چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار افتتاح شد

مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره فیلم مردمی عمار در حالی برگزار شد که اهدای شاخه گل توسط خانواده شهدا به حامد زمانی خواننده قطعه «گزینه‌های روی میز» و تقدیر از امیر ادبیات انقلاب و شبکه المنار از جمله بخش‌های این مراسم بود.

چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار افتتاح شد
به گزارش۸دی نیوز، آیین افتتاح چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده معظم شهدا، جمعی از فیلمسازان، منتقدین سینما، مدیران سینمایی و برگزیدگان جشنواره در سینما فلسطین برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم کلیپی از حضور رهبر معظم انقلاب در صحن حرم حضرت امام رضا(ع) امام هشتم شیعیان پخش شد و سپس روز ملی جمهوری اسلامی ایران در سالن طنین‌انداز گشت. پس از آن کلیپی دیگر درباره دیدار مدیران، داوران و برگزیدگان جشنواره با رهبر انقلاب پخش شد. در این کلیپ ابوالقاسم طالبی و سیدناصر هاشم‌زاده از داوران جشنواره و برگزیدگان جشنواره حضور داشتند که با رهبر انقلاب دیدار کردند.
108114
ابوالقاسم طالبی در یکی از بخش‌های این کلیپ گفت: زمانی که حضرت آقا درباره سینما صحبت می‌کنند به قدری دقیق است که احساس می‌کنید کارشناسی از این حوزه صحبت می‌کند. سپس مجری مراسم به روی صحنه آمد و با اشاره‌ای به ایام محرم و صفر که گذشت و روز ۹ دی گفت که امشب می‌خواهیم دفتر دوره چهارم عمار را باز کنیم و پس از آن از نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره دعوت کرد تا برای ادای توضیحات درباره چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار بر روی صحنه بیاید.
* نیاز به جشنواره عمار، همانند نیاز به ایجاد انقلاب اسلامی بود
براساس این گزارش، نادر طالب‌زاده دبیر چهارمین جشنواره فیلم‌های مردمی عمار در این مراسم گفت: از حضور مدیران ارشد سینمایی در این مراسم تشکر می‌کنم. باید خدا را شکر کنیم که جشنواره عمار تاسیس شد و از این رو که به وجود این جشنواره به صورت بالفطره نیاز بود این جشنواره به وجود آمد. همه جشنواره‌ها جایگاه خود را دارند و جشنواره عمار به انقلاب اسلامی باز می‌گردد و بحث اصلی و موجودیت این جشنواره موضوع انقلاب اسلامی است.
وی در ادامه به هنرجویان و فیلمسازانی که در این جشنواره حضور دارند اشاره کرد و گفت: هنرجویانی که افق آنها جشنواره عمار است کسانی هستند که دغدغه آنها بالفطره انقلاب اسلامی است.
وی در ادامه به آموزش سینما به این گروه از هنرجویان اشاره کرد و گفت: آنچه در دانشگاه‌ها تاسیس می‌شود خوب است و جایگاه خود را دارد اما جشنواره عمار در سال‌های پیش کلاس‌های مستندسازی تشکیل داد که این کار آثار خوبی را در برداشت و کسانی که از آن کلاس‌ها فارغ شدند امروز به فیلم‌های پنجم و ششم رسیده‌اند و الگویی است برای افراد دیگر. در این حوزه افراد با استعدادی هستند ما فیلمساز پرفروشی داریم که فرصت نکرد حتی در یک کلاس دانشگاهی شرکت کند. ما باید گروه فیلمسازان حزب‌اللهی که محورشان حفظ انقلاب است را رشد بدهیم و بهترین کارگردان‌ها و اساتید برای آنها کلاس‌های آموزش بگذارند.
دبیر چهارمین جشنواره عمار ادامه داد: یکی از نکات مهم این جشنواره این است که در همه نقاط ایران در شهرها و روستاها برگزار می‌شود و این ارتقای فرهنگ فیلم دیدن را در همه‌جای ایران به وجود می‌آورد. حتی در خیلی از روستاها که امکان فیلم دیدن نداشتند این امکان به وجود آمد.
وی در ادامه به نقش جشنواره عمار در حوزه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: امسال ما فیلم‌هایی داشتیم که از خارج به جشنواره ارسال شد. افرادی که در خارج از ایران هستند و از حقیقت حمایت می‌کنند و فیلم‌هایشان به نوعی در کشورهایشان امکان نمایش را ندارد می‌توانند در این جشنواره با فیلم‌هایشان حاضر شوند و جشنواره عمار از این فیلم‌ها حمایت می‌کند.
وی ادامه داد: یک لابی پرقدرت صهیونیستی در آمریکا موضوع عمار را مطرح کرد که در این جشنواره فیلم‌های انقلابی نمایش داده می‌شود و این نشان از آن دارد که عمار در دنیا مطرح شده است. انقلاب اسلامی یک واقعه بین‌المللی است و هرچه زمان گذشته است بیشتر متوجه این امر شده‌اند. ما نباید در عرصه هنر عقب بمانیم.
13921013222312321_PhotoL
دبیر چهارمین جشنواره فیلم عمار تأکید کرد: سال گذشته ۲۰۰۰ اکران مردمی داشتیم که امسال به ۳۵۰۰ اکران رسیده است. در بخش بین الملل نیز شاهد رشد آثار بودیم که بین ۲۰ تا ۳۰ فیلم برای نمایش انتخاب شده‌اند. افرادی که آثارشان را از خارج از کشور ارسال کرده‌اند افرادی هستند که در دفاع از حقیقت، فیلم ساخته اند و پیامد کارشان نیز برکنار شدن از پستهایشان بوده است.
طالب‌زاده در ادامه تصریح کرد: میهمانان خارجی امسال به شکل اینترنتی با جشنواره همراه هستند. در عین اینکه برخی همچنان مخالف ما هستند و در این میان هم بطور نمونه می‌بینیم که برخی روزنامه‌های غربی خصوصا یک روزنامه اسرائیلی و یک گروه امریکایی نسبت به این جشنواره حساسیت بسیار داشته‌اند.
وی در خاتمه بیان داشت: بسیاری از فیلمهایی که در این جشنواره حضور دارد از موسسه اوج، پرس تی‌وی، میثاق و شبکه مستند هستند.
پس از سخنان طالب‌زاده کلیپی درباره سینما و وضعیت امروز آن و کمبود مخاطب پخش شد که در آن اشاره‌هایی به بحث همایون اسدیان و حسین فرحبخش در برنامه ۷ و صحبت‌های علیرضا داوودنژاد مقابل درب خانه سینما شده بود. در بخشی از این کلیپ صحبت‌هایی از سیدناصر هاشم‌زاده و علی معلم درباره سینما نیز وجود داشت.
در ادامه این مراسم فیلم سینمای ۹۹ درصدی تورج کلانتری بر روی پرده رفت.در این فیلم به روستای معزآباد اشاره شد که سال گذشته فیلم‌های جشنواره عمار در آن پخش شده بود. در این روستا با جمع‌آوری پول‌های مردمی ویدئو پروژکشن و وسایل لازم دیگر برای اکران فیلم تهیه شده بود و مردم به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند و جشنواره در آن روستا مورد استقبال مردم قرار گرفته بود که این کلیپ در کل تضاد بین عدم حضور مخاطب در سالن‌های سینما در شهرهای بزرگ را با استقبال مردم از جشنواره عمار در روستاها و شهرهای کوچک مقایسه می‌کرد.
* تقدیر از امیر ادبیات انقلاب و خانواده شهید بخشی
سپس مجری مراسم اسامی شهرها و مکان‌هایی که فیلم‌های جشنواره عمار در آنجا اکران می‌شود را اعلام کرد و در ادامه گفت: در جشنواره عمار رسم داریم که از پیشکسوتان انقلاب قدردانی کنیم. در این قسمت از فردی که نقش پدری برای ادبیات انقلاب داشته قدردانی می‌شود سپس کلیپی درباره مرحوم امیرحسین فردی پخش شد و سپس از خانواده شهید بخشی دعوت شد تا برای تقدیر به روی صحنه بیایند.
13921013222339325_PhotoL
براساس این گزارش، در ادامه مجری برنامه از حامد زمانی خواننده ارزشی برای اجرای زنده قطعه ترانه «مرگ بر آمریکا» دعوت کرد. حامد زمانی با تشویق حضار بر روی سن رفت. در اجرای ترانه با قطع شدن سیستم صوتی سالن حامد زمانی ضمن عذر خواهی از حضار خواست تا رفع شدن مشکل سیستم صوتی منتظر اجرای ترانه‌ «گزینه‌های روی میز» بمانند.
* سینمای ایران فرزند انقلاب اسلامی است
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در ادامه این مراسم و پس از اهدای جوایز بخش‌های مختلف حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان با حضور بر روی صحنه در سخنانی اظهار داشت: چهارمین دوره جشنواره برگزار شده؛ این جشنواره بی ریا و مردمی است و باید به برگزارکنندگانش تبریک گفت.
وی ادامه داد: سینمایی موفق است که زبان مردم باشد. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که سینما زبانی برای تکلم است عرض می‌کنم، خوشا به حال ایران که با این بلاغت و فصاحت با زبان سینما حرف می‌زند. ملتی در سینما موفق است که حرف دل خود را بگوید.
ایوبی ادامه داد: سینمای انقلابی، دینی و دفاع مقدس، حرف اصلی و راه مردمی شدن سینمای ایران است. سینمای انقلاب سینمایی است که همواره مردم ایران به جهان خسته از مدرنیته و خسته از مادیت وحشی معرفی می‌کند. امیدوارم این جشنواره تقویت‌کننده سینمای دینی و انقلابی باشد.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: امیدواریم که این جشنواره وسیله‌ای باشد برای تقویت سینمای دینی و انقلابی. یکی از خدمات این دست از جشنواره‌ها بردن سینما به دل جامعه و آشتی مردم با سینما و فرهنگ فیلم دیدن و فرهنگ نقد و بررسی کردن کار این جشنواره‌ها است.
وی در خاتمه بیان داشت: من وظیفه خود می‌دانم که از این جشنواره حمایت کنم و حمایت هم می‌کنیم. سینمای ایران پرافتخار است و خدمات زیادی به انقلاب کرده است. سینمای ایران فرزند انقلاب اسلامی است. امیدواریم جشنواره‌ها از جمله این جشنواره پیام صلح، دوستی و عشق را به گوش جهانیان برساند.
* تقدیر از شبکه المنار به پاس حضور تاثیرگذار در جنگ ۳۳ روزه/ ساخت مستند امام خامنه‌ای توسط المنار
در ادامه مراسم افتتاحیه این جشنواره به مناسبت شروع به کار بخش بین‌الملل جشنواره چهارم عمار و به خاطر پوشش جنگ ۳۳ روزه لبنان، جنگ ۲۲ روزه غزه و حمایت مردانه از فضای مقاومت در منطقه از شبکه المنار لبنان تقدیر به عمل آمد.
13921013222336564_PhotoL
نادر طالب‌زاده، خانواده‌های شهیدان حسین غلام‌کبیری، جوادیان و صبوری این تقدیر را به عمل آوردند. نبیل حموده رئیس دفتر شبکه المنار در تهران با تقدیر و تشکر از مسئولان برگزارکننده جشنواره مردمی عمار از نادر طالب‌زاده به عنوان اولین مربی مستند سازان این شبکه تلویزیونی که امروز آثار فاخری همچون مستند «روح‌الله»، «امام موسی صدر» و مستند شهید «محمدباقر صدر» را تهیه کردند، تشکر کرد.
حموده همچنین گفت که این گروه هم اکنون در حال ساخت مستندی درباره «امام خامنه‌ای» هستند.
در ادامه این مراسم حموده گزارشی از فعالیت‌های این شبکه تلویزیونی و حملاتی که به آنان شده سخن گفت. او به ماجرایی اشاره کرده که در جریان جنگ ۳۳ روزه به دفتر آنان حمله می‌شود. او گفت: بعد از اینکه دفتر ما مورد اصابت حملات دشمن صهیونیستی قرار گرفت تنها بعد از مدت یک دقیقه و ۵۴ ثانیه پخش شبکه از استودیویی مخفی و اضطراری از سر گرفته شد. مدیر شبکه المنار در تهران همچنین توضیحاتی درباره تولیدات این شبکه و دشواری های برنامه سازان این شبکه در زیر حملات رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه ارائه نمود.
13921013222333787_PhotoL
* شاخه گل خانواده شهدا برای خواننده قطعه «مرگ بر آمریکا»
در بخش پایانی این مراسم و پس از معرفی برگزیدگان بخش نقد و پژوهش‌ سینمایی، حامد زمانی برای اجرای ترانه «گزینه‌های روی میز» روی سن حاضر شد، حاضرین با قسمت  «گزینه‌های روی میزتون کجاست؟» همراه حامد زمانی شروع به خواندن ترانه کردند و پس از پایان اجرا تشویق حضار متوقف نمی شد.
13921013222342117_PhotoL
پس از اجرای حامد زمانی خانواده شهدا دسته گل‌هایی را به نشانه تقدیر به او اهدا کردند.
این مراسم در ساعت ۲۰:۳۰ و با پخش انیمیشن «پیام راشل کوری» به کارگردانی فرهاد عظیما به پایان رسید.
براساس این گزارش، حجت‌الله ایوبی(رئیس سازمان سینمایی کشور)، وحید جلیلی عضو هیئت امنای جشنواره، نادر طالب‌زاده(دبیر جشنواره عمار)، حبیب‌ ایل‌بیگی(مدیرعامل انجمن سینمای جوان)، محمد تقی فهیم منتقد سینما، سید نظام‌الدین(موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس)، محمدرضا عباسیان، شفیع آقامحمدیان، سلیم غفوری، محمدباقر قهرمانی،احمد شاکری، اصغر آب‌خضر، محمد ساسان، عباس صانعی، حامد بامروت نژاد، سهیل سلیمی، سید ناصر هاشم‌زاده و محمدرضا شفاه، علی‌محمد مودب از حاضران در این مراسم بودند./ فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه