روز شمار تاریخ گیلان/ 14 آذر؛

نمایش سر میرزا کوچک در رشت + عکس / ترور و شهادت یک لنگرودی

در چنین روزی سر بریده میرزا کوچک جنگلی جهت تبلیغات در اذهان مردم در رشت به نمایش گذاشته شد.

نمایش سر میرزا کوچک در رشت + عکس / ترور و شهادت یک لنگرودی

به گزارش ۸دی،  ۱۴ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، سر بریده میرزا کوچک خان در رشت نمایش داده شد. پس از کشته شدن میرزا کوچک خان، امروز سر بریده (۱) وی را به منظور اطمینان اهالی در شهر رشت نمایش دادند. (۲)

میرزا کوچک خان جنگلی

۱۴ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، یک کرجی حامل نفت در مرداب انزلی غرق شد. یک کرجی حامل نفت، به واسطه شدت کولاک در مرداب انزلی غرق شد، کارگران آن کرجی هم که در شرف غرق شدن بودند، به وسیله یک قایق از مرگ نجات یافتند.(۳)
۱۴ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، تمام افسران سوئدی از فرماندهی ژاندارمری برکنار شدند. به دستور رضا خان تمام افسران سوئدی از پست های فرماندهی ژاندارمری برکنار شدند و «امان اللّه میرزا»، جانشین کلنل گلروپ فرمانده ژاندارمری شد. سعد الدوله فرمانده یک گروه از شورشیان گیلان و سالار نظام فرمانده پیشین ژاندارمری کردستان مأمور همکاری با امان اللّه میرزا شدند.(۴)

۱۴ آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، سیدحجت تقوی پور از رزمندگان شهرستان صومعه سرا که به صورت نیروی داوطلب بسیجی به جبهه های مقاومت اعزام شده بود در مریوان به شهادت رسید. وی متولد ۱۴ دی ماه ۱۳۴۵ در روستای نوخاله  صومعه سرا بود و پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید نوخاله تدفین شد.

۱۴ آذر ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک لنگرودی در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. حسین حسن نیاراد ۳۰ شهریور ۱۳۴۴در روستای گالشکلام شهرستان لنگرود استان گیلان متولد شد و ۱۴ آذر ماه ۱۳۶۳ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

پی نوشت:
۱- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد ۱؛ ص ۴۴۶؛ رضا اسکستانی به دستور سالار شجاع سر میرزا را از بدن جدا ساخت.جسد بدون سر در میان زاری و شیون زنان روستایی در گورستان دهکده به خاک سپرده شد.
۲- تلگراف مؤید حضور به وزارت خارجه، ۱۵/ ۹/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۶، پ ۹، ص ۲.
۳- روزنامه اتحاد، ۱۵/ ۹/ ۱۳۰۰، ص ۲.
۴- جنبش میرزا کوچک خان بنابر گزارش های سفارت انگلیس، ص ۹۲.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه