رئیس پلیس فتا:

بانک‌ها پول نجس قمار را با پول پاک مردم مخلوط می‌کنند

بانک ها باید پاسخگو باشند با چه مجوزی درگاه‌های پرداخت خود را در اختیار سایتها و کانال‌های قماربازی قرار می‌دهند و با چه استدلالی پول نجس قمار را با پول پاک مردم مخلوط می‌کنند؟

بانک‌ها پول نجس قمار را با پول پاک مردم مخلوط می‌کنند

به گزارش ۸دی، رئیس پلیس فتا گفت: ۳۲ بانک خصوصی و دولتی باید پاسخگو باشند با چه مجوزی درگاه‌های پرداخت خود را در اختیار سایتها و کانال‌های شرط‌بندی و قماربازی قرار می‌دهند و با چه استدلالی پول نجس قمار را با پول پاک مردم که در اختیار آنهاست مخلوط می‌کنند.

به گزارش تسنیم، سردار کمال هادیان‌فر در حاشیه همایش مشترک دادستانی و پلیس فتا با اشاره به تعامل مناسب دستگاه قضایی با پلیس در حوزه فضای مجازی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ساماندهی کانال‌های تلگرامی دارای بیش از ۵ هزار عضو اظهار داشت: این مصوبه که در جلسه قبل شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید، تاکید دارد که وزارت ارشاد باید کانال‌های دارای عضویت بیشتر از ۵ هزار نفر را ساماندهی کند.رئیس پلیس فتا ادامه داد:‌ بر این اساس مقرر شده تا طی ۱۰ روز آینده سایتی طراحی و فعال شود و تمام کانال‌های دارای عضویت بیش از ۵ هزار نفر در آن ثبت شده و مسئول و ادمین این کانال‌ها مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مصوبه تاکید شد تا وزارت ارشاد ضوابطی برای فعالیت این کانال‌ها درنظر بگیرد و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با توجه به این ضوابط آنها را به عنوان معیاری برای شناسایی تخلف و برخورد با متخلفان درنظر بگیرند.

سردار هادیان فر گفت: همچنین مقرر شد پس از تعیین این ضوابط پلیس فتا در مواجهه با جرایم عمومی در این فضا با محوریت برخورد با جرایم اخلاقی ورود کند.

رئیس پلیس فتا در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی چه برخوردی با کانال‌هایی که هویت‌شان را در این طرح ساماندهی ثبت نکنند خواهند داشت، گفت: یکی از مسائل  و موضوعات مهم پیش رو تعیین ضمانت اجرایی این مصوبه است که در درخواست ارائه شده به شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی این موضوع به آنها اعلام شده است.

وی افزود: البته کانال‌هایی که براساس مقررات داخلی کشور فعالیت می‌کنند و یا افرادی که درآمدهای کلانی در این حوزه دارند قطعا از این طرح استقبال خواهند کرد و تنها کانال‌هایی که مبادرت به انتشار مطالب خلاف ضوابط می‌کنند امکان دارد در این سامانه ثبت‌نام نکنند.

هادیان‌فر با تاکید بر اینکه پلیس ساماندهی و برخورد با کانال‌های متخلف را از طریق همکاری کمپانی تلگرام و همچنین ظرفیت عملیاتی خود پیگیری خواهد کرد افزود: بدانید پل ارتباطی محکمی در حوزه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و کانال‌های مجرمانه توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی رصد شده و در مسیر فیلترینگ قرار می‌گیرند.

* مسدود شدن ۳۰ پیام رسان اینترنتی براساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه

رئیس پلیس فتا در ادامه با اشاره به فعالیت پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی گفت: در حال حاضر ۱۵۲ پیام‌رسان در دنیا فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۵۲ پیام‌رسان در کشورمان فعال هستند که براساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مقرر شد ۳۰ پیام رسان مسدود شود.

* رشد وقوع جرایم در شبکه‌های اجتماعی موبایل پایه

وی در ادامه سخنانش با اعلام خبر افزایش وقوع جرایم در شبکه‌های اجتماعی موبایل پایه و خصوصا شبکه تلگرام اظهار داشت: سال گذشته ۱۸ درصد از جرایم رخ داده در این حوزه در شبکه تلگرام به وقوع می‌پیوندد و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد که امروز ۶۶ درصد از جرایم حوزه فضای مجازی در شبکه اجتماعی تلگرام رخ می‌دهد این در حالی است که ۲۰ درصد جرایم در اینستاگرام و ۱۰ درصد در شبکه واتس‌آپ انجام می‌شود لذا این انتظار وجود دارد تا با توجه به پروتکل‌های بین‌المللی مبنی بر لزوم قرار گرفتن سرور‌های این شبکه‌ها در داخل کشور نسبت به وارد شدن سرورهای این شبکه‌ها در داخل خاک ایران اقدام شود.

هادیان فر افزود: در حال حاضر سرور‌های شبکه وایبر در  کشور اسرائیل و سرورهای شبکه اینستاگرام در آمریکا قرار دارند و یک سال فرصت داده شده تا نسبت به انتقال سرورهای این شبکه‌ها به داخل کشور اقدامات لازم انجام شود.

* هکرها اطلاعات حساب ۷۰۰ مشتری یک بانک خصوصی را به سرقت بردند

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره میزان برداشت‌های غیرمجاز از شبکه بانکی گفت: علی‌رغم کاهش برداشت‌های غیرمجاز از ۵۴ درصد در سال گذشته به ۳۰ درصد در سال جاری متاسفانه برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی با موضوع کلاهبرداری ادغام شده و ۸۶ درصد پرونده‌ها به آن اختصاص یافته است.

رئیس پلیس فتا اضافه کرد: همچنین در پرونده اخیر که به پلیس فتا ارجاع شد هکرها موفق شده بودند  اطلاعات ۷۰۰ مشتری بانک خصوصی در سطح شهر تهران را به سرقت ببرند.

* برخورد جدی پلیس با سایت‌ها و کانال‌های شرط‌بندی و قمار/ مسدود شدن ۳ هزار و ۳۲۳ سایت و کانال شرط‌بندی در ۲۰ روز

وی در ادامه با اشاره به برخورد جدی با قماربازی و شرط‌بندی در فضای مجازی افزود: به دنبال تلاش گسترده پلیس در سال گذشته یک شبکه گسترده قمار آنلاین شناسایی شد که براساس تراکنش‌های انجام شده ۲۳ میلیارد تومان از طریق این شبکه مالی جابه‌جا شده است که براین اساس ۵ نفر از گردانندگان این شبکه بزرگ شناسایی شدند و  پس از دستگیری در اختیار مقامات قضایی قرار گرفتند.

رئیس پلیس فتا اضافه کرد: همچنین در طرح ۲۰ روزه‌ای که انجام شد همکاران ما در پلیس فتا موفق شدند ۳۳۲۳ سایت و کانال شرط‌بندی و قمار را شناسایی کنند و ۱۸۴ نفر را نیز دستگیر کنند.

* اولتیماتوم پلیس به بانک‌ها؛ بانک‌ها با چه مجوزی پول قمار را با پول پاک مردم مخلوط می‌کنند

هادیان‌فر با انتقاد از اختصاص دادن درگاه‌های بانکی توسط بانک‌های داخل کشور به سایت‌های قماربازی و شرط‌بندی گفت: در حال حاضر ۳۲ بانک خصوصی و دولتی در کشور وجود دارد که باید پاسخگو باشند با چه مجوزی درگاه‌های پرداخت خود را در اختیار سایتها و کانال‌های شرط‌بندی و قماربازی قرار می‌دهند و با چه استدلالی پول نجس قمار را با پول پاک مردم که در اختیار آنهاست مخلوط می‌کنند.

* ساماندهی ۱۰ میلیون سیم کارت بدون صاحب در دستور کار

وی در پایان با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ساماندهی سیمکارت‌های بدون صاحب خاطرنشان کرد: در این مصوبه بندی مربوط به ساماندهی سیمکارت‌ها قرار دارد و مقرر شده است از میان ۱۶۰ میلیون سیمکارت فعال در کشور که ۳۰ میلیون آن یا بدون صاحب بوده یا دارای تشابه اسمی است ساماندهی شود که البته ساماندهی ۲۰ میلیون سیمکارت انجام شده و ۱۰ میلیون دیگر نیز باقی است.

رئیس پلیس فتا گفت: متاسفانه تخلفات برخی اپراتورها باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده که در پرونده مجزایی به تخلفات این اپراتورها رسیدگی خواهد شد.

منبع: صراط

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه