کدخدایی سفارش‌ناپذیر بود/ تلاش برای حفظ استقلال شورای نگهبان

دبیر شورای نگهبان تقید به قانون و استدلال در رأی و سفارش‌ناپذیری را از ویژگی‌های برجسته عباسعلی کدخدایی به عنوان سخنگوی سابق شورای نگهبان برشمرد.

کدخدایی سفارش‌ناپذیر بود/ تلاش برای حفظ استقلال شورای نگهبان

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان پیش از ظهر امروز(شنبه) با حضور در مراسم گرامیداشت عباسعلی کدخدایی با عنوان “مرد صدق و امانت” اظهار داشت: از زمانی که با آقای کدخدایی آشنا شدم، صداقت، درستی، امانت و قانونگرایی را در وی احساس کردم. وی در ادامه افزود: در حدود ۱۰ – ۱۲ سالی که در شورای نگهبان با وی همکاری داشتم همکاری کدخدایی بسیار موثر و مفید بود، هم از نظر ساماندهی و سازماندهی تشکیلات شورای نگهبان که خیلی احتیاج به این ساماندهی داشت و هم از جهات مختلف از جمله تقسیم کار و برنامه‌ریزی.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: زحماتی که وی در انتخابات که ایام بسیار سختی بود، متحمل شد و اقدامات وی از ۳۳ ماه قبل از انتخابات شروع تا پس از آن نشان می‌داد که بار سنگین کارها برعهده وی بود و کارهایی که برخی وقت‌ها سبب می‌شد وی تا پاسی از شب در شورای نگهبان بماند و کارها را مدیریت کند.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه من از این جهت کاملا رضایت خود را اعلام می‌کنم، گفت: زمانی که وی در این شورا به عنوان سخنگو حضور داشت، سخنگویی بسیار موفق بود.

وی ادامه داد: سخنگویی کار بسیار مشکلی است، آن هم در ایام انتخابات، زیرا باید طوری صحبت شود که بهانه‌ای دست کسی داده نشود و حقیقت هم گفته شود و من یادم نمی‌آید که کسی از سخنگویی ایشان ایراد گرفته باشد.  آقای کدخدایی بسیار موفق بود و بنده یادم  نمی‌آید که شنیده باشم کسی در آن زمان از سخنگویی وی ایرادی گرفته باشد.

آیت‌الله جنتی در ادامه اظهار داشت: همچنین مسئولیت آقای کدخدایی در سمت معاونت اجرایی و انتخابات شورای نگهبان نیز به گونه‌ای بود که وی به خوبی انجام وظیفه کرد. 
 
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهاراتش به ویژگی‌های بارز عباسعلی کدخدایی اشاره کرد و اظهار داشت: تقید آقای کدخدایی به قانون و استدلال در رأی و سفارش‌ناپذیری وی از نقطه قوت کارهایش است، آقای کدخدایی مقید بود که هرچه قانون است همان را عمل کند.  

وی در ادامه به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: زمان انتخابات توقعات زیاد بود ولی وی هیچ توقعی نداشت و به حق و به جا استقلال شورای نگهبان و خود را حفظ کرد، این تقید به قانون موجب نارضایتی برخی شد که این موضوع امری طبیعی است.

آیت‌الله جنتی تصریح کرد: بعضی مایلند مسئولین تسلیم آنها باشند، اگر هر کاری آنها خواستند به آن عمل شد آن فرد آدم خوبی است و اگر خواسته آنها عملی نشد آن فرد آدم بدی می‌شود، اما آقای کدخدایی این کار را قبول نمی‌کرد و همین سبب شد خود به خود نارضایتی‌ها حتی در بعضی مقامات بالا به وجود آید و گله‌مند بودند که چرا وی سفارشات ما را نپذیرفت و به آنها عمل نکرد.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: همین سبب شد که عده‌ای مستلزم فرصتی برای انتقام جویی بودند که این فرصت هم تاحدی به دستشان آمد.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد:‌ در یک دوره کارها سیاسی شد، حسادت‌هایی هم در کار بود و مشکلاتی را ایجاد کرد، در مجلس وضعیت طوری شد که ایشان با یک رأی کمتر رأی نیاوردند، این قبلا مقدمه‌چینی شده بود و ساده نبود و این طور نبوده که به طور طبیعی رأی‌گیری شود و هر فردی هر رأیی که دارد به صندوق بریزد، این طور نبود که رأی‌گیری آزاد باشد، مقدمه چینی‌هایی شده بود که به چه کسی رأی بدهید و به چه کسی رأی ندهید تا به این نتیجه رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین در رابطه با سخنگویی ایشان نیز یک مشکلات پیدا کردیم که این هم برای اولین بار در تاریخ شورای نگهبان که سابقه نداشت در رأی‌گیری هیئت رئیسه مشکلی پیدا کنیم و انتخاب سخنگو به تأخیر بیافتد البته این موضوع هم بی‌فلسفه نبود، برخی از خارج و از جاهای دیگر الهام می‌شد اما آقای کدخدایی همیشه تسلیم قانون بودند و نظرش این بود که ما هرچه وظیفه مان است باید به همان عمل کنیم.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: آقای کدخدایی مکررا از من درخواست کرد که من وی را از سخنگویی و معاونت اجرایی و انتخابات شورای نگهبان معاف کنم اما من بین خود و خدای خود دیدم کسی اصلح‌تر از او سراغ ندارم، اما وقتی اصرار وی را دیدم به این فکر افتادم که کسی را جایگزین وی کنم. اما با افرادی که مدنظر بود صحبت و مشورت کردم اما کسی را اصلح‌تر از ایشان برای این کار ندیدم و از ایشان درخواست کردم این کار را ادامه دهید، امیدوارم که در آینده هم همانند گذشته از حضور ایشان استفاده کنیم و قدر‌دان حضور ایشان باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: ما از افرادی از این دست که افراد خوبی هستند کم نداریم ولی برخی افراد زود تسلیم می‌شوند و قانون را به نفع این و آن توجیه می‌کنند و سفارش‌پذیرش هستند، یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از متصدیان تقید به قانون ندارند و یا اصلا اعتنایی به قانون نمی‌کنند و قانون را به میل خود تفسیر می‌کنند اما شورای نگهبان از اول مقید بوده و تا آخر هم مقید می‌ماند که قانون را رعایت کند و بتواند پاسخگو باشد.

آیت‌الله جنتی در پایان اظهار داشت: در زمان انتخابات زمانی که با مقام معظم رهبری صحبت می‌کردیم، ایشان همیشه بزرگترین سفارششان این بود که به قانون عمل کنیم و خواسته‌های اشخاص را در نظر نگیرید، ما هم این را رعایت کردیم و در آینده نیز رعایت خواهیم کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه