یک کارشناس علوم قرآنی و حدیث مطرح کرد؛

ایام محسنیه در دوران ائمه(س) و بعد از آن وجود نداشت

کارشناس علوم حدیث نوشت: اکثریت قاطع شیعیان با «ایام محسنیه» و «هفته برائت» مخالفند و معتقدند چنین مراسمی سندیت ندارد.

ایام محسنیه در دوران ائمه(س) و بعد از آن وجود نداشت

به گزارش ۸دی، اسلام ملکی معاف کارشناس علوم قرآنی و حدیث درباره دهه جعلی محسنیه نوشت:

روایات فراوانی در منابع قدیم وجود دارد که می گویند بعد از وفات رسول الله (ص)، عده ای از کسانی که برای قبضه کردن قدرت نقشه داشتند به مقابل درب خانه علی(ع) آمدند که ایشان را بازداشت کنند و به زور از او بیعت بگیرند. امام علی(ع) و تعدادی از یارانشان در آن خانه که متعلق به فاطمه(س) بود تحصن کرده بودند.

بنابراین عمر بن خطاب شعله آتشی آورد و فریاد زد که اگر از خانه بیرون نیایید خانه را به آتش می کشم. در نتیجه مشاجره ای میان او و فاطمه زهرا سلام الله علیها که مدافع امام علی(ع) بود در گرفت و سرانجام امام(ع) را علی رغم میل باطنی اش نزد ابوبکر بردند تا بیعت کند که امام حاضر به بیعت نشد.

تا اینجای ماجرا مورد اجماع منابع است.

اما در چند روایت آمده است که همراهان عمر بن خطاب، تهدید خود را عملی کرده اند و خانه فاطمه(س) را به آتش کشیده و با علی(ع) نیز درگیری فیزیکی کردند و حتی با غلاف شمشیر به پهلوی فاطمه(س) زده اند. برخی از روایات می گویند به صورت ایشان سیلی زده شده و برخی می گویند عمر یا قنفذ با لگد به پهلوی حضرت زهرا(س) زده اند و همین موجب شده است که جنینی که در شکم ایشان بود یعنی حضرت محسن سقط شود.

واقعیت این است که درباره این جزئیات تردیدهایی وجود دارد و نمی توان قاطعانه این مطالب را تایید کرد زیرا راویان درباره آن یکسان و همداستان نیستند و محققان نظرات متنوعی دارند.

در واقع اصل ماجرای مظلومیت فاطمه و علی (سلام الله علیهما) قطعی است. غصب خلافت و غصب فدک و تهدید به آتش زدن خانه فاطمه (س) و … انجام شده است اما اینکه لزوما جزئیات ماجرا چه بوده و آیا درگیری فیزیکی به معنای ضرب و جرح رخ داده است یا خیر؟ پرسشی است که پاسخهای متعددی به آن داده شده است.

اما درباره جعلی بودن روضه ای که در صد سال اخیر ترویج شده است که می گوید: «میخ در خانه به سینه فاطمه(س) اصابت کرده و خون از پهلوی مبارکشان جاری شده یا ریه ایشان سوراخ شده است و …» تردید وجود ندارد و این روضه هیچ سند معتبری ندارد.

 درباره ایام محسنیه:
عموم شیعیان، عزاداری خود را اول محرم تا پایان ماه صفر انجام می دهند زیرا معتقدند وفات رسول الله (ص)، در اواخر صفر است. سپس ماه ربیع الاول آغاز می شود که ولادت پیامبر و هجرت ایشان در آن رخ داده و میلاد امام صادق(ع) نیز در همین ماه است. بنابراین ماه ربیع، ماه شادی مسلمین و شیعیان است. هفته وحدت بین شیعه و سنی نیز در همین ماه قرار دارد.
اما در سالهای اخیر عده ای از تندروهای شیعه – که با حمایتهای خارجی، شبکه ماهواره ای تاسیس کرده اند و دنبال تشدید کینه و دشمنی بین شیعه و سنی هستند – مدعی شده اند که «چون ماجرای هجوم به خانه فاطمه(س) که طبق برخی از روایات به سقط شدن حضرت محسن انجامیده، در اوایل ماه ربیع بوده است، بنابراین باید عزاداری ماه صفر به مدت حدود یک هفته تمدید شود». آنان این یک هفته را به عنوان «ایام محسنیه» و «هفته برائت از ابوبکر و عمر» مطرح می کنند و در آن، تلاش می کنند تا حد امکان مطالبی بر ضد ابوبکر و عمر نشر دهند.

طبعا اکثریت قاطع شیعیان که خواهان برادری و روابط مسالمت آمیز با اهل سنت هستند با برگزاری «ایام محسنیه» و «هفته برائت» مخالفند و معتقدند چنین مراسمی سندیت ندارد و هیچیک از ائمه (ع) در این روزها مجلس عزا به پا نکرده اند. ضمنا آنان معتقدند برگزاری این مناسبت جدید تنها از سوی برخی از گروههای افراطی شیعه که از خارج هدایت می شوند ترویج می شود و هدف از آن «بیان مظلومیت اهل بیت(ع)»نیست بلکه هدف اصلی «تشدید کینه میان شیعیان و سنیها» است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه