گزارشی از سرنوشت مبهم یک مصوبه؛

هشتم ربیع‌الاول (۱۸ آذر) تعطیل است یا خیر؟

علیرغم تصویب تعطیلی هشتم‌ ربیع‌الاول به عنوان روز تعطیل از سوی نمایندگان مجلس نهم سرنوشت اجرایی شدن این مصوبه در سال جاری در هاله‌ای از ابهام است.

هشتم ربیع‌الاول (۱۸ آذر) تعطیل است یا خیر؟

به گزارش ۸دی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای کاری خود در پارلمان نهم، تصویب کردند که هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) به‌عنوان تعطیل رسمی تعیین شود.

این مصوبه نمایندگان مجلس در قالب ماده الحاقی ۳۸ لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه ای کشور به تصویب رسید.

لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه ای کشور یا همان لایحه دائمی شدن برخی احکامی که در برنامه‌های توسعه‌ای ۵ ساله تکرار می‌شد، توسط دولت یازدهم تقدیم نهمین دوره مجلس شده بود که بهارستان نشینان نهم در آخرین روزهای حضور در صحن سبز پارلمان بخش هایی از این لایحه را به تصویب رساندند. پس از آن این لایحه مجدداً در مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفت و با نهایی شدن آن برای تأیید به شورای نگهبان ارجاع شد.

شورای نگهبان نیز ایراداتی از این مصوبات مجلس گرفت و برای رفع این ارادات به مجلس دهم ارجاع داد.

رفت و برگشت این لایحه بین مجلس و شورای نگهبان تاکنون چندین بار صورت گرفته و هنوز لایحه دائمی شدن احکام برنامه‌های توسعه‌ای به تأیید شورای نگهبان نرسیده است.

به نظر می‌رسد از آنجا که این لایحه هنوز تأیید شورای نگهبان را نگرفته است، تعطیلی هشتم ربیع الاول در سال جاری اجرایی نشود. چرا که بعید به نظر می‌رسد تا زمان باقی مانده تا پنجشنبه هفته آینده که روز شهادت امام حسن عسگری (ع) است، این مصوبه تبدیل به قانون شود.

درصورتی که شورای نگهبان در هفته آینده تشکیل جلسه دهد و از مصوبه اخیر مجلس در مورد دائمی شدن احکام برنامه های توسعه ایرادی نگیرد باز هم با توجه به ابلاغ تاییدیه شورای نگهبان به مجلس و سپس ابلاغ این قانون از سوی  رئیس مجلس به رئیس جمهور و انتشار در روزنامه رسمی که روند قانونی شدن هر مصوبه مجلس است، مصوبه اضافه شدن هشتم ربیع الاول به تعطیلات رسمی کشور در سال جاری اجرایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه