مجلس سنا هم برجام را نقض کرد؛

سنای آمریکا با ۱۰۰ درصد آراء طرح تمدید ۱۰ساله «قانون تحریم‌های ایران» را تصویب کرد

قانونگذاران مجلس سنای آمریکا با ۹۹ رأی موافق و بدون رأی مخالف طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند.

سنای آمریکا با ۱۰۰ درصد آراء طرح تمدید ۱۰ساله «قانون تحریم‌های ایران» را تصویب کرد

به گزارش ۸دی،  قانونگذاران مجلس سنای آمریکا با ۹۹ رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند.

این طرح هم‌اکنون باید برای تبدیل شدن به قانون به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال شود.

پیش از این یک مقام ارشد دولت اوباما به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود واشنگتن طرح تمدید تحریم‌های ایران را در صورت تصویب در سنا تضعیف‌کننده برجام نمی‌داند.

مقام مورد استناد آسوشیتدپرس که خواسته نامش فاش نشود گفت که این موضوع باعث می‌شود که در صورت تأیید این طرح در سنا، اوباما آن را امضا کرده و به صورت قانون درآورد.

این مقام آمریکایی علی‌رغم این گفت که دولت اوباما هنوز هم با توجه به دیگر اختیاراتش برای اعمال تحریم ایران تمدید طرح موردنظر را غیرضروری می‌داند.

همزمان خبرگزاری رویترز، از قول برخی دستیارهای قانونگذاران کنگره نوشته انتظار می‌رود اوباما مصوبه کنگره را امضا کرده و آن را به صورت قانون درآورد.

این قانون که زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین بار در سال ۱۹۹۶ با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال ۲۰۰۶ تمدید شده است. قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی، یعنی یک ماه دیگر، منقضی می‌شود.

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با ۴۱۹ رأی موافق و تنها یک رأی مخالف تصویب کرده بود.

کاخ سفید، پیش از این موضع مشخصی درباره اقدام احتمالی اوباما در قبال تصویب طرح مذکور در کنگره آمریکا (وتو یا عدم وتوی آن) نگرفته است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: «ما از اختیارات لازم برای وضع تحریم‌های اضافی علیه ایران در صورت لزوم برخوردار هستیم. در صورتی که اوباما این طرح را امضا کند، این اولین بار نیست که ایشان مصوباتی از کنگره را امضا می‌کنند که ما مطمئن نیستیم چندان ضرورتی هم داشته باشند.»

 روزنامه واشنگتن‌پست، روز پنجشنبه با توجه به حمایت اکثریت سناتورهای آمریکایی از تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها علیه ایران نوشته در صورتی که اوباما آن را وتو کند، معلوم نیست بتواند از تبدیل شدن آن به قانون جلوگیری کند.

مطابق قوانین اساسی آمریکا بعد از وتوی یک قانون از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در صورتی که بیش از دو سوم نمایندگان کنگره به شکستن وتو رأی بدهند، آن طرح علی‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور به قانون تبدیل می‌شود.

بعد از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرامین اجرایی تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران را تعلیق کرد.

ایران تأکید دارد که تمدید قانون تحریم‌ها، به معنی تصویب و اعمال تحریم‌های جدید و در نتیجه نقض آشکار توافق هسته‌ای است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر تأکید کرده‌اند در صورتی که قانون تحریم‌های ایران اجرایی شود، «قطعاً» نقض برجام صورت گرفته است.

ایشان چهارشنبه هفته گذشته در دیدار جمعی ازفرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر ایران  با اشاره به تمدید قانون تحریم های ده ساله در کنگره امریکا اظهار داشتند: «دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ی توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده که تازه‌ ترینش تمدید تحریم ۱۰ساله است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: «اگراین تحریم اعمال شود قطعاً نقض برجام است و بدانند حتماً جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.»

نماینده‌های کنگره آمریکا تصویب این قانون را به خاطر حفظ اهرم فشار بر ایران ضروری می‌دانند. «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا روز پنجشنبه گفت حفظ تحریم‌ها برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه ضروری است.

وی همچنین گفت انتظار می‌رود کنگره جدید و دولت جدید آمریکا سال آینده در سیاست‌های کلی این کشور در قبال ایران بازنگری کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: صراط

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه