واکنش آیت الله مدرس به ورود وهابیون به مکه و مدینه

به گزارش ۸دی، ۱۷ آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی،   سخنرانی آیت الله مدرس در مجلس شورای ملی مجلس شورای ملی پیش از ظهر امروز به ریاست سیدمحمد تدین تشکیل جلسه داد. آخرین سخنران پیش از دستور آیت الله سیدحسن مدرس بود. وی با اشاره به اخباری که اخیراً در برخی روزنامه های ایران مبنی بر […]

به گزارش ۸دی،

۱۷ آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی،

 

سخنرانی آیت الله مدرس در مجلس شورای ملی

مجلس شورای ملی پیش از ظهر امروز به ریاست سیدمحمد تدین تشکیل جلسه داد. آخرین سخنران پیش از دستور آیت الله سیدحسن مدرس بود. وی با اشاره به اخباری که اخیراً در برخی روزنامه های ایران مبنی بر اشغال مدینه توسط وهابیان درج شده، گفت که چند ماه پیش با درج چنین خبری، بنا به وظیفه سیاسی و دیانتی حرکتی شروع شد؛ یک روز تعطیل عمومی گردید؛ قرار شد نمایندگان وزارت خارجه راهی نجد شوند و اخبار درست را بیاورند؛ اما این بار که این خبر درج شد و حتی نوشته شد که وهابیها با دولتی بزرگ هم قرارداد هایی منعقد کردهاند، جز سکوت و خمودگی چیزی مشاهده نشد. کدامیک درست است؟ آیت الله مدرس در ادامه به تاریخ ظهور وهابیان اشاره کرد و افزود که اهالی [مکه و مدینه] باید بدانند که «ما خاموش نشد هایم و لازم است که در این مجلس بنده از جانب خودم و از جانب تمام آقایان و ملت ایران از این پیشآمد اظهار تنفر کنیم و عرض کنم که ما نباید در مقابل این وقایع و حوادث خاموش و خموده باشیم، بلکه باید به اندازه استعداد و قوه خودمان مراقب و مواظب باشیم. پس این خمودت و سکوت تقصیر کیست؟ تقصیر من است؟ نه. محتسب فتنه در این شهر زمن داند و من/ لیک من این همه از چشم شما میبینم.»(۱)

پی نوشت:

فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد۵،  ص۴۷۹؛ روزنامه ایران، س دهم، شم ١٩٧۵، ص ١؛ کتاب خانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، جلسه ٢٢۶ مجلس شورای ملی.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه