آیا سبک و سیاقی نو برای سفرهای استانی در دولت یازدهم شکل میگیرد؟

با وجود توضیحات مسئولین دولتی می توان به یک چارت جدید برای سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت در دولت یازدهم متصور شد.

آیا سبک و سیاقی نو برای سفرهای استانی در دولت یازدهم شکل میگیرد؟

به گزارش ۸دی نیوز، از زمانی که دولت تدبیر و امید اداره قوه مجریه را برعهده گرفت، سبک و سیاقی نو را در اداره دولت ایجاد کرد.

یکی از مباحثی که مورد سوال افکار عمومی در نحوه اجرای آن بود، سفرهای استانی رئیس جمهور بود که در دولت های قبل بخش اعظمی از برنامه های رئیس قوه مجریه به آن اختصاص داده شده بود.

بنابراین گزارش این سوال کلیدی که در خصوص نحوه اجرای سفرهای استانی است بارها از سوی مقامات دولتی پاسخ داده شده که نشان از یک روش جدید در اجرای این پروژه دارد.

در اولین توضیحات محمد نهاوندیان ۱۱ آبانماه سال جاری در حالی که حدود ۳ ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید گذشته بود و بحث های متعددی در خصوص انجام سفرهای استانی دولت و چگونگی ادامه یافتن آن مطرح می شد، گفت: ما اگر از رشد درون‌زا سخن می‌گوییم، به‌معنای این است که استعدادهای استانی را بشناسیم و وسایل مورد نیاز را برای رشد درون‌زای استان‌ها فراهم کنیم.

وی درحالی از طرح جدیدی درباره انجام سفرهای استانی در دولت دبیر و امید سخن گفت که گویا به شیوه قبلی انجام این سفرها انتقاد داشت. رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه از پیشنهاد خود برای تغییر نام سفرهای استانی به عنوان پایش و پویش استانی خبر داد و گفت: حیف است که اسم این برنامه‌ها را سفرهای استانی بگذاریم، چرا که استان‌ها با یک یا چند سفر آباد نمی‌شوند، بلکه باید جوشش درون‌زا داشته باشند.

نهاوندیان در خصوص این پیشنهای خود توضیح داد: “نباید تعهداتی در استان‌ها ایجاد کنیم که امکان تأمین آنها را نداشته باشیم”، بلکه باید پروژه‌هایی را آغاز کنیم که خود آن پروژه بتواند خرج خود را تأمین کند.

این اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور نقطه آغاز نوع نگاه دولت به انجام سفرهای استانی و تغییر شیوه آن بود، چراکه بعد از آن سفرهای متعددی از سوی مقامات دولتی در سطح معاونان رئیس جمهور، وزیران دولت و حتی معاونان آنها آغاز شد تا جایی که در خبری رسمی تعداد این سفرها از ابتدای آغاز به کار دولت بیش از ۲۲۵ مورد عنوان شد.
در همین خصوص حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی پس از انجام اولین سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این سفر و سفرهایی از این دست با تمام جزئیاتش به طور مستقیم به رئیس جمهوری و هیات دولت گزارش داده خواهد شد. به طور معمول، گزارش سفرها و اقدامات اینجانب به ریاست محترم جمهوری، معاون اول ایشان و سرپرست نهاد ریاست جمهوری تقدیم می شود البته متناسب با فراخور موضوع، گزارش مرتبط با وزارتخانه یا سازمان خاص، علاوه بر موارد فوق به آن نهاد مربوطه نیز ارسال می شود. در ضمن، گزارش این سفر از سوی آقای دکتر نوبخت، در هیات دولت مطرح خواهد شد.

وی درباره سیاست دولت تدبیر و امید در انجام سفرهای استانی افزود: سیاست های اتخاذ شده در دولت یازدهم درخصوص استان ها مبتنی بر این است که زمینه ای فراهم کند تا استانداری ها بیش از پیش فعال شده و مشکلات را حل کنند. از این رو اشراف استانداران به مسائل منطقه اهمیت می یابد. همچنین در این راستا به کارگیری افراد متخصص و بومی می تواند به حل مشکلات کمک کند؛ مسیری که در دولت قبل به خوبی پیش نرفت و موجب اعتراض نمایندگان این استان از کیفیت استخدام ها دراین استان شد، استخدام هایی که بی شمار بود و افراد بومی کمتری در آن به چشم می خورد.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی علت عدم اطلاع رسانی درخصوص چگونگی انجام سفرهای استانی در دولت یازدهم را عمل گرا بودن دولت و دوری از ایجاد فضاهای تبلیغاتی عنوان کرده و یادآور شده است که دولت به دور از تبلیغات سفرهای استانی به دنبال برنامه ای برای «پایش و پویش استان ها »است.

در همین زمینه سخنگوی دولت نیز در پاسخ به خبرنگار شبستان در خصوص چگونگی سفرهای استانی دولت یازدهم، اظهار داشت: سفرهای استانی انجام خواهد شد.
وی در خصوص اینکه آیا دیدار رییس‌جمهور با مجمع نمایندگان استان‌ها سفرهای استانی را به تعویق انداخته، اظهار داشت: دیدار با مجمع استانی نمایندگان منافاتی با سفرهای استانی ندارد و هم رییس‌جمهور، هم بنده و هم وزرای دولت با نمایندگان استان‌ها دیدار دارند و علاوه بر آن سفرهای استانی را انجام می‌دهند.
نوبخت در ادامه یادآور شد: بنده در ۱۰ روز گذشته به ۳ استان سفر کردم و در جلسات شورای برنامه‌ریزی استان‌ها حضور یافتم. همچنین وزرا نیز چنین سفرهایی در دستور کار دارند.
وی در خصوص سفرهای استانی رییس‌جمهور نیز خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور هم در آینده‌ای نزدیک سفرهای استانی را انجام خواهد داد که زمان آن دقیقا اعلام خواهد شد.
شب گذشته نیز وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سفرهای استانی در دولت یازدهم چه تفاوتی با سفرهای پیشین دارد، اظهار داشت: دولت یازدهم بنا دارد این سفر‌ها را به تناسب دولت‌های گذشته داشته باشد اما هم در سطح وزرا و هم در سطح معاونین به ویژه شخص رئیس جمهور این سفر‌ها صورت می‌گیرد.
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در این سفرهای استانی قصد نداریم مردم را به صحنه خیابان بکشانیم و یک سفر تبلیغاتی داشته باشیم اضافه کرد: بنا داریم این سفرهای استانی سفرهای کاری باشد و پروژه‌ها و طرح‌ها را واقع بینانه و نه نمایشی دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این سفر‌ها را آنالیز می‌کنیم و بنا داریم ۱۰ تا ۲۰ مصوبه در استان‌ها داشته باشیم که در یک زمانبندی متناسب همه آن‌ها اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ارتباط و تماس مستقیم رئیس جمهور با اقشار مختلف جامعه در دستور کار است، بیان داشت: این ارتباط نباید نمایشی باشد بلکه جلسه‌ای را با علمای حوزه، خانواده‌های شهدا و نخبگان استان‌ها خواهیم داشت و در این زمینه شورای برنامه ریزی ترتیب داده‌ایم که سفری دیداری و کاری برقرار شود.
رحمانی فضلی با اشاره به شرایط استان‌های کشور تصریح کرد: سرزمین ایران اسلامی شرایط اقلیمی مختلفی دارد که شرایط متفاوت آن اولویت‌های متناسب با آن را نیز می‌طلبد. اعتقاد دارم که این سفرهای استانی خیر و برکت فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این سفر‌ها با چه شهری و چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: در دو، سه هفته آینده آغاز خواهد شد و به نظرم استان خوزستان و یا هرمزگان اولین مقصد سفرهای استانی رئیس جمهور باشد.
وزیر کشور درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر اخیر رئیس جمهور به برازجان استانی محسوب نمی‌شود افزود: خیر این سفر سفری یک روزه بوده و رئیس جمهور در این سفر از زلزله زدگان دلجویی کرد.

رحمانی فضلی با بیان این که سفرهای انجام گرفته از سوی رئیس جمهور سفر استانی محسوب نمی‌شود اظهار داشت: این سفرها به صورت یک روزه بوده است و رئیس جمهور پس از زلزله بوشهر به این شهر سفر کرد لذا نمی‌توان آن را به عنوان سفر استانی محسوب کرد./ شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه