نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری:

خروجی سینمای امروز با انقلاب اسلامی همخوانی ندارد

نماینده ولی فقیه در چهارمهمان نگاه‌های امروز همان فضای پیش از انقلاب بر سینما حاکم باشد و خروجی این عرصه با انقلاب اسلامی، همخوانی ندارد.

خروجی سینمای امروز با انقلاب اسلامی همخوانی ندارد

به گزارش ۸دی به نقل از ایسنا،  سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار و جمعی از اکران‌کنندگان استان چهارمحال و بختیاری با حجت الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه این استان و امام جمعه شهرکرد، دیدار و گفتگو کردند.

حجت‌اسلام نکونام در این دیدار، ضمن تقدیر از فعالیت‌های دست‌اندرکاران جشنواره گفت: عمار، کار بسیار اساسی و ارزشمندی است که به دنبال پر کردن خلأ موجود در عرصه فیلم و هنر و همچنین عمل به نکات رهبری در عرصه فرهنگ است.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت فیلم و سینما، افتضاح است و بعد از انقلاب اسلامی نیز، همان افرادی که پیش از انقلاب در سینما نقش داشتند، فعالیت خود ر ادامه دادند که از طرف دیگر، متولیان امر هم با این مسئله کنار آمدند به همین دلیل، طبیعی است که همان نگاه‌های پیش از انقلاب بر سینما حاکم باشد و خروجی این عرصه با انقلاب اسلامی، همخوانی نداشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری افزود: متولیان امر و وزارت ارشاد عزم راسخی برای استفاده درست از سینما، اصلاح و سمت دادن به این موضوع ندارند گرچه برخی کارهایی می‌شود اما بدلیل اینکه از ظرفیت‌ها و افراد موجود که نسبتی با انقلاب ندارند، استفاده می‌کنند، به جایی نمی‌رسند.

حجت‌اسلام نکونام در ادامه سخنانش تصریح کرد: در عرصه فیلم و هنر، باید طرحی نو انداخته شود و کار به دست افراد با انگیزه، اهل درک و بصیرت از انقلاب اسلامی سپرده شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، انتظار اصلاح نمی‌توان داشت.

وی در همین راستا بیان کرد: در عرصه سینما، دو مسئله را باید به طور جدی پیگیری کنیم تا سینما جای خودش را در جامعه ما و متناسب با انقلاب اسلامی پیدا کند.

امام جمعه شهرکرد اضافه کرد: «اصلاح نگاه‌ها به سینما» و «اصلاح محتواها» دو مسئله است که باید مورد توجه قرار گیرد. نگاه به سینما از جنبه سرگرمی و خوش‌گذرانی است و اگر فیلمی ساخته می‌شود با این نگاه است که مخاطب به وسیله آن، سرگرم شود که نیاز داریم این نگاه، اصلاح شود و نگاه به فیلم و سینما، از زاویه آموزش به معنای واقعی و درست باشد.

نکونام اظهار داشت: اصلاح محتوای فیلم‌ها نیز مسئله دومی است که باید به آن توجه شود. محتوای فیلم‌ها باید برگرفته از حقایق اسلامی، معرفتی و رشد دهنده برای انسان و جامعه باشد. به عنوان مثال، قصه‌های قرآنی که به نوعی فیلم مکتوب است، جنبه‌های سازندگی و جهت‌دهی در راستای کمال انسان را مدنظر قرار داده است به همین ترتیب، فیلم هم باید چنین وضعیتی داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: متاسفانه تاکنون هیچ‌یک از این دو مسئله، اصلاح نشده است بنابرین در چنین وضعیتی، رهبری، فعالیت‌های جشنواره‌ای مثل عمار را تأیید کردند تا بتواند در این میدان، نقش‌آفرین باشد و بتواند نگاه جامعه به سینما را اصلاح کند به نحوی متوجه شوند که فیلم می‌تواند انسان‌ساز باشد و محتوای آثار هم از دین و راه انبیاء نشأت گرفته شود که انتظار می‌رود عمار در این حوزه، به طور جدی، ورود پیدا کند.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: ترسی که درباره فعالیت جشنواره عمار وجود دارد این است که عمار هم تنها به دنبال جذب مخاطبان خاص باشد و چیزهایی را ترسیم کند که تنها نگاه‌ها و جبهه فعالان انقلابی را حفظ و تقویت کند که این نگاه بسیار سطحی و پایینی است چرا که مسئله جشنواره عمار، جامعه و همه آحاد مردم است که حکومت و نظام اسلامی نسبت به آنها مسئول است بنابرین عمار باید نگاهی جامع و گسترده داشته باشد.

حجت‌الاسلام نکونام در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: برخی فیلمسازان با به تصویر کشیدن واقعیات تلخ جامعه به دنبال جذب مخاطب هستند گرچه این موضوع، مسئله بدی نیست اما نباید تنها به دنبال جذب مخاطب بود بلکه در کنار آن باید محتوای درست هم ارائه شود و واقعیات تلخ جامعه به صورت درست ترسیم شود به طوری که مخاطب با تماشای آن به این نتیجه نرسد که زندگی همان چیزهایی تلخی است که در فیلم مطرح شد که در این صورت، ضایعه است.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به فیلم کوتاه «قابلمه» که در این جلسه پخش شد، توضیح داد: با تماشای فیلم، مخاطب باید به زشتی و منکر بودن موضوع مطرح شده در فیلم‌هایی که واقعیات اجتماعی را بیان می‌کند، پی ببرد که این کار، هنر فیلمساز است به صورتی که در کنار مطرح کردن زشتی و نازیبایی، ارزشی هم طرح شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از آثار تولید شده در جشنواره عمار خاطرنشان کرد: اگر جشنواره عمار به دنبال تثبیت خود در سینما و مطرح شدن در آن است باید به سمت تولید فیلم‌های پرمحتوا و اصلاح‌گر جامعه در عرصه سینما برود تا مخاطبی که دو ساعت وقتش را در سینما سپری می‌کند، اثری آموزنده مشاهده کند.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جشنواره عمار باید به سمتی برود که در بدنه جامعه، جایگاه خودش را درست پیدا کند که اگر در این مسیر، بتواند فیلم‌های پرمحتوا و خوب را در جایگاه خودش عرضه کند، می‌تواند مسائل و مشکلات مادی خود را هم حل کند.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: امیدوارم، روز به روز، آثار جامع، بیشتر و ارزشمندتری از جشنواره عمار ارائه بشود به نحوی که با وسیع‌تر شدن نگاه‌های جامعه، همه مخاطبان را نیز جذب کند.

در ابتدای این جلسه، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار، گزارشی از فعالیت‌ها و کارهای این جشنواره و اکران‌های مردمی آن را ارائه کرد.

انتهای پیام

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه