

 

پی نوشت:

۱- اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۱، ص ۸۷؛ سالار مبشر ۲۷ سال در اداره تلگرام کار می کرد. او از استرآباد به گیلان منتقل شد و به گفته خودش نیر السلطان حاکم گیلان و سعد الملک معاون او، او را برنتافتند و برای آگاهی از اخبار ارسالی و رسیده یکی از همدستان خود را به ریاست تلگراف خانه گیلان گماشتند. اما علت اصلی برکناری از نظر سالار مبشر کشف «خیانت یک نفر تلگرافچی راجع به فروش مرموزات اداره قشونی به اجانب» بوده است (همان، پ ۱۱، صص ۸۸ و ۸۹).

۲- رنگ ایمان؛ سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه