محمدباقر نوبخت:

خاستگاه نهضت میرزا دینی، ملی و مذهبی بود

معاون رئیس جمهور خاستگاه نهضت میرزا کوچک را دینی، ملی و مذهبی دانست و گفت: تردیدی نیست که میرزا، مردی خدایی و روحانی بود و به همین دلیل مبارزه او با جنبش های آن زمان تفاوت داشت.

خاستگاه نهضت میرزا دینی، ملی و مذهبی بود

به گزارش ۸دی،  محمدباقر نوبخت ظهر امروز در همایش بازشناسی نقش کسما در نهضت جنگل اظهار داشت: امروز توانسته ایم برخلاف خواست جهانی، قدعلم کنیم و در سایه اتحاد و همدلی، زمینه رشد و بالندگی کشور را فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه بدون مدیریت منسجم و واحد نمی توانیم حرکت اجتماعی را پیش ببریم، افزود: این وحدت اگر در جمع و ملتی نباشد و تفرقه ایجاد شود، حتما مثل نهضت جنگل شکسته می شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: امروز بیشتر از گذشته، نیازمند اتحاد هستیم چراکه برای مقابله با مشکلات، می توان با نرمش و تدبیر، گذر کرد.

وی در ادامه سخنانش، با قدردانی از برگزاری همایش هایی برای گرامیداشت یاد سردار جنگل گفت: در خصوص این رخداد تاریخی، مقالات، سخنرانی ها و نظرات متفاوتی ابراز شده که این امر، گویای آن است که نیازمند تحقیق بیشتری هستیم.

معاون رئیس جمهور افزود: از میرزا کوچک خان در تاریخ، به مراتب یاد شده ولی برخی موارد هنوز در هاله ای از ابهام هستند و باید پژوهش هایی در این ارتباط انجام شود.

نوبخت خاستگاه نهضت میرزا کوچک خان را دینی، ملی و مذهبی عنوان و اظهار کرد: تردیدی نیست که میرزا، مردی خدایی، روحانی و خدادوست بود و به همین دلیل مبارزه او با جنبش های آن زمان تفاوت داشت.

وی ادامه داد: میرزا کوچک خان، هم با استبداد داخلی جنگید و هم با استعمار خارجی مبارزه کرد و این، کاری بس دشوار است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به مجاهدت های امام راحل عظیم الشأن در مقابله با استبداد پهلوی و استکبار گفت: امام خمینی نیز در مبارزه با استبداد و استکبار ، تلاش های بسیاری کرد و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز حاصل آن مجاهدت هاست.

به گفته نوبخت، گیلان نقش مهم و موثری در پیروزی انقلاب داشت و این کوشش ها ، بر اساس الگوبرداری از نهضت جنگل بود.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت انقلاب اسلامی با نهضت جنگل، وجود وحدت و یکپارچگی در جبهه مبارزان انقلاب بود و همین موضوع، موجب ماندگاری و اثرگذاری آن شد.

نوبخت با یادآوری اینکه گفته می شود در کشورهای همسایه اسنادی در مورد میرزاکوچک خان و نهضت جنگل وجود دارد، از سازمان برنامه و بودجه گیلان خواست اعتباری در این خصوص برای انجام تحقیق و پژوهش مبتنی بر اسناد یادشده اختصاص دهد.

معاون رئیس جمهور به پندها و اندرزهایی که در قرآن مجید از امت ها و قوم های مختلف وجود دارد، اشاره  کرد و افزود: باید از گذشته، برای ساختن آینده درس بگیریم که نهضت جنگل، یکی از رویدادهای مهم تاریخ ماست.

نهضت جنگل ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، دینی و تاریخی دارد و در این راستا ۳۰ مقاله به دبیرخانه همایش مذکور رسال شده که توسط اعضای هیأت علمی همایش مورد بررسی قرار گرفت و از این تعداد، ۱۸ عنوان مقاله  با تصویب هیأت داوران پذیرفته شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه