امام رضا(ع) مصداق بارز غربت ائمه(ع) است

حجت الاسلام عبدی بیان نمود: امام رضا(ع) یک مصداق بارز غربت ائمه(ع) شیعه است چون اگر امام رضا (ع) غریب نبود هرگز نیازی نبود ولی عهدیی مامون را بپذیرند.

امام رضا(ع) مصداق بارز غربت ائمه(ع) است
حجت الاسلام عبدی در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی هشت دی نیوز با اشاره رخدادهای ماه صفر بیان نمود: خداوند متعال در قرآن مجید به پیامبر اکرم(ص) می فرماید«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ » مفسرین شیعه و اهل تسنن آیه را اینگونه معنا کرده اند که سمت پیامبر اکرم(ص) در این عالم هستی سمت إنذار است یعنی مردم را از عذاب الهی بترساند چون اکثر مردم به خاطر ترس از عذاب و عقاب است که عاقبت به خیر میشوند اما برای هر قومی یک هادی هم لازم است که تمامی مفسرین شیعه و اکثر مفسرین اهل تسنن هادی را امیر المومنین (ع) تفسیر کرده اند
 وی ادامه داد: مرحوم علامه مجلسی در تفسیر این آیه میگوید همه معارف و معالم دینی را پیامبر اکرم(ص) به صورت مجمل آورده است اهل بیت (ع) مفصّل آن را بیان میکنند یعنی اهل بیت (ع) باید معارف واحکام دینی رامفصّل در اختیار ما بگذارند و از آنجایی که اهل بیت (ع) علاوه بر هادی بودن، خداوند آنها را بر اساس آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون‏» به ولایت (به معنای سرپرست و اداره مردم ) قرار دادند.
abdi2
لذا شما می بینید وقتی آقا علی بن موسی الرضا(ع) را با اجبار به مرو می آورند و ولایت عهدی را با تهدید و زور به گردنشان می اندازند امام(ع) نه تشکری کردند و نه حرفی به مامون می زدند و فقط یک کلمه به مردم فرمودند که شما مردم حقی بر گردن ما دارید و ما هم حقی بر گردن شما داریم، حق شما بر گردن ما اهل بیت (ع) این است که ما شما را اداره و سرپرستی کنیم و حق ما بر گردن شما این است که از ما اطاعت کنید یعنی تا زمانی که شما از ما اطاعت نکنید ما زمینه ای پیدا نخواهیم کرد که حق مان را اجرا کنیم
مثل امام مانند ستاره ای می ماند که دست احدی به آن نمی رسد
این استاد حوزه ابراز نمود: امام رضا(ع) در نیشابور که مرکز اهل تسنن است در حالی که چهار هزار قلم دارند روایت امام را می نویسند میفرماید«کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی. بشروطها و انا من شروطها» یا وقتی از اهل نیشابور سوال میکنند بحث روز شما چیست آنها میگویند بحث روز ما این است که آیا ما میتوانیم امام را خودمان انتخاب کنیم؟ که امام می فرمایند چطور شما میتوانید امام را انتخاب کنید؟ مثل امام مانند ستاره ای می ماند که دست احدی به آن نمی رسد
وی تاکید نمود: تمامی این بیانات امام می خواهد این را ثابت کند که ولایت یک منصب الهی است و خدا  ولی را انتخاب میکند و مردم در انتخاب آن نقشی ندارند و آنچه را خدا به مردم اجازه میدهد دخالت کنند «و امرهم شوری بینهم»یعنی در امر خود با یک دیگر مشورت کنید  و چون ولایت از امر مردم نیست پس مربوط به شورا و انتخاب نمی شود
خبرگان رهبری هم نمی توانند ولی فقیه را انتخاب بکنند
حجت الاسلام عبدی بیان نمود: الان هم چون ولایت فقیه را از متفرّعات شئون ولایت میدانیم معتقدیم که خبرگان رهبری هم نمی توانند ولی فقیه را انتخاب بکنند و فقط می آیید روایاتی را که در مورد فقها در کتب روایی وارد شده را تطبیق می دهند و مثلا میگویند امروزه این شخص با این گزینه ها و مولفه ها که در روایات وارد شده  تطابق دارد
وی ادامه داد: هیچ کس در انتخاب ولی نمی تواند از خدا و رسولش(ص) و اهل بیت (ع) پیشی بگیرد چون ولایت یک امر فقهی نیست که مربوط به مکلفین باشد بلکه یک امر کلامی، و زیر مجموعه امامت است و مربوط به امام می شود و امام رضا(ع) دنبال این موضوع بودند تا این قضیه را جا بیندازند و به مردم بفهمانند که ولایت حق مامون نبوده که این حق را به ما بدهد بلکه این حق خودمان است و اگر امام(ع) ولایت عهدی را قبول کردن به خاطر یک سری مسائل و مصالح بود.
abdi
نباید معصوم (ع) را تجربه کنیم و اگر تجربه کنیم دیگرتعبّد نیست
این استاد حوزه بیان کرد : نکته مهمی که باید مدنظر  قرار بدهیم این است که اگر ما کسی را به عنوان ولی پذیرفتیم آن وقت نباید فهم و برداشتهای شخصی خودمان را بر او تحمیل کنیم همان طور که به امام رضا (ع)تحمیل کردند که میگفتند شما چه طور امامی هستید که ولی عهدی مامون را قبول کردید؟ امام در مقام استدلال میفرمایند من بالاترم یا سلیمان (ع) من بالاترم یا یوسف(ع) که بر پشتی های زر بافت می نشست و دکمه لباسهایش از طلا بود آیا اینها یوسف را از عدالت ساقط کرد؟ که در مورد من این اشکالات را میگیرید متاسفانه مشکل شیعه در طول امامت امامان این بوده است
وی تاکید کرد: این مشکل از جنگ اُحد شروع شد که می آمدند نظر خود را بر پیامبر (ص) تحمیل میکردند پیامبر(ص)  در جنگ اُحد نظرشان این بود که در مدینه بجنگیم ولی آنها می گفتند در بیرون شهر بجنگیم یا به آنها فرموده بودند که به هیچ وجه جبل رمّا را ترک نکنید اما باز حرف پیامبر(ص) را گوش ندادند لذا شما می بینید بلافاصله بعد از جنگ اُحد وقتی جنگ خندق پیش می آید چون فهمیدند حرف پیامبر(ص) را در اُحد گوش ندادند و شکست خوردند تا پیامبر(ص) فرمودند در شهر بمانیم قبول کردند ما نباید طوری باشیم که پیامبر(ص) را امام (ع) را تجربه کنیم و یعنی اگر تجربه کنیم دیگرتعبد نیست انگار داریم به تجربه و فتوای خودمان عمل میکنیم و این دیگر اطاعت مطلقه از ولایت نیست
امام رضا(ع) یک مصداق بارز غربت ائمه(ع) شیعه است
حجت الاسلام عبدی اظهار نمود: به نظرم امام رضا(ع) یک مصداق بارز غربت ائمه(ع) شیعه است چون اگر امام رضا (ع) غریب نبود هرگز نیاز نبود ولی عهدیی مامون را بپذیرند لذا شما می بینید وقتی آن رجل خراسانی پیش امام میاید و میگوید چرا قیام نمی کنید؟ امام می پرسند من چه  قدر شیعه دارم؟ او میگوید خیلی، امام در تنور را باز می کند و می فرماید برو داخل، رجل میگوید این چه حرفی است! امام غلامش را صدا میزند و میفرماید برو داخل تنور، غلام  داخل تنور می رود و ساعتی بعد  امام در تنور را باز میکند و میفرماید بیا بیرون و رو میکند به رجل خراسانی  و میفرماید من چند تا این جور شیعه دارم ؟ او میگوید شما به اندازه انگشتان دست این جور شیعه ندارید
حجت الاسلام عبدی ابراز نمود: به نظرم شیعه باید سرسپرده باشد مانند امیرالمومنین (ع) که در  بیست سه سال  دوران رسالت پیامبر اکرم (ص) در مقابل پیامبر یک کلمه حرف هم نزد و یک روایت هم از آن دوره از امام علی (ع) به ما نرسیده است و وقتی از امام  می پرسند شما در مورد رسوالله چه گونه اید میفرماید «اناعبد من عبید محمد(ص) »
 وی در پایان اظهار کرد:  چون در آستانه ۹ دی هم بودیم مردم ما ثابت کردند که واقعاً ولایت مدارند وامام خمینی میفرمود من دست و بازوی این مردم را می بوسم  و اگر این امت را امیر المومنین (ع) داشتند قیامت به پا میکردند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه