نماینده ی مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری:

در جامعه ی عدالت گستر نباید حقوق های نجومی وجود داشته باشد/ نمیشود نظام اسلامی را از معنویت جدا کرد

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: جامعه عدالت گستر به جامعه ای گفته می شود که هر چیزی در جای خودش قرار گرفته باشد.

در جامعه ی عدالت گستر نباید حقوق های نجومی وجود داشته باشد/ نمیشود نظام اسلامی را از معنویت جدا کرد

به گزارش ۸دی، آیت الله رضا رمضانی عصر امروز در همایش “افق نو” که در تالار حکمت دانشگاه گیلان و به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد اظهار داشت: تشکیل حوزه علوم اسلامی در دانشگاه اتفاق مبارکی است و بنده آن را تبریک میگویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حدود سه دهه است که درباره ی وحدت حوزه و دانشگاه بحث های فراوانی ارائه شده و هرکسی به نوعی بحث های متفاوتی را بیان کرده و به دنبال تقویت و تثبیت این امر مهم بوده اند.

وی افزود: بنده تحلیلی که حوزه را در کنار دانشگاه قرار می دهد تحلیل نادرستی میدانم. این تقابل در قرون ۱۷، ۱۸ ، ۱۹ بسیار شدید بود. چه تعارض بین علم و دین و چه تعارض بین عقل و دین.

آیت الله رمضانی گفت: نظامی که به دنبال پیشرفت علمی و اقتدار علمی است باید بداند که این اقتدار تنها به علم محدود نمیشود بلکه اقتدار واقعی هم به علم و هم به دین بستگی دارد.

وی ادامه داد: حتی در مسائل بین المللی نیز میتوان از دین کمک گرفت و مشکلات را حل نمود، و یا در دیگر مسائل روز مثل شبیه سازی، تلقیح مصنوعی، سلاح های هسته ای و …که آیا استفاده از این روشها برای انسان مفید است یا نادرست؟

عضو خبرگان رهبری گفت: در بعضی از مباحث علوم انسانی باید پذیرفته شود که بحث های تطبیقی نیز انجام شود. دنیای غرب نیز بسیاری از علوم خود را از شرق فراگرفت و چه اشکالی دارد که برخی علوم در دنیای غرب به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گیرد؟

وی در ادامه اظهار داشت: امروز انتظاراتی از دانشگاهیان و حوزویان وجود دارد که بنده عرض خواهم نمود.

مسئول مرکز اسلامی هامبورگ گفت: انتظار از دانشگاهیان این است که به دنبال تولید و افزایش علم باشند و علمی که در نهایت منجر به خدمت به بشر شود. دانشگاه باید در محیطی پرنشاط اما آرام به سمت تربیت انسانهایی فرهیخته، مومن و کارآمد برود.

آیت الله رمضانی همچنین اذعان نمود: از حوزویان نیز انتظار است که فهم دقیق از دین داشته باشند، آیات را گزینشی انتخاب نکنند و به آیات واقعا ایمان بیاوریم اول خودمان به این نتیجه برسیم که اسلام دین کاملی است که دارای احکام فردی و اجتماعی می باشد.

وی بیان داشت: یک طلبه ی علوم دینی باید ابهت علمی و ابهت معنوی داشته باشد. متاسفانه در غرب به دلیل اشتباهات کلیسا و انحرافات کتب مقدس مسیحی به این نتیجه رسیده اند که دین را از معنویت جدا کنند و می گویند دین مانع از رسیدن به معنویت است و باید به سمت معنویت رفت نه دین.

نماینده ی مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری افزود: ما نظامی را پایه گذاری کردیم که در طول تاریخ یک آرزو برای پیامبران الهی به شمار می رفت و مصلحان اجتماعی و دینی نیز همواره به دنبال تشکیل چنین نظام دینی و سیاسی بوده اند. البته نباید منکر مشکلات موجود شد و مشکلات مختلفی نیز وجود دارد که باید در پی حل آن بود و به مرور زمان همه ی آنها را رفع نمود اما با این وجود ما با انقلاب اسلامی یک ادعایی را در برابر جهان غرب مطرح کردیم که برخی از آن ادعاها را ثابت نمودیم و برخی از آنها همچنان باقی مانده است و نیاز به تلاش و مجاهدت دارد.

امام جمعه سابق کرج گفت: جامعه ی پیشرفته و متمدن اسلامی در برابر غرب نیاز به سه ویژگی دارد: نخست بحث عقلانیت است. باید همه ی حرف ها، گفته ها و نظرات شنیده شود و بهترین آنها انتخاب شود. نظام اسلامی پیش از هر زمان دیگری نیاز به عقلانیت دارد و وحدت حوزه و دانشگاه شرط دستیابی به این عقلانیت است. دومین ویژگی بحث معنویت است. نمی شود نظام اسلامی را از معنویت جدا کرد و در تمام شئون حکومتی باید از معنویت استفاده شود و معنویت نیز خود را نشان دهد و آسیب نبیند.

وی اظهار داشت: خصوصیت سوم بحث عدالتخواهی است. همه ی پیامبران الهی به دنبال تحقق عدالت در جامعه بودند. حق و حقوق همه ی افراد جامعه محترم است و باید رعایت گردد. پیوند حوزه و دانشگاه به بحث عدالتخواهی در جامعه ی اسلامی بسیار میتواند کمک نماید و نقش حوزه و دانشگاه در بحث عدالتخواهی باید پررنگ تر شود.

رمضانی گیلانی ادامه داد: جامعه عدالت گستر به جامعه ای گفته می شود که هر چیزی در جای خودش قرار گرفته باشد. در این جامعه نباید شکاف طبقاتی وجود داشته باشد، در این جامعه نباید حقوق های نجومی وجود داشته باشد. انسان صالح است که میتواند مصلح باشد و اصلاح نماید و انسان عادل است که میتواند عدالتخواه و عدالت محور باشد. عدالت یکی از نشانه های جامعه ی مهدوی است.

وی در پایان گفت: جریان استکبار جهانی امروز به دنبال براندازی نظام است و آمریکا با اقداماتش روز به روز به بی اعتمادی مردم ایران نسبت به خود می افزاید. نباید در سیاست خارجی حالت انفعال پیدا کنیم و کسانی که حالت انفعالی دارند بروند تاریخچه ی سیاست خارجی آمریکا را بخوانند. امروز مصداق اصلی استکبار، آمریکا و اسرائیل است و نباید زیر بار ظلم آنها رفت و امیدواریم که جامعه ی ما نیز به سمت عقلانبت، معنویت و عدالت گام بردارد و به آن جهادکبیر که مدنظر است برسیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه