روز شمار تاریخ گیلان / 15 آذر؛

گزارش فعالیتهای مخفی یکی از انقلابیون تالش به رضاخان / ۴ گیلانی ترور شدند

در چنین روزی ۴ گیلانی از جمله یک طلبه شهرستان آستارا توسط گروه تروریستی منافقین ترور شدند و به شهادت رسیدند.

گزارش فعالیتهای مخفی یکی از انقلابیون تالش به رضاخان /  ۴ گیلانی ترور شدند

به گزارش ۸دی،  ۱۵ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی،  کارگزار گیلان و کنسول روسیه با هم دیدار کردند. مؤید حضور کارگزار گیلان، در انزلی با کنسول روس ملاقات کرد. در این ملاقات کنسول روس از مجلس و واگذاری امتیاز نفت شمال به کمپانی استاندارد اویل ابراز ناراحتی و نارضایتی کرد و صراحتا گفت: «عنقریب مجبور می شویم که مجددا شروع به بعضی عملیات نماییم».  همچنین در این ملاقات راجع به مسأله دریافت پانزده منات طلا از مسافرین ایرانی، امضای تذکره و تحصیل اجازه عبور برای مسافرین گفتگو شد.

کنسول روس در این باره اظهار داشت این امر، بنا به دستور رسیده از مقامات مسکو است. لازم به ذکر است، حتی بعضی از نظامیان روس که به عنوان کارگری در انزلی و در ادارات «پرت»، «لیانازوف» و تجارت خانه «سان ترسایوز» و … مشغول بودند از ایرانی هایی که می خواستند به بادکوبه عزیمت نمایند، پانزده منات طلا دریافت می کردند (۱).

۱۵ آذر ماه ۱۳۰۱ شمسی، گزارشی علیه فعالیت های مخفی یکی از انقلابیون تالش به رضاخان داده شد. بنابر آنچه که غلامحسین سالار انتظام، کفیل ارکان حرب لشکر مرکز از قول سلیمان پاشا خان نوشت «آنوش گرگانرودی از انقلابیون [- در این جا خرابکار] گذشته مقیم رشت و از کارکنان بالشویکها … فعلا در گرگانرود به وسایل خفیه مشغول عملیات (است) اخیرا به وسیله معتمد همایون رشتی با قونسولگری [روسیه] داخل مذاکره گردیده» [است.] موضوع پس از انعکاس به وزیر جنگ، از طرف رضا خان چنین پاسخ داده شد که سلیمان پاشا خان به اقدامات خود ادامه دهد «و در هر موقع از مطالب مهمه آن جا مرا مستحضر» کند(۲).

۱۵ آذر ماه ۱۳۰۱ شمسی، گزارشی از فعالیتهای حاکم جدید آستارا ارایه شد. بنا به گزارشی که امروز از آستارا رسیده است صادق الملک نایب الحکومه جدید آستارا پس از ورود به شهر موفق شده است ضمن حل وفصل مسائل میان بازرگانان و گمرک، پل بین آستارای ایران و آستارای روس را که مدتی بسته بود، بگشاید؛ و عبورومرور از سر گرفته شد(۳).

۱۵ آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک رودسری در سقز ترور شد. محمد خداپرست ۳۰ اسفند ماه ۱۳۴۲ در روستای افرمجان بخش مرکزی شهرستان رودسر استان گیلان متولد شد و ۱۵ آذر ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه هنگ ژاندارمری سقز بود در استان کردستان در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۱۵ آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک پاسدار شهرستان آستارا در سنندج ترور شد. حسن عسگر سهراب نژاد ۲ فروردین ۱۳۴۱ در شهرستان آستارا در استان گیلان متولد شد. وی تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم گذراند و در در دوره زندگی خود سعی در ارشاد و هدایت فرزندان اغفال شده توسط گروهک‌ها داشت. در حالی که پاسدار انقلاب بود به کردستان اعزام شد تا تبلیغ دروغین برخاسته با توطئه‌های شرق و غرب را خنثی سازد. سپس به تشکیل کلاس‌های آموزش کودکان و نوجوانان کردی در سنندج با نام مستعار میثم پرداخت و سرانجام ۱۵ آذر ماه ۱۳۶۲ به دست منافقین کوردل در بازارچه سیروس سنندج ترور شد و به شهادت رسید.

۱۵ آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک سرباز گیلانی ترور شد. علیرضا قدیمی عروس محله ۲۰ مهر ماه ۱۳۴۲ روستای عروس محله شهرستان رودسر در استان گیلان متولد شد و ۱۵ آذر ماه ۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه ترور شد و به شهادت رسید.

۱۵ آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک طلبه گیلانی در سنندج ترور شد. علیرضا محمدزاده ۱ فروردین ماه ۱۳۴۱ در شهرستان آستارا در استان گیلان متولد شد و ۱۵ آذر ماه ۱۳۶۲ در حالی که طلبه بود در سنندج ترور شد و به شهادت رسید.

۱۵ آذر ماه ۱۳۶۳ شمسی، جمشید کامران از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در مریوان به شهادت رسید. وی متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۴۳ روستای سیه پیران بود و از لشکر ۳۰ گرگان به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید مسجد ولیعصر(عج) سیه پیران صومعه سرا تدفین شد.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد ۱؛ مراسله کارگزار گیلان به وزارت خارجه، ۱۸/ ۹/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۳۹، پ ۱، ص ۴۰.

۲- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ۱۳۰۱، سند شم ۳۷۱۷ و ۳۷۱۸. چند روز بعد از رشت خبر رسید که سلیمان پاشا خان یک نوجوان ۱۴ ساله است و با آنوش ضدیت دارد. در این گزارش قید شده بود که آنوش اخیرا اقدامی علیه دولت نکرده، با این حال تحت نظر است (همان، پ ۱۹، ص ۳۵).

۳- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲؛ روزنامه اتحاد، شم ۲۶۹، ص ۲.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه