روز شمار تاریخ گیلان / 18 آذر؛

آغاز حمل محموله های پستی گیلان با کامیون / نابسامانی در نظمیه آستارا

در چنین روزی، حمل محموله های پستی گیلان با کامیون که پیش از این با گاری های اسبی منتقل می شد آغاز شد.

آغاز حمل محموله های پستی گیلان با کامیون / نابسامانی در نظمیه آستارا

به گزارش ۸دی،  ۱۸ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، خالو قربان (ذبح کننده میرزا کوچک و خائن به وی وارد تهران شد. امروز غروب «خالو قربان» که از رضا خان درجه سرهنگی گرفته بود و «خالو کریم» و یک نفر دیگر از خالوها به تهران وارد شدند(۱).

۱۸ آذر ماه ۱۳۰۱ شمسی، وزارت داخله به ایالت آذربایجان دستور داد نظمیه آستارا را ساماندهی کند. در پی رسیدن گزارش هایی از بی نظمی و نبود نیروی کارآزموده در نظمیه آستارا وزارت داخله به ایالت آذربایجان دستور داد در تنظیم تشکیلات نظمیه های ولایات وابسته به آذربایجان، نظمیه آستارا را نیز ساماندهی کند(۲).

۱۸ آذر ماه ۱۳۰۲ شمسی، حمل محموله های پستی گیلان با کامیون آغاز شد. از امروز حمل محموله های پستی در گیلان با کامیون انجام می شود. این خدمت پیش از این با گاری های اسبی صورت میگرفت و شش روز [تا تهران] طول میکشید، اما اینک هفت های سه بار محموله ها به مقصد حمل میشود و هر بار سه روز در راه هستند(۳).

۱۸ آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، حسن بامداد چافجیری  از رزمندگان شهرستان رودسر در منطقه عملیاتی دارخوئین  به شهادت رسید. وی متولد ۲۸ فروردین ماه ۱۳۴۱ روستای چافجیر شهرستان رودسر بود و از لشکر ۹۲ زرهی اهواز  به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید چافجیر رودسر تدفین شد.

۱۸ آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، علی پاک نژاد از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در منطقه بستان به شهادت رسید. وی متولد ۱۶ مهر ماه ۱۳۳۹ تهران بود و از ارتش به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در بهشت زهرای تهران تدفین شد.

۱۸ آذر ماه ۱۳۹۴ شمسی، حبیب روحی چوکام از رزمندگان مدافع حرم بخش خمام شهرستان رشت در سوریه به شهادت رسید.

 

 

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد ۱، ص۴۵۳؛ روزنامه ایران، ۱۹/ ۹/ ۱۳۰۰، ص ۱.

۲- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲، ص۵۴۳؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۱۰- ۵۴- ۲/ ۴۵- ۱۳۰۱.

۳- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد ۳، ص۴۷۰؛ FO E 1285/255/34

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه