نماینده حامی دولت:

وزارت راه برای آتش‌سوزی قطارها سند جعل کرده است! / می‌خواهند سر سوزنبان ها را ببرند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزارت راه بعد از آتش سوزی دو قطار و برای فرار از مسئولیت جعل‌سند کرد.

وزارت راه برای آتش‌سوزی قطارها سند جعل کرده است! / می‌خواهند سر سوزنبان ها را ببرند

به گزارش ۸دی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، در خصوص استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درپی حوادث اخیر در مباحث راه به خصوص حادثه تصادف قطار سمنان گفت: در مورد این حادثه بررسی‌های زیادی انجام شده است و به یقین می‌توان گفت تصمیم برای استیضاح آخوندی سیاسی نیست.
جعفرزاده ایمن‌آبادی تصریح کرد: بعد از اتفاق آتش‌سوزی شروع به جعل سند کرده‌اند و برخی مدارک بعد از آتش‌سوزی جعل شده است و این شجاعت نبوده که بگویند مقصر بودیم.
نماینده مردم رشت تأکید کرد: تقصیرها را به گردن سوزن‌بانی می‌اندازند که حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیده است.
جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: نباید با این رویکرد که باید از دولت حمایت کرد چشم خود را بر روی واقعیت زنده زنده سوخته شدن هموطنانمان در این حادثه ببندیم.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم تاکید کرد: ضمن احترامی که برای همه اعضای دولت قائل هستم آقای آخوندی باید استعفا می‌داد و مردانه خود را به دستگاه قضا معرفی می‌کرد چه حرفی است که در استیضاح از خودم دفاع می‌کنم.

 


جعفرزاده ایمن‌آبادی تصریح کرد: ۵۰ نفر سوختند و هر جور بررسی می‌کنیم وزارت راه وراه‌آهن مقصر است.
این نماینده حامی دولت با اشاره به نقص تجهیزات و دستگاه‌های به کار رفته در لوکوموتیورانی و قطارها عنوان کرد: متأسفانه دستگاه‌هایی که وزارت راه از چین خریدند تقلبی بوده و در ۱۸ ماه ۴ هزار خطا داشته است یعنی به قرار روزی ۷ و نیم خطا و هیچ اقدامی در جهت رفع این خطاها انجام نشده است.
جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین گفت: چطور دستگاه‌ها در این درجه حرارت یخ بسته و قطار در سیبری حرکت می‌کند و یخ نمی‌بندد، جز این است که دستگاه‌های قلابی خریده‌اند و کلک زده‌اند و متوجه هم نشده‌اند و در برابر بروز خطاهای مکرر آن نیز سهل‌انگاری کردند.
وی همچنین تاکید کرد: افرادی که می‌گوییم عامل خطای انسانی بودند حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیدند و سوزن‌بان عادی بوده‌اند و این‌ها را مقصر کرده‌اند و می‌خواهند سر این‌ها را ببرند در حالی که موضوع از اساس به این شکل نیست.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: زمان آتش‌سوزی و تصادف درهای قطار قفل می‌شود و یک چکش نبوده که شیشه را بشکنند و بیرون بیایند.
حاشیه امن مدیران کل راه‌آهن
در همین زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از این‌که انتصابات راه‌آهن به‌گونه‌ای است که مدیران کل از یک حاشیه امنی برخوردار هستند، گفت: در سانحه برخورد قطار در سمنان باید مدیر کل راه‌آهن شمال‌شرق مورد بازخواست قرار می‌گرفت.
شادمهر کاظم‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر این‌که در بحث برخورد قطارها نباید عجولانه برخورد شود، افزود:‌ عوامل متعددی در بروز این سانحه قصور داشته‌اند، از سوی دیگر مسئولان مستقیم و غیرمستقیم نیز در این حادثه دخیل بوده‌اند.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که نوع انتصابات در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای است که یک حاشیه امن برای مدیران ایجاد شده، اظهار کرد: به حوزه راه و شهرسازی کشور ایرادات فراوانی وارد است، در سانحه برخورد قطار که حامل حدود ۴۰۰ زائر مشهدالرضا بود مسئولان مربوطه از جمله استاندار، فرماندار و مدیرکل راه‌آهن شمالشرق تا حدود یک ساعت بعد در جریان ماجرا نبودند.
کاظم‌زاده یادآور شد: در لحظات اول برخورد قطارها تعداد تلفات جانی کم بوده اما به دلیل تاخیر در امدادرسانی آمار تلفات افزایش یافته است.
وی با تاکید بر این‌که انتصابات در راه‌آهن باید کاملا حرفه‌ای باشد، گفت: تنها نباید به این بسنده کرد که چهار نفر مقصر مستقیم بروز سانحه معرفی شوند بلکه باید مدیران کل که دارای حاشیه امنی هستند نیز بازخواست شوند.
عدم کفایت وزیرراه
محرز است
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با تاکید براینکه جان باختگان حادثه قطار سمنان تاوان ضعف مدیریت و نظارت مسئولان را پس داده‌اند، گفت: با توجه به گزارش‌های واصله درخصوص جعل اسناد پس از تصادف، عدم کفایت وزیرراه و شهرسازی محرز است.
ولی ملکی با بیان این‌که جان باختگان حادثه مذکور تاوان ضعف مدیریت و نظارت مسئولان را پس داده‌اند، افزود: استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در دستورکار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه سهل‌انگاری مسئولان نباید دیگر تکرار شود، تصریح کرد: با برکناری وزیر راه و شهرسازی همه مسئولان متوجه ضرورت اعمال دقت نظر درحیطه کاری خود شده و از بروز چنین حوادثی جلوگیری خواهند کرد.
گفتنی است در همین رابطه، در حالی که نمایندگان مجلس از وزیر راه خواسته‌اند به دلیل جعل سند در حادثه برخورد قطارها استعفا دهد، شرکت مجری طرح ATC مسیر تهران-مشهد طی بیانیه‌ای با اشاره به عدم آشنایی لکوموتیورانان به ATC اعلام کرد: ATC فقط ۲۰۰ بار خراب شده است.
شرکت «مهاران» که انتقادات کارشناسان را «هجمه تبلیغاتی» علیه خود دانسته است اعلام کرد: تا کنون چند هزار توقف قطار توسط ATC به خاطر تخطی لکوموتیوران به دلیل عدم آشنایی با سیستم صورت گرفته است که تمام آنها به عنوان خرابی سیستم اعلام گردیده است.
این شرکت که تلاش نموده است «تخطی لکوموتیوران» را از حادثه سمنان ذکر کند در جایی دیگر از بیانیه خود گفته است: لازمه بهره‌برداری از سیستم ATC در راه‌آهن، آموزش گسترده به بیش از دو هزار لکوموتیوران بوده است که به دفعات صورت پذیرفته و طبیعی است.
همچنین در این اطلاعیه آمده است: کلیه قطار‌هایی که اساساً فاقد ATC می‌باشند و در مسیر تهران- مشهد تردد می‌نمایند به عنوان خرابی ثبت گردیده است. در گزارشی که در فضای مجازی تصویرچند برگ اعلام خرابی نشان داده شده بود، در نود در صد آنها علت خرابی ، «قطار فاقد» ATC درج گردیده بود.
این در حالی است که به اعتقاد افراد آگاه، اساسا آمار منتشر شده مربوط به خطاهای سیستم ATC در ۶ ماه نخست امسال بوده است که طبق این گزارش ۳ هزار و ۹۸۸ خطا مربوط به سامانه ATC در مدت مذکور ثبت شده است ولی تلاش موثری برای رفع این عیب‌ها صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه