روز شمار تاریخ گیلان / 16 آذر؛

پرواز ۲ زن بر فراز انزلی / ترور یک سرباز وظیفه گیلانی در سردشت

در چنین روزی یک سرباز وظیفه گیلانی در سردشت در یک حمله تروریستی به درجه رفیع شهات نائل آمد.

پرواز ۲ زن بر فراز انزلی / ترور یک سرباز وظیفه گیلانی در سردشت

به گزارش ۸دی،  ۱۶ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، رضاخان دردیدار با وابسته نظامی انگلیس در تهران گفت با سرکوبی نهضت جنگل دیگر از روسها ترسی ندارد. رضا خان وزیر جنگ در ملاقات با وابسته نظامی انگلیس در تهران گفت: حال که رشت و انزلی در دست قوای دولتی است و نهضت شورشی جنگل نیز درهم کوبیده شده است، او دیگر از روس ها واهمه ندارد(۱).

۱۶ آذر ماه ۱۳۰۲ شمسی، حاکم گیلان خواستار جلوگیری از چاپ نشریه ندای گیلان شد. کارگزار گیلان امروز به وزارت امور خارجه نوشت که پیش از این، مطالب جریده ندای گیلان را علیه کنسول سابق روس در رشت به اطلاع رسانده است. اما این رویه به جایی رسیده که «میخواهد تولید مشکلاتی بنماید.» حریقی که دو روز پیش واقع شد آن را «حریق بالشویکی» نام گذارده است. وی ادامه این مواضع را به صلاح ندانست و پیشنهاد کرد از طبع ندای گیلان جلوگیری شود(۲). حریق یادشده در کمپانی صادرات و واردات متعلق به کشور آلمان صورت گرفته بود(۳).

۱۶ آذر ماه ۱۳۰۳ شمسی، دو زن در بندر انزلی با هواپیما پرواز کردند. روزنامه شفق سرخ در شماره امروز خود با اشاره، به پرواز هواپیما های یونکرس پستی از انزلی به تهران، نوشت در مدتی که این طیاره ها در انزلی متوقف بود برخی از اهالی موفق به پرواز با این هواپیماها شدند که از آن جمله بود دو تن از «خواتین محترمه انزلی که با کمال قوت قلب سوار آئروپلان شدند و پس از گردش هوایی، بشاشت فوقالعاده خود را نشان دادند(۴).

۱۶ آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، پراخود روسی که قرار بود با حمل البسه نظامیان قوای عملیاتی را در منطقه ترکمن نشین حمایت کنید از این کار سر باز زد. فرمانده تیپ شمال با ارسال تلگرامی خیلی فوری به وزارت جنگ اطلاع داد که پراخود روسی از حمل لباس های نظامیان تیپ عراق و فوج پهلوی و دیگر ابزار و اسباب این تیپ از بندر پهلوی به بندرجز ممانعت میکند. وی افزود با ویس کنسولگری شوروی در بندر پهلوی رایزنی شده، گفته است بدون هماهنگی با مرکز اجازه حمل این کالاها را نداریم. سرتیپ فضل الله زاهدی در پایان نوشت که به نظر میرسد حاضر به کمک نیستند(۵) نُه روز پیش «قوای کمکی محدودی به استعداد ۵٠ نفر از هنگ پهلوی از تهران به رشت رسیدند تا محموله البسه و وجه نقد مورد نیاز قوای عملیاتی در منطقه ترکمننشین را تا مقصد محافظت کنند(۶).

۱۶ آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، یک سرباز وظیفه شهرستان صومعه سرا ترور شد. محمدحسین حقیقت معافی ۲ بهمن ماه ۱۳۳۹ در روستای معاف امندان شهرستان صومعه سرا در استان گیلان متولد شد و ۱۶ آذر ماه ۱۳۶۰ در حالی که سرباز وظیفه بود در سردشت در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید روستای امندان معاف تدفین شد.

۱۶ آذر ماه ۱۳۶۹ شمسی، فریدون کاظمی میان گسگری در مریوان به شهادت رسید. وی متولد ۱۷ خرداد ماه ۱۳۳۶ روستای میانگسکر صومعه سرا بود و استانداری کردستان به مریوان اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید مسجد جعفری صومعه سرا تدفین شده است.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۱، ص۴۴۹؛ Quoted in Bridgeman to Curzon, 8, Dec 1921 Fo/ 371/ 6407/ 13579

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲، ص۴۴۹؛ اسناد وزارت امور خارجه، ١٩-٣-۶٢-١٣٠٢. در حاشیه نامه نوشته شده «در هیأت وزراء مذاکره و از طرف آقای رئیسالوزراء امر شد ندای گیلان یک ماه توقیف شود.»(همان)

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲، اسناد وزارت امور خارجه، ص۴۴۹؛ ۴٣-٢-٢٩-١٣٠٢.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۴، ص۴۵۷؛ روزنامه شفق سرخ، س ٣، شم ٢٨٠، ص ٢.

۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۵، ص۴۷۸؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ٧، ص ٢٠۴.

۶- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۵، ص۴۷۸؛ FO E 95/95/34وزارت جنگ به فرمانده تیپ شمال پاسخ داد که با مقامات شوروی در تهران مذاکره شد. (اسناد مؤسسه مطالعات…، پ ٧، ص ٢٠٣)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه