یک خاطره و چند نکته؛

توسل یکی از علمای بزرگ اهل سنت به امام رضا (ع) و بر آورده شدن حاجتش

این عالم و پیشوای بزرگ اهل سنت میگوید: هرگاه مشکلی برایم پیش می آمد به زیارتش می رفتم و بر سر قبر او حاجتم را از خدا میخواستم.

توسل یکی از علمای بزرگ اهل سنت به امام رضا (ع) و بر آورده شدن حاجتش

به گزارش ۸دی، به مناسبت نزدیک شدن به ایام هفته هفته وحدت، اسلام ملکی معاف(۱) از کارشناسان علوم قرآنی و حدیث ضمن بیان خاطره ای از یکی از روحانیون(۲) نوشت:

«در سفر حج یکی از وهابی ها به من گفت: ” شما شیعه ها مشرک هستید زیرا به زیارت قبور امامان می روید.”
چون فرصت کافی برای گفتگوی طولانی با او را نداشتم  گفتم: ” آیا «ابن حبّان بُستی» صاحب کتاب «الثقات» را می شناسی؟ ”
گفت: ” او یکی از بزرگترین علمای ماست.”
گفتم: ” ابن حبّان در کتاب الثقات می گوید: “من در زمانی که در طوس بودم بارها به زیارت قبر علی بن موسی الرضا می رفتم. هرگاه مشکلی برایم پیش می آمد و به زیارتش می رفتم و بر سر قبر او حاجتم را از خدا می خواستم بدون استثنا مشکلم برطرف می شد. این را بارها آزمایش کردم و نتیجه دیدم.” ”
سپس به آن وهابی گفتم: “اگر زیارت قبور امامان(ع) شرک باشد پس پیشوای بزرگ اهل سنت یعنی ابن حبان مشرک خواهد بود!!”
در نهایت آن شخص وهابی درمانده و ساکت شد و دست از سرم برداشت.»

این خاطره چند نکته دارد:
نخست اینکه بسیاری از اهل سنت علاوه بر اینکه دوستدار اهل بیت پیامبر(ص) هستند به توسل و زیارت امامان(ع) نیز عقیده دارند. دیگر اینکه وهابی ها به سیره علمای بزرگ اول اهل سنت پایبندی ندارند و افراطی گری را از حد گذرانده اند. در واقع کاسه داغتر از آش یعنی همین وهابیهای سعودی که به دروغ خود را پیرو سلف صالح می نامند.

    پس از شنیدن این ماجرا برای اطمینان قلب پیگیری کردم که خودم این مطلب عجیب را در کتاب الثقات ابن حبان ببینم. بنابراین در کتابخانه دانشگاه جستجو کردم و کتاب الثقات را یافتم. این کتاب بسیار مفصل است و برخی از چاپ های آن بالغ بر ۹ جلد می شود. مؤلف در این کتاب اسامی محدثان و راویان احادیث را که ثقه و مورد اطمینان هستند به ترتیب الفبا فهرست کرده و درباره هر یک اطلاعاتی ارائه می دهد. ترتیب الفبایی را پیگیری کردم و نام امام رضا(ع) را یافتم. مطالب دقیقا همانطور بود که آن روحانی فاضل گفته بود. در اینجا بخش هایی از متن عربی آن را برای شما می آورم :

 «علیُّ بنُ موسى الرضا:
وهو علیُّ بن موسى بن … أبو الحسن مِن ساداتِ أهلِ البیت و عُقلائِهِم و جِلَّه الهاشمیّین و نُبَلائِهِم … و ماتَ علیُّ بنُ موسى الرضا بِطوسٍ مِن شَربهٍ سَقاهُ إیّاها المأمونُ فماتَ مِن ساعتِهِ … و قبرُهُ … مشهورٌ یُزارُ بِجَنبِ قبرِ الرَّشیدِ قَد زُرتُهُ مِراراً کثیرهً و ما حَلَّتْ بی شدّهٌ فی وقتِ مُقامی بطوسٍ فَزُرتُ قبرَ علیّ بن موسى الرضا – صلوات الله على جده و علیه – و دعوتُ اللهَ إزالتَها عنّی إلا أُستُجیبَ لی و زالت عنی تلک الشدّهُ وهذا شیءٌ جرَّبتُهُ مِراراً فَوَجَدتُهُ کذلک أماتنا الله على محبّه المصطفى وأهل بیته صلى الله علیه وسلم الله علیه وعلیهم أجمعین».

پی نوشت:

۱-کارشناس ارشد علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) و دکتری این رشته از دانشگاه تهران
۲- ابن حبّان بستی، محمد (متوفای ۳۵۴ هـ)، الثقات، جلد هشتم از نسخه نه جلدی، ذیل مدخل (شماره ۱۴۴۱۱)

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه