آغاز گشایش بزرگ ارزی از دو هفته دیگر/ نقدینگی به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه از ۲۰ ژانویه ( ۳۰ دی ماه) گشایش‌های ارزی آغاز خواهد شد، حجم نقدینگی کشور را ۵۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

آغاز گشایش بزرگ ارزی از دو هفته دیگر/ نقدینگی به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، ولی الله سیف در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که ارزش پول ملی ۶۰ درصد کاهش یافته است، بانک مرکزی چگونه می خواهد این موضوع را جبران کند؟ گفت: مهم حفظ ثبات اقتصادی و جلوگیری از ورود شوک های تخریب کننده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: علائمی که در اقتصاد کشور مشاهده می شود، نشان دهنده ثبات اقتصادی و کنترل نوسانات نرخ ارز است به طوری که نرخ ارز به سمت کاهش تمایل دارد که بانک مرکزی با این قضیه به صورت منطقی موافق است.

وی اظهارامیدواری کرد که در آینده با مشاهده علائم رشد اقتصادی در کشور بتوانیم تقویت پول ملی و افزایش قدرت آن را شاهد باشیم.

سیف درباره تاثیر مذاکرات ژنو بر روی مبادلات ارزی، اظهار داشت: از بیستم ژانویه به بعد این توافق عملیاتی می شود، لذا گشایش‌ها پس از این زمان خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت بازار ارز، اظهار داشت: ثبات در بازار ارز افزایش خواهد یافت به طوری که بازار ارز در روزهای آینده روند باثبات تری را به خود خواهد دید و شاهد سیر نزولی قیمت ارز در بازار ارزی کشور خواهیم بود .

وی افزود: برنامه بانک مرکزی نظارت بیشتر بر بازار ارز به منظور کنترل بیشتر نوسانات ارزی است گرچه طی ماههای اخیر نوسان در بازار ارز بسیار ناچیز بوده است.

سیف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما بهتر است که در کدام بازارها سرمایه گذاری کرد، گفت: هم اکنون بازار سرمایه جهت خوب یافته و می توان از آن برای سرمایه گذاری استفاده کرد و توصیه می کنم در این بازار سرمایه گذاری کنید تا این بازار بتواند از فعالیت های مضر در اقتصاد جلوگیری کرده و مانع حباب در بازارها شود.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد میزان نقدینگی در کشور، گفت: قصد داریم تا پایان سال رشد نقدینگی را در مرز ۲۳ درصد نگه داریم و در حال حاضر حجم نقدینگی به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سیف افزود: تا پایان امسال تورم به ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت و آمارهای نرخ تورم در پایان آذرماه بیانگر شرایط مثبت اقتصادی است که نمونه آن کاهش چشمگیر نرخ تورم ماهانه آذر در قیاس با ماه های قبل از آن است.

کارخانه‌داری بانکها ممنوع است

ولی الله سیف همچنین امروز در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی بانک مرکزی ایران در جمع خبرنگاران در مورد مصوبه اخیر بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی کارخانه داری بانک‌ها گفت: بانک مرکزی از ابتدا محدودیت‌های زیادی در مورد فعالیت‌ها و سهامداری بانک‌ها در بخش شرکت‌داری قائل بوده و هست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که سوء تفاهمی در مورد بخشنامه صادره اخیر بانک مرکزی صورت گرفته است، تصریح کرد: عنوان شده که با این بخشنامه، بانک مرکزی دست بانکها را در شرکت داری باز گذاشته است اما چنین چیزی نیست.

وی افزود: در مقطعی عنوان شد که مصوبه مجمع عمومی بانک‌ها دست بانک‌ها را برای شرکت داری باز گذاشته است اما اصولاً مجمع عمومی بانک‌ها چنین مسئولیتی را ندارد و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به روشنی و شفافیت کارخانه داری و شرکت‌داری بانک‌ها ممنوع است.

سیف ادامه داد: لذا هیچ تغییری در مصوبات و تصمیمات بانک مرکزی در راستای ممنوعیت شرکت‌داری، بنگاه داری و کارخانه داری بانک‌ها عوض نشده و بانک‌ها همچنان منابع خود را در جهت واحدهای تولیدی هدایت می کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که اما بانک‌ها به سمت شرکت داری سوق پیدا کرده اند؟ تصریح کرد: بانک مرکزی ضوابط و نسبت‌هایی دارد که بانک ها ملزم به رعایت آنها هستند و اگر بانکی از این نسبت‌ها و ضوابط تجاوز کند و آنها را رعایت نکند، مورد برخورد قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پرونده های بانک‌های متخلف در این راستا به هیات انتظامی ارجاع می شود و حتی پرونده هایی در این زمینه در دست بررسی است، تاکید کرد: این اتفاق افتاده و پرونده ها بررسی می شود.

تعیین تکلیف روش تامین مالی مسکن مهر

وی در مورد تامین مالی مسکن مهر با روش‌های جدید گفت: تنها موضوعی که پروژه های مسکن مهر را بلاتکلیف کرده بود، شیوه تامین مالی بود که شب گذشته در جلسه ای که برگزار کردیم، این موضوع تعیین تکلیف شد.

سیف خاطرنشان کرد: در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که تامین مالی به روش‌های سالم برای مسکن مهر انجام شود، بنابراین تعیین روش سالم در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است و این روش سالم چیزی نیست جز اینکه از پول پرقدرت بانک مرکزی استفاده نشود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه