توصیف رضاخان از یک منبع آمریکایی؛

رضاخان چطور رئیس الوزرای پیشین را ضرب و شتم کرد؟

سفارت آمریکا در گزارشی نوشت: رئیسالوزرای فعلی ایران، تنها برده و گوش به زنگ اوامر و امیال بریتانیا است… او به هیچوجه نمیتواند خشم و غضب خود را کنترل کند.

رضاخان چطور رئیس الوزرای پیشین را ضرب و شتم کرد؟

به گزارش ۸دی، کتاب روز شمار تاریخ ایران به نقل از اسناد وزارت امور خارجه نوشته است:  در گزارشی که سفارت آمریکا در تهران، امروز (دهم آذر ۱۳۰۲ شمسی) به وزارت امور خارجه کشور متبوع خود فرستاد، با اشاره به رفتار های اخیر رضا خان در مجامع عمومی او را چنین توصیف کرد: «رئیسالوزرای فعلی ایران، تنها برده و گوش به زنگ اوامر و امیال بریتانیا است… او به هیچوجه نمیتواند خشم و غضب خود را کنترل کند. وی اخیراً [مشیرالدوله] رئیسالوزرای پیشین را مورد ضرب و شتم قرار داده است (بنا به گزارش هایی که به دست من رسیده است در حضور شاه چنین جسارتی را به وی روا داشته است.) رضا خان با دست خود یکی از روزنامهنگاران منتقد را کتک زد.

این روزنامهنگار پیرمردی ریشسفید بود. یکی از اتباع آمریکا که شاهد این ماجرا بوده است اظهار میکند که این رقتانگیزترین و خفتبارترین صحنه خشنی بوده که تاکنون دیده است. از زمانی که وی بر مسند ریاست وزراء تکیه زده بارها در مواضع مختلف ملتزمین و همراهان خود را مورد ضرب و جرح قرار داده است. از جمله به تازگی یک روحانی پیرمرد، که به علت نابینایی متوجه ورود رضا خان نشد و از جای خود برنخاست، به شدت مورد ضرب شصت وی قرار گرفت. بار دیگر تکرار میکنم، چنانچه اولین نشانه های مخالفت از جانب یک مقام… مشاهده شود، به احتمال قوی، خوی حیوانی رئیسالوزراء طغیان خواهد کرد و دیگر کسی نمیداند چه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه