معاون وزیر دادگستری در گیلان:

از اقشار ضعیف مالیات گرفته می شود اما برج سازان معافیت مالیاتی دارند

معاون وزیر دادگستری گفت: لوکس گرایی و اشرافی گری بسیار زیاد شده است و این مسئله بنیان های نظام را سست می کند.

از اقشار ضعیف مالیات گرفته می شود اما برج سازان معافیت مالیاتی دارند

به گزارش ۸دی، صبح امروز علیرضا جمشیدی، معاون وزیر دادگستری و رئیس تعزیرات حکومتی کشور در مراسمی که به مناسبت سالروز تأسیس سازمان بسیج حقوقدانان در سالن همایش های دانشکده بهداشت رشت برگزار شد، اظهار داشت : ۷۷ درصد مردم تهران معتقدند که لوکس گرایی و اشرافی گری بسیار زیاد شده است و این مسئله بنیان های نظام را سست می کند.
وی با بیان اینکه در سال ۸۰ مقام معظم رهبری فرمان ۸ ماده ای جامع و قاطعی برای نظارت بر اموال حکومت صادر کرد افزود : این حرف ها و قوانین هنوز هم ناشناخته مانده است و به آن عمل نشده است.
جمشیدی با بیان اینکه اشرافی گری در طول تاریخ وجود داشته و استمرار پیدا کرده است گفت : قیام عاشورا نماد مبارزه با اشرافی گری بود، تفکر اشرافی سران کوفه و ثروت بنی امیه این واقعه ی بزرگ تاریخ را رقم زد.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با تاکید بر اینکه به فرموده ی مقام معظم رهبری جهاد سختی در این رابطه در پیش خواهد بود تصریح کرد : دنیامداری و گرایش به دنیا چهره ی نظام را مشوش و تغییر می دهد،چرا که کشور ما سنبل حکومت اسلامی و الگویی برای جهان اسلام است، اگر قرار باشد این تفکر اشرافی در ما وجود داشته باشد مردم سوال خواهند کرد که تفاوت حاکمیت ها در چیست؟
این مسئول حکومتی با اشاره به اخلاص مدافعان حرم افزود : متأسفانه در مقابل این ایثارگری ها هنوز کسانی هستند که بجز استفاده از رانت ها و منافع ملی فکر دیگری در سر نمی پرورانند.
وی با بیان اینکه بسیج پیکره ی رشید و قامت استوار حکومت اسلامی است خاطر نشان کرد : بسیج می تواند با تمام قوا در برابر این انحرافات بایستد.
وی ضمن برشمردن ریشه های اشرافی گری اظهار کرد : بخش عظیمی از اقتصاد کشور ما متکی به درآمدهای نفتی است، اما توزیع غیر هدفمند این در آمد موجب بوجود آمدن اشرافی گری و فساد می شود.
جمشیدی از دیگر اقداماتی که به ایجاد خوی اشرافی منجر می شود را اینگونه بر شمرد : تبانی کارفرمایان در پروژه های دولتی، استفاده ی میلیاردی و غیر هدفمند از تسهیلات بانکی،پولشویی و زمین خواری،واگذاری های نا متعارف املاک و اموال دولتی، فقدان نظام هوشمند عادلانه و تأثیرگذار مالیاتی از دیگر موارداست؛ آیا امروز از برج سازان خیابان الهیه و فرشته ی تهران مالیات گرفته می شود؟ این چه نظام مالیاتی است که از اقشار ضعیف مالیات می گیرداما برج سازان معافیت مالیاتی دارند؟ چرا نظام مالیاتی از تسهیلات مختلفی برخوردار است؟ آیا تسهیلات بانکی صرف تولید می شود؟
این مسئول حکومتی ضمن روشن نمودن این مطلب که مدیران این چنینی از اطلاعات ارزشمند و حساسی برخوردارند مطرح کرد : بعضی از ما ها نهایت سوءاستفاده را از این اطلاعات می کنند.
رئیس تعزیرات حکومتی کشور با بیان اینکه قوانین کشور ما دچار عوام گرایی شده است تصریح کرد : هم در بعد اجرایی و هم در بعد قضایی ما دچار عوام گرایی شده ایم، آیا ما به ریشه ها پرداختیم یا تنها حرکت سطحی کرده ایم. چرا پرونده ی ۱۲۳۰۰۰میلیاردی منتهی به اعدام مختومه اعلام شد؟پرونده ی ش.ج و پرونده های ۳۰۰۰ و ۸۰۰۰ میلیاردی نتیجه اش چه شد؟
وی با بیان اینکه مقابله با فساد کار آسانی نیست و در تمام کشورها وجود دارد افزود : جامعه ی بسیجیان و حقوقدانان می توانند برنامه ریزی و پیشنهاد کنند و از بخش های اجرایی مطالبه گری داشته باشند.
جمشیدی با اشاره بر اینکه برای قالب شدن بر این تخلفات مالی دو راه وجود دارد گفت : راه نخست اقدامات پیش گیرانه است که در این راه قانون گرایی حرف اول را می زند، مردم به مسئولان خود چشم دوخته اند،  آیا این مسئولان منافع شخصی خود را بر منافع اداری ترجیح می دهند؟ آیا خود را ملتزم به قانون می دانند؟
وی نمونه ی دیگری از اقدامات برای پیش گیری فسادهای مالی را شفاف سازی در آمدهای مالی وزرا و نمایندگان قبل و بعد از انتصاب به سمت جدیدشان دانست و اضافه کرد : سیستم های رایانه ای می تواند همه ی این مطالب را شفاف کند، چه ایرادی دارد مردم بدانند ما چه مقدار حقوق دریافت میکنیم؟ چه تسهیلاتی از بانک ها دریافت می کنیم و این بودجه را در چه راهی مصرف میکنیم؟ اصلا چرا خریدهای وزارت خانه ها شفاف نمی شود؟ مگر حضرت آقا نگفته بودند نباید وزرا و مسئولین  برای ادارات از اجناس خارجی استفاده کنند؟ بیایند بررسی کنند آیا این مهم انجام می شود یا خیر؟ این دیگر بازرسی کل کشور را نمی خواهد مردم و رسانه ها به راحتی می توانند نظارت کنند.
وی یکی از اقدامات پیشگیرانه را توسعه ی رسانه های کارآمد و پرس وجو گر برای دسترسی به اسناد ادارات خواند و گفت : اگر اعمال ما قانونی باشد نباید از نظارت و بازرسی واهمه داشته باشیم.
وی دومین مورد از راههای مقابله با اشرافی گری را اقدامات سرکوب گرانه خواند.
معاون وزیر دادگستری کشور در پایان ضمن بیان اینکه پیشگیری از فساد از مجازات اثرگذارتر است خاطرنشان کرد : ما به پلیس اقتصادی تخصصی برای کشف جرم نیاز داریم چه ایرادی دارد اقتصاد دانان تیزهوش به استخدام پلیس در بیایند و با نظارت بر ادارات جرم ها را کشف و ضبط کنند؟
جمشیدی ادامه داد : ما هنوز در مقابله و مبارزه با فساد راه سخت، جدی و طولانی در پیش داریم و این نیازمند به مجاهدت بسیجیان است، چنین تشکلهایی نویدبخش مبارزه با فساد و اشرافی گری در کشور است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه