مدیر کل محیط زیست گیلان:

بستر برخی رودخانه های گیلان آسیب جدی دیده اند/ با برداشت غیرقانونی شن به شدت برخورد می‌کنیم

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: با متخلفان برداشت غیرقانونی از رودخانه‌های گیلان به شدت برخورد می‌کنیم.

بستر برخی رودخانه های گیلان آسیب جدی دیده اند/ با برداشت غیرقانونی شن به شدت برخورد می‌کنیم

به گزارش ۸دی، قربانعلی محمدپور ، با اشاره به جلوگیری محیط زیست از برداشت غیرمجاز و بدون مجوز شن و ماسه از رودخانه‌های این استان، اظهار کرد: ۵۲ رودخانه مهم و اصلی در گیلان جاری است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی افزایش بی‌رویه برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها فرآیند طبیعی رودخانه‌ها در فرسایش رسوب از بالادست به سمت پایین دست بوده، افزود: طوفان و سیل سبب افزایش فرسایش شد و شاهد انباشت شن و ماسه و مصالح رودخانه‌ای در رودخانه‌ها بودیم.

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به چرای بی‌رویه در مراتع گفت: بیش از ظرفیت مراتع دام در گیلان نگهداری می‌شد، تعادل دام، مرتع و جنگل ایجاد نشد و قطع برخی جنگل‌های استان در سال‌های گذشته با عنوان طرح‌های بهره‌برداری از جنگل نیز از جمله عوامل تسریع در فرسایش بود.

محمدپور با بیان اینکه گیلان استانی در حال توسعه و دارای تراکم جمعیتی زیاد است، تصریح کرد: شتاب توسعه در بخش عمرانی و زیرساخت‌ها در بخش خصوصی و تجاری و مسکونی و سایر بخش‌ها افزایش یافت و همزمان با شدت فرسایش در بالادست شاهد برداشت بی‌رویه شن و ماسه در برخی رودخانه‌ها بودیم.

وی با اشاره به شتاب ساخت و ساز در گیلان، خاطرنشان کرد: بستر برخی رودخانه‌های گیلان به دلیل برداشت بی‌رویه پایین آمد و رودخانه‌ پلرود و آچی‌رود و سفیدرود آسیب جدی دیدند.

مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه بستر رودخانه پل‌رود تا ۱۰ متر کاهش یافته است، گفت: برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های پلرود و آچی‌رود گیلان ممنوع شد.

محمدپور تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه ورود ماشین‌آلات برای برداشت از دورودخانه پلرود و آچی‌رود را به جز برای ساماندهی و با شرط عدم خروج مصالح از این رودخانه‌ها را نمی‌دهیم و با متخلفان برداشت غیرقانونی از رودخانه‌های گیلان به شدت برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه