هشدار هاشمی رفسنجانی به کشورهای غربی/ رهبر ما فتوا داده است

دولت موفق شد در مذاکرات هسته ای گام اول را درست بردارد؛ اگرچه انتقاداتی هم نسبت به دولت وجود دارد و نمی توان گفت چرا عده ای انتقاد می کنند، ولی باید دانست که گام اول، گام کوچکی نیست.

هشدار هاشمی رفسنجانی به کشورهای غربی/ رهبر ما فتوا داده است

به گزارش ۸دی نیوز، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به کشورهای غربی هشدار داده است که اگر هدفشان از توافق با ایران باج خواهی است، به نتیجه نخواهند رسید.

 
به نوشته سایت رادیو فردا(Rradiofarda) اکبر هاشمی رفسنجانی،‌رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به مذاکرات ایران با ۱+۵ در ژنو گفته است:اگر غربی ها حسن نیت دارند نباید موضوع را طولانی و پیچیده تر کنند.

 

 

اکبر هاشمی رفسنجانی در کنگره “حماسه اقتصادی و نقش متخصصان در دولت جمهوری اسلامی ایران” تصریح کرده است:« اگر غربی ها حسن نیت داشته باشند و بخواهند دلسوزانه و دوستانه این مسئله را حل کنند نیازی به طولانی کردن کار نیست.»

 

 

وزیران امور خارجه ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه به همراه آلمان، گروه ۱+۵  روز سوم آذر امسال در ژنو به توافقی در خصوص مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند.

 

 

طبق این توافق و طی یک دوره زمانی شش ماهه، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانیوم ۲۰ درصدی‌اش را رقیق خواهد کرد. در مقابل تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال نشده و بخشی از تحریم‌ها نیز  کاهش می‌یابد.

 

 

مواجهه با ۱+۵

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت ایران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به این که “تحریم ها و مدیریت های نامناسب، مشکل اصلی برای تحقق حماسه اقتصادی است” گفته است: «دولت موفق شد در مذاکرات هسته ای گام اول را درست بردارد؛ اگرچه انتقاداتی هم نسبت به دولت وجود دارد و نمی توان گفت چرا عده ای انتقاد می کنند، ولی باید دانست که گام اول، گام کوچکی نیست، زیرا طرف مقابل ما قدرت های اول جهان هستند و تحریم ها هم ناشی از تصویب شورای امنیت است.»

 

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه  با اشاره به اینکه “مواجهه با ۱+۵ باید توسط یک دولت انجام شود” تاکید کرد: این مذاکرات سخت، فنی، پیچیده و چندوجهی است که مذاکره کنندگان باید احساس پشت گرمی کنند.

 

 

به گفته رییس مجمع تشخیص مصلحت در صورتی که “انسجام ملی در این مذاکرات وجود داشته باشد” چمهوری اسلامی زودتر به نتیجه خواهد گرفت.

 

 

وی اضافه کرده است:«غرب با مشاهده اختلاف در کشور، فشارها را بیشتر خواهد کرد؛ البته حزب جمهوریخواه در آمریکا هم نمی خواهد دموکرات ها موفق شوند زیرا در آمریکا انتخابات در پیش است و جمهوریخواهان نمی خواهند دموکرات ها این مساله پیچیده جهانی را حل کنند.»

 

 

در حالی  اکبر هاشمی رفسنجانی از موفقیت دولت حسن روحانی در مذاکرات ۱+۵ صحبت کرده است که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، پیشتر گفته بود که آن‌ چه ایران در مذاکرات ژنو داده حداکثری و آن‌ چه به دست آورده حداقلی بوده است.

 

 

در همین زمینه هفته گذشته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود که مذاکرات ژنو “آن‌ طور که باید و شاید به نفع ما پیش نرفت”

 

 

محمداسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی، اضافه کرده بود: «از آنجا که مذاکرات ژنو به نفع ایران نبوده، یک گروه ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تشکیل شده است که جزء به جزء سیاست‌ها را تعیین می‌کند.»

 

 

این در حالی است که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، از تشکیل نهاد یا وجود شورایی برای نظارت بر این مذاکرات اظهار بی اطلاعی کرده است./ جام

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه