آموزه های حماسه ۹ دی، از ایران تا اکراین

بسمه تعالی آموزه های حماسه ۹ دی ، از ایران تا اکراین این روز ها در سالگرد حماسه های هشتم ونهم دیماه وقتی به وضعیت کشور هایی که دارای ارزشهای ویژه ژئوپولتیک در راهبرد جهانی ایالات متحده هستند کشور هایی مانند : سوریه، بحرین، مصر، اکراین و … نگاهی می اندازیم با مرور خاطراتی هر […]

آموزه های حماسه ۹ دی، از ایران تا اکراین

بسمه تعالی

آموزه های حماسه ۹ دی ، از ایران تا اکراین

این روز ها در سالگرد حماسه های هشتم ونهم دیماه وقتی به وضعیت کشور هایی که دارای ارزشهای ویژه ژئوپولتیک در راهبرد جهانی ایالات متحده هستند کشور هایی مانند : سوریه، بحرین، مصر، اکراین و … نگاهی می اندازیم با مرور خاطراتی هر چند ناگوار از سال ۸۸ به یاد آموزه های آن روز ها می افتیم که می تواند ابتدا برای ملت ایران و سپس برای دولتها و ملتهای دیگر حاوی درس های بزرگی باشد.

در ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار گردید. بیش از ۸۵% واجدین شرایط در انتخاباتی آزاد، بی نظیر و پر شکوه که از آرزو های دست نیافتنی کشورهای مدعی دموکراسی هستند شرکت کردند.

نتیجه این انتخابات چیزی بود که ملت رقم زد اما امروز با اطمینان می دانیم که در جهت برنامه راهبردی ایالات متحده در ایران که ساقط کردن گام بگام نظام سیاسی مستقردر ایران می باشد ، نبوده است.

چیزی که آن روز توسط اتاق فکر برخی جناح های سیاسی تقلب در انتخابات  نامیده میشد وامروز پس از ۴ سال صرفا “تدلیس سیستماتیک” نام نهاده میشود ابتدا برخی از شهروندان شرکت کننده در انتخابات را ناراضی وسرخورده نمود اما این سرخوردگی وقتی همراه با ساده لوحی برخی از جریانات سیاسی و همراهی آنها با گروههای معاند با جمهوری اسلامی و صد البته همراهی تمام عیار آنان با قدرتهای غربی وهم پیمانان منطقه ای آنها گردید، بین خرداد تا دیماه ۸۸ نوعی “بیماری سیاسی حاد” را به کشور تحمیل نمود که اردو کشی خیابانی وایجاد مشکلات امنیتی داخلی وخارجی ناشی از آن بخشی از نشانه های این بیماری بود.

مسائلی که با تمام تلاش مسئولان کشور برای درمان آن گاهی کمی از اثرات آن کاسته می شد اما ریشه کن نمیشد تا به درخواست ملت در حماسه ۹دی.

امروز نیز در واپسین روز های سال ۲۰۱۳ میلادی در اکراین کشوری در کنار دریای سیاه و همسایگی روسیه تحولاتی در جریان است که آن را بی شباهت به ایران ۲۰۰۹ نمی بینیم .

در پی تمایل دولت اکراین در امضا یک معاهده گمرکی با روسیه ابتدا تجمعات پراکنده ای در مخالفت با این معاهده در “کی یف” شکل می گیرد که در زمان نسبتا کوتاهی  تبدیل به یک اردو کشی خیابانی تمام عیار به همراه بحران امنیتی در این کشور می شود که همه این ها به همراه تقاضای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور حیات نظام سیاسی مستقر در اکراین را به چالش کشیده است.

چه شباهت هایی بین ایران  ۲۰۰۹ و اکراین ۲۰۱۳ وجود دارد ؟

۱­- هر دو کشور دارای ارزش های ممتاز ژئوپولتیک هستند که در راهبرد جهانی ایالات متحده جایگاه  ویژه ای دارد.

۲- هردو کشور دارای نظام های سیاسی قدرتمند مستقر برگزیده با انتخابات آزاد هستند که راهبردهای ملی و منطقه ای آنها با راهبرد های جهانی  ایالات متحده همخوانی ندارد.

۳- هر دو کشور دارای نهاد های نظارتی و قانون گذاری قدرتمند جهت کنترل فرآیندهایی مانند انتخابات یا معاهدات خارجی هستند.

۴- وزن و امکانات جناحهای سیاسی در هر دو کشور از لحاظ امکانات انسانی و مالی و … بسیار کمتر از نظام سیاسی مستقر در آنها است.

۵- با وجود این اختلاف امکانات در هر دو کشور برخی جناحهای سیاسی با اطمینان دست به عملیات براندازی نظام های سیاسی مستقر  زدند.

۶-مسئولین عالی رتبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا در کنار جناحهای سیاسی برانداز هر دو کشور حضور (ایران) یا ظهور (اکراین) داشتند.

این همراهی بدون شک جهت جبران کاستی وزن جناحهای سیاسی برانداز در این کشور هاست. اگر امکانات انسانی، مالی و… جناحهای سیاسی مخالف برابر یا بیشتر از نظام سیاسی  مستقر باشد و اگر دغدغه آنها صرفا برآورده کردن منافع ملی بود هیچگاه در کنار خود جایی برای قدرت های غربی در نظر نمی گرفتند.

بدون شک اگر در ایران هم هوشمندی رهبر معظم انقلاب در بسته ماندن سفارت امریکا در تهران و تذکر دائم ایشان در نوع مراودات شخصی، خانوادگی، حزبی یا در قالبNGO  ها و… بعضی افراد و مسئولان با برخی کشور های غربی خصوصا ایالات متحده نبود حضور مقامات غربی در فتنه پس از انتخابات ۸۸ در ایران ظهوری به مراتب پر رنگ تر از امروز اکراین داشت.

حماسه ۸دی در استان گیلان و ۹دی در کشور ایران علاوه بر اثبات خطای راهبردی برخی جناحهای سیاسی و معاندان نظام جمهوری اسلامی در برآورد امکانات (پشتوانه) انسانی نظام سیاسی مستقر در ایران، نشانه واضحی از رسوخ “آموزه های دینی” در کالبد یک ملت است.

آموزه هایی که در عاشورا محک می خورد و قادر است ملتی را در بحرانی ترین لحظات حیات خود حتی به یقین تکرار فاجعه عاشورا در کنار مقتدایش نگاه دارد.

مطالعه حوادث منتهی به حماسه ۹دی ۸۸ در ایران قطعا ملتها و رهبران کشور هایی نظیر اکراین را به باز تعریف واژگان زیر وادار خواهد کرد:

۱-باز تعریف واژه ملت که در غیر اینصورت به رسانه های غربی اجازه خواهد داد عده قلیلی را با بزرگنمایی به جای ملت آنان به دنیا معرفی کنند .

۲-باز تعریف واژه اقتدارسیاسی خصوصا توسط رهبران آن کشور ها و به دنبال آن تجدید نظر در سیاست خارجی کشور که در غیر این صورت حاکمیت مستقل در این کشور ها به زیر سوال خواهد رفت.

۳- باز تعریف واژه دین و جایگاه باور های دینی و مذهبی در زندگی شخصی و اجتماعی ملت این کشور ها به عنوان عامل بی بدیل انسجام ملی و مطالبه سالها فرصت سوزی رهبران و روشنفکران سکولار این کشور ها در این رابطه توسط اندیشمندان، دانشگاهیان وعالمان دینی.

دکتر عمران علیزاده ، استادیار جغرافیای سیاسی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
مقاله تحلیلی بسیار جالبی بود
در حاشیه