سریال اظهارات متناقض مسئولین؛

استاندار گیلان: منش عاقلانه در مذاکرات به صورت زیبا تجلی پیدا کرد/ ظریف: اعتراف میکنم که اشتباه کردم!

استاندار گیلان در حالی رفتار دیپلماسی خارجی کشور را در برجام منش عاقلانه عنوان کرد که ظریف در مجلس گفته بود در موضوع برجام اشتباه بزرگی مرتکب شدم.

استاندار گیلان: منش عاقلانه در مذاکرات به صورت زیبا تجلی پیدا کرد/ ظریف: اعتراف میکنم که اشتباه کردم!

به گزارش سرویس سیاسی ۸دی، محمدعلی نجفی استاندار گیلان صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی بانک ها و در جمع مدیران کل بانک های گیلان ضمن تعریف و تمجید از برنامه های اقتصادی دولت یازدهم و با اشاره به رشد اقتصادی و مهار تورم در دولت گفته است: رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی که بر اساس اعلام بانک مرکزی است اتفاق ویژه ای برای دولت محسوب می شود.

وی همچنین در ادامه اظهار کرده است: خوشبختانه سیاستهای دولت در بخش مهار تورم و رشد اقتصادی جواب داده است!

استاندار محترم گیلان باید پاسخ دهند که این رشد اقتصادی که از آن به عنوان یک موفقیت یاد می نمایند، چگونه به وقوع پیوسته است و اگر سیاست های اقتصادی دولت جواب داده پس چرا براساس آنچه که امروز در کوچه و بازار شاهد آن هستیم، قیمت انواع کالا از قبیل خودرو، لوازم خانگی و حبوبات ظرف چند ماه اخیر، ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر شده است؟

در همین رابطه قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از افزایش قیمت حبوبات در بازار خبر داده و گفته است: “با توجه به تامین بخشی از حبوبات مصرفی از طریق واردات و افزایش قیمت دلار بر نرخ کالای داخلی افزایش یافته است” برای مثال قیمت نخود از  ۶ هزار به ۹ هزار تومان و لپه از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان رسید. قیمت برنج هم ۱۴ هزار تومان شده است”.

قیمت دلار هم در جریان رشد اقتصادی پسا برجامی! به  ۴۰۱۰ تومان یعنی ۴ تا ۸ برابر پیش بینی های قبلی دولت رسیده است.

از نماینده ی ارشد دولت در استان گیلان باید پرسید که آیا معنای رشد اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی است؟!

مسئولان دولت، فروش نفت را عامل اصلی و به عبارتی تنها عامل رشد ۷/۴ درصدی عنوان می‌کنند. این در حالی است که بر اساس شواهد موجود و اظهارات مسئولان دولت، حتی اگر میزان فروش نفت افزایش یافته باشد، پول آن به کشور باز نگشته است.
همین چند روز پیش امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفته بود علیرغم اینکه پس از برجام موانع بر سر راه انتقال پول نفت به کشور برداشته شده اما هنوز هم بانک‌های بزرگ از ترس تنبیه آمریکایی‌ها برای همکاری با ما محتاط هستند. این حرف از سوی تعدادی دیگر از مسئولان دولت هم تکرار شد که البته به‌تازگی با انتشار خبری مبنی بر جریمه یک بانک ایتالیایی توسط آمریکایی‌ها به جرم همکاری با ایران، معلوم شد حتی بانک‌های نه‌چندان بزرگ هم از خطر دشمنی آمریکا مصون نیستند!

همچنین محمدرضا ‌بیگلری، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی با تأکید بر تناقض میان وضع موجود کشور با آمار ارائه شده، عنوان نموده است: “«نرخ بیکاری در سال ٩۵ افزایش و نرخ سرمایه‌گذاری هم باتوجه به آمارهای رسمی کاهش داشته است. افزایش بهره‌وری عوامل تولید نیز در همین سال بطور قابل ملاحظه‌ای سقوط کرده است.
وی ادامه می دهد: به‌کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی کشور هم بدلیل بی‌برنامگی اقتصادی انجام نشده است پس به نظر می‌رسد دولتمردان از غیب رشد اقتصادی را ۷/۴ درصد اعلام کرده‌اند”».

استاندار محترم گیلان در ادامه به بیان سخنان تبلیغاتی و تکراری برخی دولتمردان ارشد دولت پرداخته و اظهار داشته است که: “در چندسال گذشته با توجه به تهدیداتی که از سوی دشمنان انجام می گرفت هر لحظه سایه ی جنگ بر کشور سنگینی می کرد”.

البته بیان این گونه جملات از سوی استانداربه هیچ وجه غیر طبیعی و عجیب نیست چرا که دولت به واسطه  رکود اقتصادی شدید حاکم بر جامعه، موج روز افزون بیکاری و تعطیلی ۶۰ درصد از کارخانه ها و شرکت های صنعتی، ناتوانی در حل مشکل مسکن و دستاورد تقریبا هیچ برجام و خسارات به جا مانده ناشی از این توافق که به تعطیلی صنعت ارزشمند هسته ای منجر شده، چاره ای جز روی آوردن به دستاورد سازی هایی نظیر “برداشته شدن سایه ی جنگ به واسطه ی برجام” ندارد.

رئیس جمهور نیز در ۱۲ مرداد ماه سال جاری در جریان یک مصاحبه تلویزیونی،گفته بود :”برجام سایه شوم تهدید را از سر مردم برداشت”.

برخلاف سخنان استاندار محترم باید گفت که متاسفانه نه تنها برجام به هیچ وجه نتوانسته اقتدار نظامی و امنیتی برای کشور به بار آورد بلکه به واسطه ی این توافق خسارت بار، تهدیدات دشمنان نسبت به گذشته روز به روز بیشتر شده است.

تاکیدات جناب نجفی و برخی دولتمردان مبنی بر رفع سایه شوم جنگ از کشور بواسطه برجام در شرایطی است که “جاش ارنست” سخنگوی کاخ سفید، در نخستین موضع گیری‌اش یک روز بعد ازانعقاد برجام، گفته بود: «نکته کلیدی این است که (پس از توافق) گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چراکه طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد!»

همچنین هفته ی گذشته نیز “ترزا می” نخست وزیر انگلیس در نشست دو روزه شورای همکاری خلیج‌ فارس ضمن تهدید و توهین به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: “انگلیس آماده است با کشورهای عضو شورا برای مقابله با «اقدامات تهاجمی ایران» همکاری کند”.

حتی خود اعضای مذاکره کننده هسته ای نیز اقتدار نظامی کشور را عامل اصلی امنیت در کشور می دانند نه برجام و امثالهم. عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در چهل و نهمین نشست اجلاس معاونان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور گفته بود: « با اطمینان می‌گویم که اگر توانمندی دفاعی ما نبود آنها سعی می‌کردند به‌طریق نظامی این مسأله را حل کنند و ما این را مدیون تمامی نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج، ارتش و توانمندی موشکی هستیم».

وزیر امور خارجه نیز سال گذشته در جمع نظامیان کشور اظهار می دارد که: «ادعا نمی‌کنم مذاکرات هسته‌ای برای ایران قدرت آفرید. امروز قدرت نظامی هنوز هم عامل اصلی قدرت است و به همین دلیل همه ما مدیون بزرگوارانی هستیم که چه در داخل کشور و چه در جبهه‌ها و مدافعان حرم از جان خود برای امنیت ما مایه می‌گذارند.»

شایان ذکر است، رهبر معظم انقلاب تیر ماه سال ۹۳ در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای در دیدار با کارگزاران نظام در واکنش به بحث‌هایی که حاکی از احتمال حمله نظامی به ایران در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات بود، فرمودند: “واقعیت این است که حمله نظامی، امروز برای آمریکا مقرون به صرفه نیست به همین علت ناظران و آگاهان جهانی نیز مانند ملت ایران، تهدیدهای آن را جدی نمی گیرند”.

همچنین مقام معظم رهبری در دیدار خود با فرماندهان سپاه در شهریور ماه امسال اظهار داشتند: در طول سالهای گذشته گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسئولان مطرح شده مبنی بر اینکه رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام بوده است، در حالی که این سخنان صحیح نیست، زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود.

در حالی که  همین دو روز پیش شخص وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به اشتباه خود در اعتماد به جان کری و نقض صریح برجام توسط دولت آمریکا اعتراف نموده است و در مجلس شورای اسلامی و در جمع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است: “من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم” با این وجود، بسیار جای تعجب و سوال است که محمدعلی نجفی استاندار گیلان در تعریف از سیاست خارجی دولت تدبیر گفته است: نماد بارز رفتار و منش عاقلانه دولت یازدهم در روابط منطقی با کشورهای دنیا بویژه در مذاکرات! به صورت زیبا تجلی پیدا کرد!

احتمالا تمدید تحریم های ۱۰ ساله ی ISA، جلوگیری و ممانعت آمریکا از ایجاد روابط بانکی با بانک های بزرگ خارجی و بالا کشیدن ۲ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ملت ایران توسط کنگره ی آمریکا و… ، نتیجه ی همان تجلی زیبای مذاکرات است که استاندار محترم اشاره نمودند!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه