امام جمعه اسالم:

برخی در دانشگاههای گیلان باطن آمریکایی شان را نشان دادند / برای فرهنگ باید مجلس ترحیم گرفت

امام جمعه اسالم با اشاره به ماجرای جهاد دانشگاهی گفت: این روز ها بعضی افراد باطن آمریکایی شان را ناخواسته رو می کنند و عملا ثابت می کنند که نگاهشان به آمریکا نگاهی کاملا متفاوت با دیدگاه رهبری است.

برخی در دانشگاههای گیلان باطن آمریکایی شان را نشان دادند / برای فرهنگ باید مجلس ترحیم گرفت

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام اصغر جدائی در خطبه های این هفته نماز جمعه اسالم با اشاره به آغاز فرایند تصویب لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  این روز ها یکی از مهم ترین بحث های کشور ما، بحث تقسیم بودجه است. از کل بودجه کشور، دولت لایحه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان را به صحن مجلس برد تا مجلس پیشنهاد های دولت را بررسی و در نهایت به تصویب نهایی برساند. از این ۳۲۰ هزار میلیارد تومان، ۱۱۱ هزار میلیارد تومانش در سال  ۹۶ بودجه نفت است  و ۱۱۳ هزار میلیارد هم در سال ۹۶ بودجه مالیات کشور است .

وی  افزود: یکی از حساس ترین، مهم ترین و خطیر ترین وظیفه نمایندگان مجلس، کارشناسی و کالبدشکافی تخصیص بودجه ها است. بخشی از مشکلات امروز کشور ما، به خاطر آن است که گاهی هیچ رقم، بودجه ای برای حل آن معضل دیده نشده است؛ یا اگر هم دیده شده باشد بسیار بسیار ناچیز بوده است.

امام جمعه اسالم ادامه داد: اصلا یکسری از مشکلات جدی مردم، یکسری از گرفتاری های اساسی مردم، هیچ ردیفی در بودجه ندارند. مجلسی ها دغدغه اصلی شان باید رفع  مشکلات و گرفتاری های مردم باشد. یکی از عوامل اصلی مشکلات و گرفتاری های مردم، سیاسی کاری و سیاست بازی و گاهی نبود عشق خدمت به مردم و نبود دغدغه مشکلات مردم است. مگر نه این  است که الآن یکی از مشکلات جامعه ما اعتیاد است؟ شما می دانید، در سایه اعتیاد، چقدر خانواده ها متلاشی می شوند.  – آیا برای کاهش گرایش به اعتیاد، ما ردیف بودجه ای داریم که بتوانیم از ظرفیت نهاد های مختلف برای این مشکل استفاده کنیم و یک مقدار کار تخصصی و فرهنگی صورت بدهیم؟

حجت الاسلام جدایی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم کشور، بحث طلاق است اظهار کرد: در مورد طلاق چه کار فرهنگی  انجام شده است؟ چه کسی کار فرهنگی می کند؟ چند ریال بودجه فرهنگی برای کاهش آمار طلاق تخصیص یافته است؟ اگر هم احیاناً چیزی تخصیص یافته باشد، در هر حال هیچ خبری نیست! به این مناطق ریالی نرسیده است. مگر نه این است که نخبه گرایی و شایسته سالاری برای استفاده از سرمایه عظیم انسانی جوانان، یک سیاست راهبردی نظام است؟
برای حل مشکلات خاص جوانان عزیز ما، بخصوص جوانان ویژه، جوانان نابغه، جوانان مبتکر، جوانان خلاق، جوانان قهرمان و با استعداد، بودجه ای داریم؟ بودجه ای تخصیص یافته؟

وی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان تا به حال برای جوانان اسالم چند ریال هزینه کرده است؟ بودجه وزارت ورزش و جوانان در کجا ها هزینه می شود؟ آیا جوانان اسالم خونشان کم رنگ تر از جوانان شهر های بزرگ و کلان شهر هاست؟ آیا وزارت ورزش و جوانان فقط وزارت ورزش است؟ قرار نبود با ادغام موضوع ورزش و جوانان، هزاران  مشکل و خواسته و نیاز جوانان به فراموشی سپرده شود و فقط به ورزش جوانان پرداخته شود. البته ورزشکاران ما هم خیری از وزارت ورزش و جوانان  نمی بینند.

امام جمعه اسالم با طرح این سوال که برای آموزش خانواده ها، برای آموزش زوج های جوان، دولت چه برنامه ای را اجرا می کند گفت: برای اسلامی شدن عروسی ها، برای حل مشکل و معضل بد حجابی، مفاسد اجتماعی، دولت و مجلس چقدر بودجه در نظر گرفته اند؟ برای ارتقای فرهنگ نماز در اسالم، دولت چه کار های جدی انجام داده است؟ مگر نه این است که خداوند متعال یکی از وظایف مهم حاکمان را در جامعه ترویج و اقامه نماز بیان کرده است؟ الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ
در این زمینه چرا کسی جوابی ندارد یا جوابی نمی دهد یا نمی تواند که جوابی بدهد؟

خطیب جمعه اسالم ادامه داد: در زمینه فساد های اداری، در زمینه برخورد های زشت با ارباب رجوع، چقدر کار فرهنگی صورت گرفته است؟ چقدر به این بحث اهمیت داده شده است؟ آیا این همه غارت بیت المال، این همه رشوه، این همه دزدی از کار، ایجاب نمی کند که به این موضوعات هم توجه بشود؟

وی با بیان اینکه همین الان بسیاری از خانواده های ما توان پرداخت پول آب، برق و گازشان را ندارند؛ با گران تر شدن این امور دولتی،  اولاً اجناس هم گران تر می شود، در ثانی، خانواده های کم درآمد و بی بضاعت، بیش از پیش در فشار زندگی و منگنه مالی قرار می گیرند! اظهار کرد: مجلس اگر یک مجلس ارزشی، یک مجلس انقلابی، یک مجلس الهی و یک مجلس ولایی باشد؛ باید کسی باشد که بگوید، آقایان! طبق فرمایش حضرت آقا، نماز جمعه قرارگاه فرهنگی هر شهری است، امام جمعه، رئیس شورای فرهنگ عمومی شهر است. وقتی این همه سمت و پست به ائمه جمعه داده اید؛ وقتی ائمه جمعه این همه در عرصه فرهنگی از خود توانایی نشان می دهند؛
چرا باید ستاد های نماز جمعه یک ریال هم بودجه فرهنگی دریافتی نداشته باشند؟ و یک ریال هم  ردیفی معین نشده باشد که به آن ها کمکی بشود. واقعا کمی مسخره به نظر می رسد؛ تمام بار فرهنگی شهر روی دوش ائمه جمعه است و دو سال است نزدیک به ۱۵۰میلیون تومان هزینه شده و هنوز دولت رسما هیچ بودجه ای را برای چنین جایگاه مهم و حساسی در نظر نگرفته است!

حجت الاسلام جدایی با بیان اینکه در مجلس هم، از نماینده ها خبری به گوش نمی رسد که حامی ائمه جمعه باشند افزود: این وضعیت واقعا نگران کننده است. به نظر می رسد فرهنگ وفات کرده و باید مجلس ترحیمی برایش تدارک ببینیم.

خطیب جمعه اسالم در ادامه به انتقادهای ائمه جمعه از مسائل جاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی موارد، انتقاد های ائمه جمعه در برخی مسئولان اثرات منفی می گذارد. ائمه جمعه برای دولت در حکم گلبول های سفید بدن هستند،  ما کاستی ها را می گوییم که شما در جریان قرار بگیرید. ائمه جمعه رابط بین مردم و مسئولین هستند امام جمعه زبان گویای مردم است. ما تلاش مسئولان دولت را در راستای آبادانی کشور ارج می نهیم. ما بنا نداریم همیشه بیننده نیمه خالی لیوان باشیم. ما به مسائل مملکت نگاه جناحی نداریم. همین که مملکت در امنیت و آرامش و صلح و دوستی است بسیار جای شکر دارد. همین که چرخ کشور می چرخد جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه نگاه ائمه جمعه از سر دلسوزی و دغدغه است تأکید کرد: ما دنبال اصلاحات هستیم، دغدغه ما اصلاحات و آبادانی کشور است. ما از رفت و آمد خیلی کم بعضی مدیران کل به شهر ها گلایه داریم. آیا به ما حق نمی دهید؟ ما از حضور بسیار بسیار ضعیف مسئولان در نماز جمعه و سایر مراسمات گلایه داریم؛ آیا به ما حق  نمی دهید؟ ما از بی مهری نسبت به مقوله فرهنگ که بسیار مهم و کلیدی است گلایه می کنیم؛ آیا به ما حق نمی دهید؟ ما نمی دانیم چرا پل سه راه خلخال نیم کاره مانده است؟ ما نمی دانیم چرا چراغ برق های وسط اتوبان ها زده نشده است؟ ما نمی دانیم چرا خروار خروار زباله در زیبا ترین نقطه اسالم، در کنار دریا و جنگل ریخته می شود و کسی کاری ندارد.

امام رجمعه اسالم ادامه داد: آیا شهرستان صاحب ندارد؟ ما نمی دانیم آب لوله کشی اسالم بهداشتی است یا باید مثل خیلی ها  از پیرهرات یا خرجگیل آب بیاوریم یا نه؟ مسئولین بیایند در نماز جمعه توضیح بدهند یا اطلاعیه بدهند.

حجت الاسلام جدائی درباره ترور سفیر روسیه در ترکیه نیز گفت: بنده به عنوان یک امام جمعه، چند ماه قبل، پیش بینی کردم و گفتم که آه مظلومان سوریه و عراق، دامن ترکیه را خواهد گرفت. ای کاش دولت مردان ترکیه، سریال کلید اسرار را، که خودشان ساخته اند نیز می دیدند. اگر آن سریال را می دیدند شاید این همه به این دو ملت ظلم نمی کردند. ترکیه امروز دقیقا از همان جایی ضربه می خورد که ضربه زده است. بحران در ترکیه میوه بی تدبیری و بی بصیرتی اردوغان است.

امام جمعه اسالم در ادامه با اشاره به موضوع دشمنی با آمریکا افزود: این روز ها بعضی افراد باطن آمریکایی شان را ناخواسته رو می کنند و عملا ثابت می کنند که نگاهشان به آمریکا نگاهی کاملا متفاوت با دیدگاه رهبری است. در بعضی دانشگاه ها هم حرکاتی انجام می شود که واقعا جای تعجب دارد. موضوع دشمنی آمریکا با کشورمان، امری مسلم و ثابت شده  و قطعی است و مواضع رهبری هم در این زمینه کاملا روشن و صریح است. به این خاطر از مسئولین نظام انتظار داریم با دوستان آمریکا که در حکم خائنین به کشور هستند برخورد جدی و قاطعی صورت بگیرد.

خطیب نماز جمعه اسالم در ادامه به ۵ دی ماه، سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر استقرار سپاه در فرودگاه ها جهت مقابله با هرگونه مداخلات غیر قانونی و اقدام به هواپیما ربایی در صنعت هوانوردی غیر نظامی کشور اشاره کرده و ضمن گرامی داشت این روز گفت: انصافا از روزی که سپاه در فرودگاه ها مستقر شده، خدمات ارزشمندی را انجام داده و توانسته با ده ها مورد هواپیما ربایی مقابله کند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه