رئیس بنیاد نخبگان گیلان: علم و فناوری به دلیل نبود منابع مالی از نقاط آسیب‌پذیر به شمار می‌رود

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان در آستانه‌اشرفیه با اشاره به اجرای طرح‌های حمایتی مختلف آموزشی و حمایتی توسط این بنیاد گفت: علم و فناوری به دلیل نبود منابع مالی از نقاط آسیب‌پذیر به شمار می‌رود.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان: علم و فناوری به دلیل نبود منابع مالی از نقاط آسیب‌پذیر به شمار می‌رود

به گزارش ۸دی، به نقل از آستان‌خبر؛ مسعود اصفهانی امروز در نشست شورای آموزش‌وپرورش آستانه‌اشرفیه با اشاره به اجرای طرح شهاب توسط بنیاد علمی نخبگان کشور اظهار داشت: طرح شهاب مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که توسط مقامات ارشد وزارت آموزش‌وپرورش مشاوره‌های لازم برای دانش‌آموزان کلاس چهارم ابتدایی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خلقیات، استعداد و توانایی دانش‌آموزان از آغاز پایه چهارم شکل می‌گیرد گفت: بر اساس دستور بنیاد نخبگان کشور، بنیاد نخبگان استان‌ها موظف شدند با همکاری ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها طرح شهاب را در شهرستان‌ها اجرایی کنند.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان بابیان اینکه طرح شهاب برای سومین سال است که در استان گیلان اجرایی می‌شود افزود: این طرح از سال نخست در یک ناحیه آموزشی رشت و از سال دوم علاوه بر یک ناحیه آموزشی در رشت، شهرستان انزلی نیز به آن اضافه شد و امسال نیز علاوه بر در دو ناحیه آموزشی رشت و در سه شهرستان آستارا، صومعه‌سرا و لاهیجان در حال اجراست.

اصفهانی به مهارت‌های اجرایی طرح شهاب اشاره کرد و گفت: در طی این دوره دانش‌آموزان از سال چهارم تحصیلی در استعدادهای مختلف ازجمله علوم ریاضی، علوم پایه مشتمل بر شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و هم‌چنین در علوم حرکتی یعنی در ورزش، علوم کلامی، آئین نگارش بتوانند مهارت‌های هشت‌گانه در نظر گرفته‌شده را توسط معلمان آشنا شوند.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان افزود: از سال چهارم در فرم‌های مخصوصی اطلاعات دانش‌آموز توسط معلم وی در کلاس ثبت‌شده و اطلاعات این دانش‌آموز در سال بعد به معلمان سال پنجم و ششم ارجاع و معلمان وی با توجه به مدارج قبلی رشد، آن دانش‌آموز را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی با اشاره آغاز آموزش‌های ویژه در سال سوم اجرای این طرح برای شناخت استعدادهای خاص دانش‌آموزان گفت: با آموزش‌های ویژه، استعدادهای آنان بیش از گذشته شکوفا می‌شود و دانش‌آموزان مستعد از غیر مستعد شناخته و تقویت می‌شوند.

اصفهانی افزود: اجرای این طرح در سال ۹۳ با حدود ۳ هزار نفر دانش‌آموز سال چهارم آغاز شد ولی در سال تحصیلی ۹۵ در ۳ شهرستان و دو ناحیه رشت بالغ‌بر ۲۳ هزار نفر را تحت پوشش قراردادیم.

وی تصریح کرد: در سال آینده با جمعیت بیشتری دانش‌آموزی آغاز شود زیرا هدف آن فراگیر شدن کل دانش‌آموزان است تا بهترین‌های شناسایی شوند تا در سال پایانی تحصیل خود یک فرد شناخته‌شده مستعدی را داشته باشیم و هم توانسته باشیم به وی خدماتی را برای کمک ارائه بکنیم.

اصفهانی به طرح دوست علمی از سوی بنیاد نخبگان گیلان نیز اشاره کرد و گفت: طرح دوست علمی برنامه‌ای متفاوت با طرح شهاب است و آن عبارت از آموزش‌های خاص برون مدرسه‌ای است.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان افزود: در طرح دوست علمی بنیاد نخبگان با دانش‌آموزانی که در مقاطع سوم و چهارم دبیرستان از سوی ادارات آموزش‌وپرورش به بنیاد معرفی می‌شوند، آموزش‌های خاصی را که احتمال دارد در کتاب درسی معلمان به آن‌ها تدریس نکنند آموزش داده می‌شود.

وی گفت: بهترین مربیان که ازنظر سنی به سن دانش‌آموزان نزدیک‌تر باشند در این کلاس استفاده می‌شود و به‌عنوان دوستان علمی دانش‌آموز، به وی برای تکمیل اطلاعت آموزش می‌دهند.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان با اشاره به اینکه پس از اتمام دوره آموزشی سه‌روزه و ارزیابی مدرسین، دانش آموزان وارد دوره تکمیلی می‌شوند بیان کرد: این دوره بافاصله یک الی دو ماه اجراشده که در این طرح هم با مربیان و مدرسان دوره‌های خود مانند یک دوست علمی در تماس هستند و از مشاوره علمی و آموزشی آن‌ها بهره می‌گیرند و چه‌بسا دوستی‌های مبتنی بر علم، مسیر پیشرفت برای آن دانش‌آموز را تسهیل می‌کند.

اصفهانی به تجربه موفق برگزاری دو دوره طرح دوست علمی در رشت گفت: در سال جاری موفق شدیم طرح دوست علمی را با حضور ۷۰ دانش‌آموز با محوریت زیست‌فناوری بیوتکنولوژی در دبیرستان دخترانه شهید قربانی آستانه‌اشرفیه برگزار کنیم که پس ارزیابی اولیه انجام‌شده و ادامه طرح را در آینده نزدیک اجرا خواهیم کرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان بابیان اینکه علم و فناوری به دلیل نبود منابع مالی از نقاط آسیب‌پذیر به شمار می‌رود اظهار کرد: باید تلاش کنیم که بنیادهای خیریه را با محوریت علمی راه‌اندازی کنیم و به همین منظور نهادهای علمی را در شهرستان‌های مختلف راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه گفت: با توجه به تجربه بسیار موفق برگزاری جشنواره بادام‌زمینی بر آن شدیم تا با تنظیم پروپوزال بادام‌زمینی را به‌عنوان محصول شاخص در کشور به نهاد ریاست جمهوری معرفی کردیم تا از این طریق شاهد ارتقای وضعیت کسب‌وکار، گردشگری، بازاریابی و برند سازی در شهرستان باشیم.

وی به اجرای طرح مدرسه خلاقیت توسط بنیاد علمی نخبگان اشاره کرد و گفت: شناسایی باسوادهای کم برخوردار و استعدادیابی در زمینه‌های مختلف علمی، هوشی گامی مؤثر برای کشف استعدادهای مختلف با توان مالی پایین برداریم که نیازمند همکاری مجموعه مدیریتی شهرستان برای تأمین مکان و مایحتاج اولیه این طرح هستیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان همچنین از اجرای طرح گردآوری بانک اطلاعاتی سرآمدان درباره شناسایی نخبگان هر شهرستان در زمینه‌های مختلف در آینده نزدیک خبر داد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه