می‌گفتند چرا رهبر سنش از ما کمتر است

وی گفت: کسانی بودند که نگاهشان به مقوله ولی فقیه جایگاه اعتقادی نبود و فکر می کردند سخن امام که گفته “پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد” فقط درباره خود امام بود که قطعا این افراد جاهل هستند، این اعتقاد بعدها تبدیل به عربده کشی روزهای فتنه شد.

می‌گفتند چرا رهبر سنش از ما کمتر است

به گزارش ۸دی نیوز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی بودند که نگاهشان به مقوله ولی فقیه جایگاه اعتقادی نبود و فکر می کردند سخن امام که گفته “پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد” فقط درباره خود امام بود، قطعا این افراد جاهل هستند، این اعتقاد بعدها تبدیل به عربده کشی روزهای فتنه شد.

محمدحسین صفارهرندی معاون فرهنگی سپاه در همایش سرو بیدار به بررسی چرایی وقوع این حادثه پرداخت و گفت: خاستگاه فتنه ۸۸ در جاهایی بود که بخاطر نگرانی از اینکه ممکن است عده ای نسبت به تحلیل هایی که از واقعیت تلخ این حادثه انجام می دهیم، ناراحت شده تعارف کردیم و واقعیت های تلخ را بیان نکردیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کسانی در سیر تدریجی انقلاب در مرحله ای به بن بست و پایان رسیدند حس کردند که انقلاب با مشخصات پیشین خود قابل استمرار نیست.

وی با اشاره به دلایل متنوع این افراد در توجیه این ادعای خود گفت: تغیراتی که این عده می خواستند ایجاد کنند تغییرات روبنایی نبود، هر پدیده ای برای دوام خود باید به مقتضیات اصل حاکم توجه کرده و خود را در تاکتیک ها با آن تطبیق دهد؛ واکنش برخی که نگاه قشری، سطحی و متحجرانه دارند به این گونه مسائل نگاه بسیار متغیرانه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما نیز مقاومت در برابر تغییرات را بی جا می دانیم، زیرا برخی تغییرات در جهت زیست مدنی است، اما وقتی کسی دعوت به بازگشت از یک مقصد می کند باید گفت چنین تغییری از جنس تغییراتی که در جهت پیشرفت جامعه و زیست مدنی است، نمی باشد.  به طوری که برخی پیشنهادات که در این دوره مطرح شد اعراض از راه اصلی گذشته و رویکرد به راه جدید بود.

صفارهرندی گفت: کسانی به عنوان یک پیشنهاد جدید راه هایی نشان دادند که نتیجه قهری آن اعراض از جمهوری اسلامی بود بدون اینکه بگویند می خواهیم جمهوری اسلامی ایران را براندازیم. برخی ویژگی های جمهوری اسلامی را پررنگ و برخی از ویژگی های آن را کمرنگ کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آنها بر جمهوریت نظام تاکید کردند، گفت: البته این در حالی است که اگر روزی مردم بخاطر خواسته دینی خود به خیابان آمده و جمهوریت را به نمایش بگذارند این افراد رفتار مردم را، رفتار پوپولیستی می دانند. به اعتقاد آنها پوپوولیسم به مثابه تکیه بر توده مردم است که آن را قبول ندارند. همانطور که یکی از این چهره ها در روزهای اخیر عنوان کرده که از راننده تاکسی و لبوفروش نباید درباره انرژی هسته ای سوال کرد.

صفارهرندی گفت: صاحبان همین تفکر روزی احتجاجشان به امثال ما این بود که وقتی در کشور جمهوریت برقرار است آراء هیچ کس با دیگری فرق نمی کند، رهبری هم یک رأی دارند و مردم هم هر کدام یک رأی دارند.

وی ادامه داد: آنها به این ترتیب سعی می کردند که جایگاه رهبری را تنزل دهند، این تفکر بدنبال این بود که مشروعیت دینی حکومت را تضعیف کنند، در فتنه ۸۸ شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی هم از همین نقطه سرچشمه می گرفت.

وی گفت: مرحله بعد حرف این جماعت این خواهد بود که دوره استقلال به پایان رسیده است.

صفارهرندی گفت: در دوره اصلاحات در یکی از روزنامه هایی که مدیرمسئول آن از نظریه پردازان اصلی اصلاحات بود مقاله ای چاپ شد که نوشته بود «چرا شما مدام افتخار می کنید که ما کشور مستقلی هستیم، استقلال امروز چیزی نیست که به آن افتخار کنیم، شما در مسابقه ای اول شدید که فقط یک شرکت‌کننده دارد»؛ در دوره اصلاحات گفتند که آزادی هیچ قیدی ندارد اینکه می گویید آزادی در چارچوب اصول انقلاب و ارزش ها معنی ندارد آزادی باید مطلق باشد.

صفار هرندی گفت: در دوران اصلاحات جماعت دچار تجدیدنظر طلبی شده در دانشکده حقوق دانشگاه تهران انجمن اسلامی را برعهده گرفتند و گفتند اسلامیت را قبول نداشته  و جمهوریت می خواهیم، یک خانم که عضو این انجمن بود وقتی در یکی از جلسه ها گفته بود می خواهم نماز بخوانم او را مسخره کردند، یعنی آنهایی که می گفتند آزادی بدون هر قیدی باید فراهم شود اگر روزی حسابشان را با اسلام و استقلال تسویه کنند به سراغ آزادی خواهند رفت تا مشخص کنند آزادی از نظر آنها تنها نوع ازادی است که قابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه عده ای به این نتیجه رسیده بودند که جمهوری اسلامی به سر رسیده و بی جهت مقاومت می کنیم ادامه داد: منطق آنها این بود که در جهان هیچ کس طرفدار این نوع تلقی از حکومت نیست، در اثر آمیزش دین و سیاست هر دو صدمه می بینند ما هم باید به شیوه متداول در دنیا تاسی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کسانی که به این برآورد رسیدند در ۱۸ تیر ۷۸ و در فتنه ۸۸ در تعقیب نگاه خود بودند تا مهر محکمی بر پایه نظام زده و بگویند دوره حکومت اسلامی به پایان رسیده است.

وی گفت: کسانی که از بن دندان خواستار حذف اسلامیت بودند تعدادشان زیاد نبود آنها نیاز به کمک داشتند که بخشی از این حمایت ها از بیرون صورت می گرفت.

صفارهرندی گفت: کسانی که بارها اعلام کردند ما در ایران جاپا نداریم آمریکایی ها بودند، می گفتند چون سفارت ما در ایران تعطیل است باید دل به عناصر داخل ایران ببندیم.

وی افزود: آقای سروش کسی بود که از سوی امام به عنوان عضو ستاد انقلاب فرهنگی انتخاب شد، امین برخی از بزرگان ما در صدر انقلاب بود اما خود به جاپایی برای براندازی نظام انقلاب تبدیل شد و در این مسئله نقش میانجی را بازی کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در جریان فتنه ۸۸ عده ای دچار وسوسه قدرت شدند، عده ای دچار وسوسه ثروت و شهوت شدند، عده ای در برابر فرزندان کم آوردند و برخی هم در جریان فتنه از سوی دشمنان یارگیری شدند، کسانی که در هر یک از مراتب ریزش کردند در یک نقطه با هم به اشتراک رسیدند و آن این بود که باید از انقلاب اسلامی کوتاه بیاییم، صدای تجدیدنظر طلبی در روزهای فتنه از حلقوم اینها شنیده شد.

صفار هرندی ادامه داد: اکثر کسانی که در روز ۲۵ خرداد در خیابانها فریاد زدند اتهامی شامل حالشان نیست، وقتی رهبری در نماز جمعه خطبه های روشنگرانه را بیان کرد ۹۰ درصد جمعیتی که تا قبل از آن به خیابانها می آمدند دیگر  نیامدند ، از آنها رفع توهم شد یا با آنها اتمام حجت خدایی صورت گرفت اما عده ای همچنان این راه را دنبال کردند.

وی افزود: بسیاری از آنها کسانی بودند که نسبتی با بیرون نداشتند اما کاری می کردند که خواسته و یا ناخواسته دشمن دوست داشت چنین اتفاقی بیافتد.

وی گفت: در ماههای فتنه کاری کردند که دلهای دوستدار ایران، انقلاب و امام رنجید و از طرف دیگر دشمنان انقلاب کف و سوت زدند؛ این اتفاق اگر در دوران امام رخ می داد بدون شک برخورد امام با فتنه گران به مراتب سخت تر از برخوردی بود که امروز نظام با سران فتنه کرده است؛ این یعنی رهبر ثانی انقلاب، مظلومیت و غربت خاصی نسبت به بیانگذار انقلاب اسلامی دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی آنها این بود که چرا کسی به عنوان رهبر در این مملکت انتخاب شد که سنش از ما کمتر است ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره امام راحل انتخاب شد برخی از کسانی که این را شنیده بودند امید داشتند که بعد از رحلت امام شرایط تغییر کند اما خبرگان رهبری هم دقت به خرج داد و فهمید که انتخاب درست همان انتخاب امام است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: تعبیری از آیت الله جوادی آملی پس از جانشینی آیت الله خامنه ای به جای امام خمینی وجود دارد که از امروز باید ببینیم پای شما کجای زمین را نشانه می گذارد تا پایمان را همانجا بگذاریم.

صفار هرندی گفت: کسانی که حسرت این جایگاه را در دلهای خود می پروراندند قطعا آرام نخواهند نشست و طبیعی بود که این حسرتشان روزی بروز کند.

وی گفت: کسانی بودند که نگاهشان به مقوله ولی فقیه جایگاه اعتقادی نبود و فکر می کردند سخن امام که گفته “پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد” فقط درباره خود امام بود که قطعا این افراد جاهل هستند، این اعتقاد بعدها تبدیل به عربده کشی روزهای فتنه شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: رهبری در دوران فتنه نگاه می کرد که نکند در حق فتنه گران زیاده روی شود، مردم می خواستند سران فتنه اعدام شوند اما رهبری معتقد بودند راس فتنه در داخل نیست. ایشان فتنه گران را از چنگ مردم نجات دادند بنابراین روا نیست متهم به زیاده روی شده و بگویند که رهبری از رقبای خود انتقام گرفته است./ مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه